NESMIERNE POTREBNÁ KVAPALINA
Kvalitu voľným okom hľadáme úplne niekde inde, avšak dôležitejší systém ako brzdy ako nepozná. Preto je potrebné mu venovať aj dostatočnú pozornosť. Všetky brzdové systémy osobných áut využívajú na prenos sily vodiča z brzdového pedálu na brzdové kotúče kvapalinu. Exaktnejšie brzdovú kvapalinu, pričom vôbec nestačí operovať len s obyčajnou nestlačiteľnou kvapalinou. Samotný automobil má vysoké nároky na správnu kvapalinu a niektoré z nich si aj medzi sebou odporujú. Práve hydraulická kvapalina zohráva dôležitú úlohu.
Aktuálny trh ponúka široké spektrum praktických zariadení, ktoré s dostatočnou presnosťou i zároveň rýchlosťou zmerajú kvalitatívny rozdiel brzdovej kvapaliny cez technológiu elektrického oblúka. Potrebný rezultát sa jednoducho zobrazia diódami. Samotná kontrola má svoje prvé štádium pri brzdovej kvapaline. Dbajte na predpísaný bod varu, nikdy nič nepodceňujte, pretože časom sa degraduje a kvapalinu odporúčajú výrobcovia meniť každé dva roky.
Revolučný prevrat brzdových systémov priniesol príchod ABS. Rokmi sa zlepšujúci vývoj má za následok, že sa dokázala vyvinúť lepšia a rezistentnejšia kvapalina na princípe DOT4. Tá je ideálna pre extrémne a vysoké teploty. Technický pokrok na trh dodal ucelenú novinku v podobe súčasného vrcholu v podobe DOT 5.1. Prizvukujeme, že týchto kvapalín je ako šafránu a jej označenie je síce zmätočné, pretože od radu 4 neboli žiadne iné vylepšenie než je práve DOT 5.1. Ak máte v aute kvapalinu DOT 5.1 a chcete doplniť systém, tak pokojne môžete použiť aj DOT4, pretože je s DOT 5.1 v režime kompatibility. Avšak pri výmene celého objemu je nutné použiť iba výlučne DOT 5.1. Výmenu či odvzdušnenie brzdovej kvapaliny sa odporúča vykonávať v dobre vybavenej dielni alebo vášho tátoša zverte do rúk odborníkov v autoservisoch. Zložitejšie operácie nad rámec výmeny platničiek či kotúčov dajte radšej skúsenejšiemu mechanikovi, no najlepšou voľbou je profesionálny autorizovaný servis.
NÁCHYLNÉ NA OPOTREBOVANIE
Kotúčové brzdy dosiahnu požadovaný brzdný efekt cez pritlačenie brzdových doštičiek na disk, respektíve kotúč brzdy. Tieto doštičky sú dielmi, ktoré sú náchylné na opotrebovanie a pri nich sa vyžaduje výmena v pravidelných intervaloch. Výmena brzdových doštičiek a čeľustí sa odporúča vykonávať na celej náprave naraz. V opačnom prípade pri nedodržaní presnej špecifikácie sa dejú rozdiely v brzdnej sile na kolesách od jednej nápravy, čo spôsobí šmykové vlastnosti pri brzdení. Vždy nezabúdajte použiť doštičky od jedného výrobcu a z jednej série balení. Vtedy budeme mať stopercentnú istotu, že každá strana nápravy má brzdy rovnakej kvality. Medzi najčastejšie poruchy brzdových čeľustí patria zamastenie alebo znečistenie súčiastky, praskliny na povrchu, opotrebovanie, zväčšenie medzery medzi čeľusťami a bubnami, deformácia čeľustí, mechanické poškodenia a uťahovanie komponentu. Ak spozoruje nasledovné príznaky ako predĺženie brzdnej dráhy, zvláštnej zvuky pri stláčaní brzdového pedálu, zhoršenie reakcie vozidla, vibrácia na brzde či volante, nesprávny výkon a zápach výparov vo vnútri auta, tak neváhajte navštíviť odborníkov. Opravy rovnako ako pri spomínanej téme brzdovej kvapaliny sa odporúča vykonať iba v servise na čele so skúsenými mechanikmi. Zlá inštalácia brzdových doštičiek vedie k nebezpečným dopravným situáciám. Rovnako tiež skontrolujte aj iné diely brzdového systému, špeciálne disk brzdy.
Informácie prevzaté zo zdrojov:
Informácie o brzdových doštičkách z autodielyonline24.sk
Informácie o brzdovej kvapaline z topspeed.sk