SÚKROMNÝ PREDAJCA VS AUTOBAZÁR
Ak už ste si vybrali auto, ktoré sa vám páči a ktoré vám vyhovuje po všetkých stránkach a máte záujem o jeho kúpu, treba si overiť, či je jeho stav totožný so stavom, aký uvádza predajca. Určite vám teraz napadlo: Ako to mám zistiť sám?
Nezisťujte to sami!!! Ak máte známeho, ktorý vám dokáže pri výbere pomôcť, určite ho zavolajte so sebou. Ak však nikoho takého nepoznáte, určite treba požiadať predávajúceho o kompletnú kontrolu vozidla v autorizovanom servise, kde ho okrem iného „napichnú“ na diagnostiku a zistia aj vnútorné vady v elektronike vozidla. Každý jeden poctivý predávajúci by vám v tom určite mal vyhovieť. Ak, samozrejme, nechce niečo skrývať. Dnes sú už dokonca aj firmy, na ktoré sa môžete obrátiť a ktoré vám pomôžu s touto problematikou. A určite je lepšie zainvestovať doslova pár eur do odborníka, ako potom ľutovať v servise pri účtenke.
DÁVAJTE SI POZOR! JE VEĽKÝ ROZDIEL MEDZI TÝM, ČO CHCETE, A ČO POTREBUJETE
Možno si vravíte: ja navigáciu ani senzory určite nepotrebujem. No keď vám dcéra, manželka alebo ktokoľvek iný zničí nárazník o plot alebo susedovo auto, budete celkom určite tvrdiť niečo iné. Áno, vy možno kameru naozaj nepotrebujete, ale budete za volantom vždy sedieť len vy?
A nejde len o navigáciu. Pokiaľ nie sú vo vozidle niektoré veci integrované už od začiatku, tak ich tam už v živote nikdy nedostanete.
Naozaj sa oplatí porozmýšľať nad investíciou aspoň do strednej výbavy, pretože často vám až tá ponúkne z auta taký pôžitok, ako páni vývojári chceli. Ak obľubujete používanie navigácie, priplaťte si, aspoň budete mať istotu, že vám ju z auta neukradnú. A napríklad prvky ako tempomat, automatická klimatizácia či multifunkčný volant nedokážete doceniť, kým ich v aute nemáte.
ČO TREBA SKONTROLOVAŤ PRED KÚPOU AUTA?
Stav najazdených kilometrov v prvom rade by ste si mali zistiť, či vás predajca nezavádza s uvedenými kilometrami. Môžete si to overiť na www.ko.sk. Na tejto stránke zadáte VIN číslo vozidla, kde zistíte, či vozidlo nie je odcudzené, či je stav vozidla spôsobilý na premávku, dokonca či bola karoséria lakovaná (toto voľným okom uvidí len odborník, laik nie), no a, samozrejme, najazdené kilometre, ktoré boli pri každej kontrole namerané.
Druhým spôsobom kontroly auta cez internet je stránka www.slovdekra. sk, ktorá taktiež ponúka overenie počtu kilometrov ponúkaného vozidla. O mnohých veciach vám napovie aj stav interiéru.
Všímajte si hlavne opotrebovanie volantu, riadiacej páky, pedálov a veľa napovie aj čalúnenie a opotrebovanie vodičovho sedadla, lebo to sa vždy používa najviac.
Stav kilometrov je dôležitý nielen pre cenu auta, ale hlavne pre opotrebovanie súčiastok.
Motor - hlavné, na čo si treba dávať pozor, je motor. Ten je vlastne srdcom vášho budúceho vozidla a oprava by sa mohla vyšplhať na stovky eur. Ako zistíte, či je v poriadku?
Tu je pár rád.
1. Naštartujte auto – ak máte so sebou človeka, ktorý sa vyzná, určite by spoznal, ak by nebolo niečo v poriadku.
2. Zvuk motora – z motora by nemali vychádzať žiadne plechové zvuky, môže to byť znak toho, že vás čaká ďalšia investícia.
3. Netesnosti – skontrolujte tesnenia okolo bloku motora a hlavy motora. Olej natečený na motore môže byť znamením, že tesnenia alebo nejaké staršie súčiastky treba vymeniť. Ak je to tak, je to ďalšia investícia.
KOĽKO STOJA PRIBLIŽNE TIETO OPRAVY?
Ventily, zdvíhadlá ventilov, guferá atď... Samozrejme, okrem roboty v servise platíte aj za materiál.
Každý servis má iné cenové relácie, preto je zbytočné uvádzať nejaké ceny, lebo by boli skôr odhadové a zavádzajúce.
Karoséria auta - pretože prehrdzavená karoséria nie je jednoduchá ani lacná oprava a väčšinou sa automechanikom do toho moc nechce púšťať, je dôležité si dobre popozerať, aby auto nebolo hrdzou rozsiahlejšie poškodené. Popozerajte hlavne lemy blatníkov a prahy auta. Nejde len o výzor, ale hlavne o bezpečnosť. Predsa len, hrdzavý plech nie je nový plech. Začínajúcu hrdzu spoznáte tak, že sa robia malé bublinky pod lakom auta, prípadne sa už lak odlupuje. Väčšinou je to na miestach, kde zvykne voda stáť.
Pokojne si skontrolujte aj kufor auta, či náhodou nenájdete akvárium aj tam. Vyváranie karosérie alebo oprava hrdzavých dielov vás tiež môže stáť nemalé peniaze.
No a, samozrejme, v takomto prípade nesmiete zabudnúť pripočítať aj účet za lakovňu.
Podvozok auta - zamerajte sa aj na túto časť auta, okrem motora je tiež veľmi dôležitá. Na čo si dávať pri kontrole pozor? Auto na zdviháku je veľmi dôležitá vec. Samozrejme, treba brať ohľad aj na vek vozidla, nejakú hrdzu tam určite nájdete, no treba dávať pozor, aby podvozok nebol prehrdzavený až do vnútra auta. Držím sa ale toho, že je pri vás niekto, kto sa vyzná.
Skontrolujte všetky časti podvozku, ramená, tyčky riadenia, stabilizátory, brzdy a výfuk. Je pravdepodobné, že tieto veci budete časom meniť aj tak, ale je dobré vedieť, v akom stave je podvozok kupovaného auta.
Testovacia jazda - určite si dajte pozor na unáhlené rozhodnutia!
A určite sa spýtajte na testovaciu jazdu! Mali by ste si skúsiť, či je vozidlo naozaj také, aké očakávate.
Hlavne či auto reaguje tak, ako má. Vyskúšajte, či vám vyhovuje spojka a či zaberá tak, ako má.
Auto by pri radení rýchlostí nemalo vydať žiaden škaredý zvuk.
Skontrolujte, či idú budíky tak, ako majú, veľmi dôležité je všímať si teplotu motora, otáčkomer a rýchlomer. Ak je v aute elektrika, pozapínajte, čo sa dá. Ak má auto elektrické okná, otvorte a zatvorte ich. Tiež je potrebné overiť účinnosť bŕzd na odľahlej ceste (prudké zabrzdenie), zvuky pri brzdení, či náhodou pri brzdení neťahá vozidlo do strany, ako aj to, či nie sú cítiť nejaké vibrácie alebo trasenie, či už pri brzdení alebo samotnej jazde (poškodené pneumatiky, vôľa v náprave, nevyvážené kolesá, prestátie zhrdzavené alebo prehriate a krivé brzdové kotúče). Auto skúste zobrať aj do záťaže, nestačí sa povoziť len niekde na parkovisku.
Ak je to možné, choďte sa previezť niekam, kde sú kopce. Vtedy zistíte, či všetko funguje tak, ako má.
Cena auta - skontrolujte si, aké sú aktuálne ceny vozidla, ktoré ste si vybrali. Píšem to preto, aby ste nekúpili auto s vysokohorskou prirážkou len preto, lebo vám predajca povedal, že za to určite stojí. Spočítajte si, aké náklady vás čakajú po kúpe vozidla a podľa toho sa snažte znížiť cenu. Na jednej strane sa nebojte zjednávať, no na druhej navrhnite rozumnú cenu, lebo riskujete, že vám ho predajca ani nebude chcieť predať.
A ČO PLATÍ AJ PRI KÚPE NOVÉHO AUTA?
Ak vaša obľúbená automobilka uviedla na trh nový model a vy ste sa do neho hneď zamilovali, určite by ste sa nemali unáhliť.
Nechajte priestor rozumu a chvíľu počkajte na prvé recenzie a skúsenosti užívateľov. Oveľa lepšou voľbou totiž býva kúpa až druhej, neskoršej generácie daného modelu. Automobilky vždy až po čase prídu na to, ako optimalizovať výrobu a vylepšiť niektoré kazové súčiastky.