Škoda na aute, poprípade aj na zdraví by mohla zamrzieť oveľa viac, pokiaľ by došlo k nehode. Pri výbere zohľadnite hlavne to, čo od zimných pneumatík očakávate. Testy zimných pneumatík objektívne porovnávajú pneumatiky podľa merateľných parametrov a mohli by určite vhodne poradiť. Každý z vás by si mal ale povedať, v akých podmienkach jazdí a čo od zimných pneumatík očakáva. Kvalitné zimné pneumatiky fungujú dobre nielen na snehu a ľade. Výrazne lepšie vlastnosti proti letným pneumatikám spoznáte aj na suchej vozovke pri nižších teplotách. Letné, poprípade celoročné pneumatiky pri nižšej teplote stvrdnú a pneumatika úplne stráca svoje vlastnosti a priľnavosť. Naproti tomu zimné pneumatiky si svoje vlastnosti udržia aj v mrazoch a jazdné vlastnosti sú teda výrazne lepšie. Okrem toho majú aj lepšiu – hrubšiu vzorku, vďaka ktorej lepšie odvádzajú sneh, dážď či blato, čo je v zime tiež veľmi podstatné. Do zimy teda jedine so zimnou pneumatikou.
ODKEDY SÚ POVINNÉ ZIMNÉ PNEUMATIKY?
Povinné zimné pneumatiky je nutné mať na vozidle obuté v období od 15. novembra do 31. marca, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza. V čom je iná zimná pneumatika? Celoročné alebo takzvané univerzálne pneumatiky sa pre zimnú prevádzku, bohužiaľ, veľmi neosvedčili. Preto určite odporúčame v zime používať iba zimné pneumatiky, ktoré majú výrazne lepšie jazdné vlastnosti a jazda s nimi je oveľa bezpečnejšia. Pri ich výmene už určite nepocítite stratu komfortu. Moderné a kvalitné zimné pneumatiky sú navrhnuté tak, aby eliminovali časté neduhy, akými sú vyššia hlučnosť, vyššia spotreba a podobne. Moderné zimné pneumatiky sú z hľadiska pohodlia a komfortu úplne porovnateľné s letnými. So zimnými pneumatikami má vozidlo výrazne kratšiu brzdnú dráhu. To však nie je jediný argument. Rovnako dôležitá je priľnavosť zimných pneumatík pri rozjazde či jazde do kopca.
Funguje aj takzvané pravidlo 4 pre používanie zimných pneumatík:
• mať zimné pneumatiky na všetkých 4 kolesách
• mať minimálnu hĺbku dezénu 4 mm (aj keď zákon ukladá min. hĺbku len 3 mm)
• mať obuté zimné pneumatiky minimálne počas 4 zimných mesiacov (rozhodujúca je priemerná denná teplota pod +7 °C)
• maximálne 4 sezóny (materiál zimných pneumatík totiž časom starne a stráca svoje vlastnosti)
Pokiaľ je možnosť, naozaj neobúvajte pneumatiky staršie ako 4 roky, skontrolovať si to viete priamo na pneumatike pod označením DOT, číslo za týmto označením udáva rok a týždeň, kedy boli pneumatiky vyrobené (prvé dve čísla udávajú týždeň v roku a posledné udávajú rok). Často sa nás dokonca pýtate, ktorá pneumatika je tá najlepšia. Konkrétna odpoveď ale neexistuje. Vždy treba prihliadať ku konkrétnym potrebám daného vodiča a hlavne k vozidlu, na ktoré zimné pneumatiky obúva. Iné nároky bude mať vodič v Bratislave a iný u nás v Žiline. Pri výbere teda zohľadňujte aj tieto aspekty. V poslednej dobe sú veľmi obľúbené testy a recenzie pneumatík, ktoré si zdieľajú užívatelia medzi sebou. Oficiálne testy zimných pneumatík robené v laboratórnych podmienkach nemusia vždy vypovedať aj o reálnej prevádzke. Vodiči teda stále viac dôverujú testom od ostatných vodičov, najmä v aspektoch hlučnosti, opotrebenia či subjektívneho názoru na jazdné vlastnosti. Pokiaľ si užívateľ prečíta 30 recenzií a uvidí, že prevládajúci názor je úplne odlišný od testov, ide asi o dosť vierohodnú informáciu. Testy zimných pneumatík 2016 od renomovaných agentúr je teda ideálne doplniť aj o názory ostatných vodičov.