Nepríjemné zistenie síce čaká hlavne majiteľov starších vozidiel, ale úplne mimo ohrozenia nie sú, bohužiaľ, ani novšie ročníky. Hrdza je totiž aj napriek výraznému pokroku v tejto oblasti stále problémom, ktorý postihuje modely viacerých svetových značiek.
Hrdza patrí k automobilom rovnako ako výfukové plyny či vrčanie motora, čomu dajú za pravdu hlavne staršie ročníky pamätajúce legendárne škodovky a lady. Tieto autá síce boli neskutočne odolné a hrúbku ich plechov môžeme len ťažko porovnávať s dnešnou produkciou, avšak ich továrenská antikorózna úprava a kvalita použitých materiálov bola veľmi chabá. Boj s hrdzou tak patril do životnej náplne každého motoristu, ktorý si chcel udržať svoje autíčko v dobrej kondícii čo najdlhšiu dobu. Bolo preto bežné, keď si váš sused na jar ľahol pod svoju červenú nádheru a so štetcom v jednej a plechovkou asfaltu v druhej ruke zachraňoval, čo sa dalo. Tieto časy sú už, našťastie, za nami a súčasné vozidlá od nich už prešli skutočne dlhú cestu. Aj napriek tomu môžeme na našich cestách naraziť na relatívne nové autá, ktoré v istých partiách zubom „plechového červa“ neušli. Za líščím sfarbením týchto vozidiel však nemusíme nájsť len neodbornú opravu či zanedbanie údržby. Jeho dôvodom môžu byť výrobné chyby, slabá výstupná kontrola, ale tiež nesprávny dizajn jednotlivých komponentov.
ZÁHYBY, ZVARY A VLHKOSŤ V IZOLÁCII
Návrh auta pre naše podnebné pásmo, v ktorom sa striedajú tuhé zimy s čoraz teplejším letom, nie je ničím jednoduchým. Preto sa nemôžeme čudovať, že aj tým najlepším výrobcom sa niekedy pošmykne ruka na r ysovacej doske. Typickým príkladom takéhoto nie úplne v ydareného dizajnu sú hrdzavejúce piate dvere viacerých modelov európskych výrobcov, v záhyboch ktorých sa hromadí vlhkosť a organické naplaveniny. Tie časom pôsobia ako živná pôda pre organizmy, ktorých aktivita vyústi do narušenia ochrannej vrstvy plechov, ktorej výsledkom sú hrdzavé pľuzgiere vykúkajúce spod laku. V týchto miestach však nemusí byť problémom len zachytená vlhkosť či agresívne naplaveniny. Problém môže vzniknúť už pri samotnej výrobe komponentu, napríklad použitím príliš vysokej teploty zvárania, ktorá naruší pôvodnú ochrannú vrstvu a odhalí tak kov vplyvom nepriaznivých podmienok. Takéto poškodenia sú priamo vo výrobe len veľmi ťažko pozorovateľné a väčšinou na ne upozorní až zvýšený počet reklamácií. Rovnako ničivý efekt na antikoróznu ochranu môže mať aj zvuková či tepelná izolácia, ktorá je často tvorená poréznym nasiakavým materiálom. Pri jej nesprávnom použití či umiestnení sa z nej stáva špongia, v ktorej neustále ostáva vlhkosť skúšajúca kvalitu konkrétneho dielu. Ak si k tomu pripočítame aj to najmenšie poškodenie ochrannej vrstvy, vozidlo nám môže skorodovať v tých najhlbších zákutiach.
PREVENCIA JE VŽDY LEPŠIA AKO ODSTRAŇOVANIE NÁSLEDKOV
Aj keď je ideálnym časom pre vykonávanie preventívnych opatrení proti hrdzi jeseň, tí, čo na ňu zabudli, by mali svoju chybu napraviť čo najskôr. Ochrániť svoje auto pred hrdzou či aspoň jej rozšírením nie je totiž nikdy neskoro, taktiež je to menej nákladné ako odstraňovanie jej následkov. Prvý krok, ktorý by mal nasledovať po oteplení, aj keď môže byť len dočasné, by sa mal týkať dôkladnej očisty vozidla a jeho podvozkových častí. Na odstránenie väčšiny nečistôt stačí navštíviť umývaciu linku. Pokiaľ chceme dôkladne odstrániť všetky zvyšky lístia a iných nečistôt spod záhybov a líšt, musíme siahnuť po kvalitnej ručnej práci. Po odstránení nánosu agresívnej soli a znečistenia nazbieraného v typickej zimnej prevádzke je vhodné prezrieť panely karosérie a vyhľadať prípadné hlbšie poškodenia laku. Tie sú spôsobené najčastejšie spŕškami posypového materiálu. V prípade, že odhalia až kov samotný, môžu predstavovať budúci problém. Našťastie, ich ošetrenie je relatívne jednoduché, postačí vám totiž korekčná ceruzka v správnom odtieni. Ak má však poškodenie väčší rozsah, ako sú bežné bodky po kamienkoch, lakovni sa nevyhnete.
Aj keď je korózia na viditeľných miestach karosérie skutočne nepríjemná, oveľa horší je jej výskyt na podvozkových častiach vozidla, ktoré sú pred vaším zrakom väčšinu života vášho vozidla ukryté. Práve na stave týchto komponentov však stojí bezpečnosť vašej jazdy, a preto im treba venovať rovnakú, ak nie väčšiu opateru ako samotnej karosérii. Neznamená to, že by ste si mali ľahnúť pod auto so štetcom v ruke ako za starých čias. Na trhu je už v dnešnej dobe celý rad produktov od viacerých výrobcov ponúkajúcich dodatočnú antikorozívnu ochranu nielen podvozkových častí, ale tiež dutín a nedostupných priestorov. Investícia do aplikácie takejto ochrany nie je v porovnaní s následkami hrdze vôbec nákladná a odmení vás nielen predĺžením životnosti vášho vozidla, ale aj udržaním jeho predajnej hodnoty.