Vo svete mnohé tlačidlá na semaforoch fungujú ako tzv. „tlačidlá s placebo efektom“. Dokázalo sa, že takto ľudia lepšie znášajú čakanie na zelenú.
ŽILINA. Aj keď tlačidlo nijako zmenu svetla na semaforoch neovplyvní, chodec má pocit, že zelená nabehne rýchlejšie. Na rovnakom princípe fungujú aj mnohé tlačidlá na výťahoch. Zaujímalo nás, či u nás v Žiline takisto nie sú tlačidlá na semaforoch šikovným vynálezom, ktorý pracuje s placebo efektom.
Akú funkciu majú tlačidlá na žilinských semaforoch? Vyšle po ich stlačení chodec signál, že na zelenú na priechod pre chodcov niekto čaká a dokáže urýchliť zmenu svetla? „Chodecké tlačidlá na križovatkách riadených cestnou svetelnou signalizáciou v prevažnej miere fungujú podobne ako snímače (slučky, respektíve kamery) pre autá. To znamená, že križovatka pracuje v určitom programe a vetvy, ktoré nie sú obsadené (v jazdnom pruhu nestojí auto a chodec sa pomocou tlačidla neprihlásil), z dôvodu urýchlenia zaťažených vetiev neberie do úvahy. V praxi to znamená, že ak napríklad na križovatke pri „Hypertescu“ nepôjde od mesta žiadne auto, táto vetva vôbec nedostane zelenú a jej čas sa prerozdelí na ostatné vetvy križovatky,“ vysvetľuje hovorca mesta Pavol Čorba.
To isté platí pre chodcov: chodec sa cez tlačidlo prihlási a vysiela tak signál, že čaká na zelenú. Program túto vetvu s ohľadom na ostatné vetvy a na bezpečnosť chodcov zaeviduje, aby aj tu dostal zelenú. „Nie je ale možné, aby radič reagoval okamžite, to by nám potom chodci riadili celú križovatku,“ upozorňuje hovorca. „Napríklad priechod pre chodcov pri Auparku: prvý chodec príde k priechodu, autá idú, tlačidlom sa zahlási, že čaká, radič prevezme informáciu a, samozrejme, nemôže okamžite zastaviť autá. Tu je nastavený cyklus chodec/auto, napríklad 60 alebo 50 sekúnd auto/10 sekúnd chodec, a záleží aj na tom, v ktorej sekunde cyklu „auto“ tlačidlo stlačí. Ak v prvej, tak bude čakať zhruba 60 sekúnd, ak v päťdesiatej piatej, tak 5 sekúnd a podobne,“ dodáva pre vysvetlenie.
Pavol Čorba takisto dáva do pozornosti stále sa opakujúce otázky ohľadom dĺžky zelenej pre chodcov. „Chodec vstupuje na vozovku na zelenú (aj keby trvala len 3 sekundy) a potom, keď naskočí červená, má vždy dostatok času na to, aby dokončil prechádzanie, pričom autá majú stále červenú. Je nemysliteľné, aby chodec mal počas celej doby prechádzania zelenú. To by sa na niektorých priechodoch pre chodcov autá nepohli,“ uzatvára.
Veronika Cvinčeková
Snímka autorka