MHD zadarmo pre všetkých občanov je rizikový podnik, ktorý môže pomôcť Igorovi Chomovi vyhrať voľby. Už pri znížení vekovej hranice na 62 rokov totiž padali argumenty zapadajúce do kontextu blížiacich sa volieb. To, že seniori celý život pracovali, a teda tvorili hodnoty, je pravda. Takí si skutočne zaslúžia úctu aj bezplatnú dopravu. Ale naozaj všetci? Pretože medzi nimi môžu byť aj bývalí eštebáci, funkcionári KSČ, kriminálnici a celkom určite je medzi nimi aj veľa podnikateľov a pracujúcich. V tomto smere chýba opatreniu adresnosť a je plytvaním verejných financií. Je však výhodné pred marcovými voľbami. Zatiaľ čo si v okresnej centrále SMER‑u budú mädliť ruky nad vzrastajúcimi preferenciami, pozrime sa my ostatní na riziko tohto experimentu. Veľkou neznámou zostáva dopad na čistotu mesta, stav ciest, ihrísk či škôlok. Pretože analýza z dielne riaditeľa DPMŽ obsahuje premenné, ktoré v sebe skrývajú hypotetickú platnosť a naopak, tie, ktoré budú zvyšovať nároky na financie, sú spomenuté len okrajovo. Mestskú kasu bude stáť výpadok tržieb z cestovného a pokút, podľa jeho odhadov, 2,5 milióna eur ročne. Nie je v tom však zahrnutých ďalších 340‑tisíc eur, o ktoré sa zvýšia náklady, keďže sa počíta s nárastom cestujúcich o 10 % – 20 %. Takže sme na sume vyše 2,8 milióna eur. Ak nerátame jednorazové výdaje na rozšírenie a modernizáciu vozového parku. Ako to chce mesto financovať? Už dnes ráta so zvýšenými príjmami z podielových daní, ktoré v budúcnosti sľubuje Ficova vláda. Viac ako 1,2 milióna chcú nájsť v pozitívnom výsledku hospodárenia. To sú peniaze, ktoré mesto neminulo na čistotu, škôlky, ihriská, cesty... No už dnes sa mnohým zdá, že práve na toto by bolo potrebné ešte pridať. Takže Igor Choma buď na to viac peňazí nedá, alebo nájde iné, ktoré bude môcť použiť pre DPMŽ, alebo dá viac na cesty aj dopravu zadarmo a v tom prípade bude kúzelník. Ale najpravdepodobnejšie je, že táto populistická zábavka sa prejaví tak, že z čistoty, kosenia, opravy ciest... zoberie ešte viac a ľudia sa budú voziť po rozbitých cestách, špinavým mestom, ale zadarmo.
Michal Filek,
šéfredaktor
Pozri aj článok MHD zadarmo? Ekonóm vidí riziká