Žilinský Večerník

27. november 2024 | Milan
| -1°C

Spravodajstvo

Aké sú dôvody, keď sanitka nepríde včas?

Dôchodca zo Závodia sa sťažuje na problémy so sanitkami. Veľmi často dochádza na vyšetrenia k lekárom a keďže ho nemá kto voziť, objednáva si sanitky. Pred niekoľkými dňami sa však stalo, že sa desať minút nemohol dovolať a po prepustení z nemocnice musel na sanitku na chodbe čakať 5 hodín.

22.06.2015 | 13:08

Dôchodca zo Závodia sa sťažuje na problémy so sanitkami. Veľmi často dochádza na vyšetrenia k lekárom a keďže ho nemá kto voziť, objednáva si sanitky. Pred niekoľkými dňami sa však stalo, že sa desať minút nemohol dovolať a po prepustení z nemocnice musel na sanitku na chodbe čakať 5 hodín.
 

ŽILINA. „Som zdravotne ťažko postihnutý a keď idem k lekárovi, volám obvodnej lekárke, ktorá mi objedná sanitku. Takto fungujem nielen ja, ale veľa ľudí. Sanitkári sú však nezodpovední a niekedy musím na nich čakať aj celé hodiny. Pred pár dňami ma prepustili z nemocnice ráno o pol desiatej. Sestrička objednala sanitku, ktorá prišla až o pol tretej. Päť hodín som ležal na chodbe v čakárni,“ hovorí Štefan Pecko.

ZŤP dôchodca sa lieči u desiatich lekárov. Dochádza k nim v priemere trikrát za mesiac. Hovorí však, že často sa stáva, že na sanitku musí čakať aj dve, tri hodiny. „Keď dlho nejdú, volám si aj taxík, prípadne poobede, keď sa vráti dcéra z práce, odvezie ma,“ dodal.

Minulý týždeň ho však rozčúlilo, že sa desať minút nemohol na dispečing dovolať. „Zavolal som na telefón, ktorý mám na vizitke. Odkazovač mi oznámil, že číslo nefunguje, aby som volal 16155. Keď som ho vytočil, ozval sa mi automat a oznámil mi, že všetci operátori sú obsadení, aby som čakal alebo zavolal neskôr znova. Čakal som tri minúty, po ktorých sa mi znova ozval automat a oznámil mi to isté. Po troch minútach sa to opakovalo znova. Položil som a vytočil znova. Po desiatich minútach sa mi konečne ohlásila operátorka. Pýtal som sa, či mám objednanú sanitku. Tvrdila, že žiadnu objednávku neevidujú. Tak som zavolal k obvodnej lekárke a tá mi povedala, že sanitku objednala ako vždy. Takto som pretelefonoval 35 minút. Nerozumiem, prečo tam nainštalovali takýto automat. Ťažko zdravotne postihnutým ľuďom takto sťažujú život. Je to hlúposť,“ hovorí Štefan Pecko.

Riaditeľ spoločnosti Rescue systém Ľubomír Šimko však uviedol, že žiadny automat nezaviedli a systém komunikácie a objednávania vôbec nezmenili. „Linku stále berú dispečeri. Môže sa stať, že keď zavoláte a je linka obsadená, automat vám zahlási, aby ste čakali, že preberáme hovor. Ale počkáte len chvíľu, minútku, dve. Určite nie 10,“ hovorí. Pripúšťa však, že minulý týždeň im búrka vyradila z prevádzky časť ústredne a ak pán Pecko volal práve v tom čase, mohol nastať problém so spojením.

Riaditeľ sa vrátil aj k avizovanému problému pacienta, ktorý musel na oddelení na sanitku čakať 5 hodín. „To je nemožné. Dispečerka robí všetko preto, aby pacientov vybavila čo najrýchlejšie. Ak by to bol odvoz na väčšiu vzdialenosť, viem si predstaviť, že by musel istú dobu počkať. Operátorka sa totiž snaží cesty spájať, pretože poisťovňa hradí len cestu s pacientom, ale návrat sanitky už nie. Keďže to však bolo len do Závodia, tak by pacient bol určite do jedenástej doma. Medzi 11. h a 13. h totiž vozíme pacientov na dialýzy a sanitky sú na 80 % vybukované,“ hovorí Ľubomír Šimko.

Problém však mohol nastať niekde inde. Ráno totiž býva na oddeleniach v nemocnici vizita, po ktorej pacientov prepúšťajú domov. Aby sa uvoľnili postele, sanitárky pacientov zvyknú posadiť na chodbu, kde čakajú na prepúšťaciu správu. „Bez nej pacienta nemôžeme odviezť. Pritom niekedy je to aj 4– až 6‑hodinová záležitosť, kým ju lekár vypíše. Z niektorých oddelení máme ráno nahlásených pacientov a vozíme ich o piatej podvečer,“ dodal riaditeľ.

Niekedy je problém aj v tom, že sanitárky neobjednajú sanitku správne a včas. Môžu to urobiť tromi spôsobmi. Žiadanku môžu priniesť rovno do budovy Rescue systému, ktorá sídli pri zadnom vchode do nemocnice, alebo ju vhodia do schránok, ktoré má firma umiestnené v areáli nemocnice a vyberá ich o 10. h, 13. h a o 15.30 h. Ak sa však stane, že žiadanku do schránky vhodia desať minút po desiatej, pacient musí čakať až do jednej. Najrýchlejší spôsob je telefonické objednanie s tým, že pacient bude mať žiadanku pri sebe. Aj toto je možné. „Pacient sa môže objednať aj sám, ale celú sumu si hradí ako samoplatca. Je to 50 centov od kilometra. Naše telefónne čísla sú: 041 16 155, 041 500 66 68.
 

Michal Filek
Snímka autor

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod