Podľa zákona o cestnej premávke môže odstrániť vozidlo tvoriace prekážku cestnej premávky na náklady jeho prevádzkovateľa len správca cesty. Správu pozemných komunikácií vo vlastníctve obce vykonávajú príslušné obce, prípadne právnické osoby nimi na tento účel založené alebo zriadené. Správcom cesty, a teda osobou oprávnenou odstrániť vaše motorové vozidlo z pozemnej komunikácie, môže byť výlučne obec alebo právnická osoba ňou na tento účel založená alebo zriadená. Odstránenie motorového vozidla z cesty bez súhlasu jeho prevádzkovateľa je vážnym zásahom do vlastníckych práv. Takéto odstránenie môže vykonať iba správca cesty. Pri odstraňovaní vozidla vystupuje ako orgán verejnej moci a nesie zodpovednosť za jej výkon. Nemôže ju zmluvne previesť na iného, a to ani po technickej stránke. V súvislosti so správou pozemných komunikácií vznikajú výlučne verejnoprávne vzťahy, nie súkromnoprávne. Odstránenie vozidla nie je súkromnoprávnym aktom, pri ktorom by prichádzalo do úvahy zastúpenie súkromnou spoločnosťou ako podnikateľským subjektom. Súkromná spoločnosť bez zákonného splnomocnenia nepôsobí v oblasti verejnoprávnych vzťahov. Súkromné spoločnosti nezaložené obcami preto nie sú v medziach zákona oprávnené vykonávať odstraňovanie vozidiel z pozemných komunikácií namiesto správcu cesty, a to z dôvodu absencie naplnenia zákonných podmienok pre odstraňovanie motorových vozidiel tvoriacich prekážku cestnej premávky v zmysle cestného zákona a zákona o cestnej premávke. Ak je zmluva, na základe ktorej súkromná spoločnosť vozidlá odťahuje, neplatným právnym úkonom, nakoľko ňou obec ako správca cesty v rozpore so zákonom preniesla časť právomoci verejnej správy na súkromný subjekt, poplatky uhradené súkromnej spoločnosti prevádzkovateľmi odtiahnutých vozidiel predstavujú bezdôvodné obohatenie, ktoré sa musí vydať. Nikto vám nemôže brániť v prevzatí odtiahnutého vozidla, a to ani v prípade nezaplatenia poplatku za jeho odtiahnutie. Podľa stanoviska Generálnej prokuratúry SR, kto podmieňuje vydanie vozidla odtiahnutého bez vedomia a súhlasu jeho majiteľa, resp. oprávneného užívateľa zaplatením úhrady za odtiahnutie vozidla, dopúšťa sa trestného činu útlaku podľa § 237 Trestného zákona. Uvedené platí bez ohľadu na to, či samotné odtiahnutie bolo vykonané v súlade so zákonom alebo nie. A čo otázka nákladov za odtiahnutie? Spravidla sa uplatňujú v paušálnej sume stanovenej znaleckým posudkom. Najvyšší súd vo svojom rozsudku skonštatoval, že správca komunikácie môže požadovať iba náklady, ktoré boli skutočne, preukázateľne a priamo vynaložené na odstránenie vozidla. Výška týchto nákladov bude v každom prípade odstránenia vozidla individuálna a bude závislá od vzdialenosti z miesta, z ktorého sa odstránenie uskutočňuje, do miesta, kam sa vozidlo odstraňuje a tiež od dopravných technológií a prostriedkov, ktoré sú na odstránenie použité. Preto nemožno v žiadnom prípade aplikovať paušálne určenie ceny za výkon núteného odstránenia vozidla.
Ako sa brániť pri odtiahnutí auta súkromnou spoločnosťou?
Obec ako správca cesty zabezpečuje odťahovanie vozidiel z komunikácií súkromnou obchodnou spoločnosťou, s ktorou má na tento účel uzatvorenú zmluvu na odťahovanie vozidiel. Za odtiahnutie vozidla vám spoločnosť vyúčtuje paušálne určený poplatok a stávate sa jej dlžníkom. Je to správne?
13.01.2019 | 09:52