OBROVSKÁ ÚČASŤ
Na mieste boli aj kuchárky, ekonómky, školníci, upratovačky. Teda tí, bez ktorých by školstvo nemohlo fungovať. „Zo Žilinského kraja sa do protestu zapojilo okolo 3000 zamestnancov školstva. Celkový počet ľudí na proteste bol viac ako 20-tisíc. Je to najväčší protest zamestnancov školstva. Zaplavili sme ulice Bratislavy. Všetci mohli sledovať cez média, aká bola samotná atmosféra na proteste. Ďakujeme všetkým, ktorí sa zúčastnili osobne , za vašu podporu, energiu, aj tým, ktorí nás podporili na diaľku. Všetci ste boli úžasní,“ povedala o atmosfére Cigániková.
Členovia Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku ako aj ostatní občania zúčastnení na proteste vyjadrili nespokojnosť s pretrvávajúcim nedostatočným financovaním oblastí výchovy, vzdelávania, vedy, výskumu a športu v Slovenskej republike. „Valorizáciu platov v roku 2021 o 0 % a od 1. 7. 2022 o 3 % považujeme za absolútne nedostatočnú. Svoj postoj k návrhom Vlády SR vyjadrila Rada zväzu v decembri minulého roka vyhlásením štrajkovej pohotovosti a odmietnutím podpisu kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa,“ pokračuje s tým, že po viac ako dvoch rokoch boja s pandémiou a zvýšenými nárokmi na zabezpečenie kvalitného a bezpečného výchovno-vzdelávacieho procesu teraz zamestnanci školstva, čelia ďalším náročným výzvam spôsobeným vojnou na Ukrajine.
VYSOKÁ INFLÁCIA
„Enormné zvýšenie cien energií a zdražovanie potravín navyše spôsobilo nárast inflácie na dvojciferné hodnoty, čoho dôsledkom je veľký prepad reálnych platov. Životná úroveň zamestnancov školstva klesá a všetkým školám a školským zariadeniam hrozí finančný kolaps. Financovanie školstva a vedy na Slovensku je v porovnaní s vyspelými štátmi dramaticky nízke. Pedagogickí, odborní a nepedagogickí zamestnanci školstva a vedy sú dlhodobo na pokraji záujmu politikov. Financovanie školstva je nejednotné. Absolventi stredných škôl odchádzajú za štúdiom do zahraničia, kde nachádzajú kvalitnejšiu infraštruktúru a lepšie ohodnotené uplatnenie. Záujem o učiteľské povolanie klesá a v niektorých regiónoch nebude mať čoskoro kto zabezpečovať výchovu a vzdelávanie,“ hovorí o hrozbách, na ktoré dlhodobo upozorňujú.
Pritom Vláda SR vo svojom Programovom vyhlásení deklarovala rozvoj výchovy a vzdelávania ako jednu zo svojich priorít. „Prísľub na zvýšenie platov pedagógov bol zároveň súčasťou volebného programu strany SaS. Strana OĽANO dokonca vo svojom volebnom programe navrhovala každoročné 10 percent zvýšenie platov učiteľov. Zároveň sľubovala skokové navýšenie platov začínajúcich učiteľov a tiež podporu inovatívnych učiteľov prostredníctvom pohyblivej zložky mzdy. Okrem toho OĽANO navrhovala odstrániť platovú diskrimináciu nepedagogických zamestnancov, ktorých tarifná tabuľka začína pod úrovňou minimálnej mzdy. Nič z toho doteraz vláda nebola schopná zrealizovať,“ doplnila s tým, že namiesto toho poslanci NRSR schvaľujú zákony, ktoré ukladajú zamestnancom školstva nové a často nezmyselné povinnosti, napríklad pri tvorbe obsahu vzdelávacích programov, zasahujú do akademickej samosprávy vysokých škôl a nezohľadňujú pri tom názory a praktické skúsenosti sociálnych partnerov a odborníkov.
UČENIE AKO POSLANIE
„Pracovala som, pracujem a aj budem pracovať ako učiteľka na 2. stupni na vidieckej ZŠ s MŠ v Dolnom Hričove. Učím geografiu a techniku, táto práca ma veľmi baví, pretože mám rada deti, ako všetci učitelia, ktorí si toto povolanie - poslanie vybrali. Na našej základnej a materskej škole máme veľmi dobré vedenie, kolegov, ale samozrejme nie len u nás, ale vo všetkých zariadeniach sa snažia všetci zamestnanci pracovať čo najlepšie, aby sa naše deti, žiaci , ale aj rodičia sa v našom prostredí cítili dobre aj napriek už spomínaným problémom s ktorými sa stretáva každý riaditeľ, učiteľ, nepedagogický zamestnanec.“
Na proteste ukázali politikom, že nie sú spokojní s tým čo im vláda ponúka a ako pristupujuje k slovenskému školstvu. „Ak urýchlene nezačnú riešiť naše požiadavky sme pripravení pokračovať a ešte pritvrdiť. Pretože bez dôstojných pracovných podmienok a dostatočne ohodnotených a motivovaných zamestnancov nemôže školstvo ďalej zabezpečovať kvalitnú výchovu a vzdelávanie budúcich generácií. A bez vzdelaného národa nemá naša krajina budúcnosť,“ dodáva Cigániková.