História modelu Ceed, ako kompaktu prispôsobeného požiadavkám európskej klientely, sa začala písať už v roku 2006 predstavením prvej generácie. Druhú generáciu už stihla obohatiť aj o športovo ladenú verzia s prívlastkom GT. Kórejčania sa v tomto prípade nesnažili postaviť vyslovene nekompromisný „hot hatch“. Namiesto toho si zvolili racionálnejšiu cestu v podobe dostatočne výkonného modelu vhodného na každodenné používanie. Okorenenú verziu GT si zachovala aj súčasná trieda generácie modelového radu Ceed.
Konštruktérov značky Kia v tomto smere ctí, že pri verzii GT sa neuspokojili len so zástavbou výkonnejšej motorizácie. Technologických zásahov sa v porovnaní s bežnými verziami dočkal aj podvozok. Okrem zníženia svetlej výšky o 5 mm tu stojí za zmienku aj vyladenie diferenciálu s funkciou vektorovania krútiaceho momentu. Ešte športovejší charakter dostalo súčasne aj riadenie a brzdná sústava. Podobne ako v prípade predchodcu, Kia novej generácie modelu GT vsádza na prepĺňaný benzínový štvorvalec 1,6 T-GDi s výkonom 204 koní. Zákazník si vo finále vyberá prevodovku. Okrem klasiky v podobe 6-stupňového manuálu je v ponuke aj 7-stupňový dvojspojkový automat DCT.
Optické svaly príliš neprovokujú
Dizajn tretej generácie Kia Ceed môžeme vo všeobecnosti označiť ako nadčasový, ale zároveň aj „nekonfliktný“. Ostrý model v tomto smere prichádza s omnoho väčšou porciou vizuálnych emócií. Na druhej strane to GT s výraznými športovými doplnkami príliš nepreháňa. Predným partiám dominuje v porovnaní s bežným modelom výraznejší a športovejší nárazník s masívnymi postrannými prieduchmi. Efektný detail v podobe „ice cubes“, teda štyroch svietiacich segmentov denného svietenia integrovaných do hlavných svetlometov, dnes už pri využití výkonných full LED svetlometov dostali aj menej výkonní členovia rodiny. Športový derivát je ale okrem loga GT integrovaného v maske chladiča ľahko identifikovateľný aj podľa efektného čierno-červeného výpletu „grilu“ alebo podľa červenej linky umiestnenej v spodnej časti nárazníka. Výkon 204 koní podčiarkujú dve koncovky výfukového systému, ktoré zároveň aj reálne plnia svoju funkciu.
Efektný interiér púta pozornosť kvalitou
V interiéri je podobne ako pri zovňajšku už na prvý pohľad cítiť športový akcent a vizuálne emócie. Najvýkonnejší člen rodiny si zároveň v kabíne dokázal zachovať identickú mieru praktickosti, akou disponujú aj menej výkonné verzie. Prístrojový panel môže za príplatok disponovať plne digitálnou verziou. Pri testovanom kúsku som si napriek tomu plnohodnotne vystačil aj s len prehľadnou „budíkovou“ verziou. Grafika palubného počítača disponuje aj tzv. GT módom, kde sa zobrazuje momentálny tlak turbodúchadla alebo aktuálne využívaná hodnota krútiaceho momentu. Centrálnu časť palubnej dosky tradične vypĺňa do priestoru vystúpená dotyková obrazovka multimediálneho rozhrania. Prípadný ekvivalent GT módu, resp. športový displej však v menu infotainmentu absentuje. V rámci nového modelového radu Kia dodáva ešte väčší displej s priemerom 10,25 palca a prepracovanejšími funkciami vrátane bohatého zastúpenia online aplikácií. Vizuálne atraktívne predné sedadlá ponúkajú kombináciu kože a alcantary. Naznačené bočné vedenie nie je vyslovene nekompromisné, ale v zákrutách zároveň dokáže adekvátne zafixovať telo. Z hľadiska cestovného komfortu predstavujú sedadlá s emblémom GT dokonalý kompromis medzi každodenným používaním a športovou funkciou. Priestorové pomery v druhom rade sa nijako nevymedzujú zaužívaným zvyklostiam v kompaktnej triede. Batožinový priestor s kapacitou 395 litrov v základe kopíruje „obyčajné modely“ z rodiny Ceed.
„Ostrý hatch“ vhodný na každý deň
Silnou stránkou modelu Ceed GT je medzipriestor, v ktorom sa testovaný model pohybuje. Na jednej strane je jasné, že z hľadiska výkonových parametrov aj najvýkonnejší člen kompaktnej rodiny Kia za „čistokrvnými“ hot hatch predsa len zaostáva. Na druhej strane z hľadiska športových emócií a bezpochyby dostatočne výkonnej pohonnej jednotky jasne vyčnieva nad bežnými kompaktmi. V úvode popísané odlišnosti podvozka v porovnaní s bežným modelom Ceed poskytujú vo finále ešte lepšiu spätnú väzbu smerom od vozovky. Vďaka nezávislému zaveseniu kolies „gétečko“ veľmi pekne kopíruje cestný povrch. Vynikajúcemu podvozku sekunduje precízne riadenie s adekvátne strmým nastavením. Vodič zároveň získava od volantu pomerne intenzívnu spätnú väzbu o tom, čo sa práve deje s prednou nápravou v spojitosti s priľnavosťou k cestnému povrchu. Na tomto mieste musím opäť raz pochváliť aj „lepivé“ plášte Michelin Pilot Sport. Zo šoférskeho hľadiska predstavuje najvýraznejší mínus prekvapivo výdobytok modernej doby, reprezentovaný elektronickou „ručnou“ brzdou. Centrum zábavy spojenej so športovým potenciálom tvorí celkom logicky pohonná jednotka ukrytá pod prednou kapotou. Maximálny výkon benzínového štvorvalca 1,6 T-GDi dosahuje zaujímavých 204 koní. V pokojnom móde ide o „pokojnú“ motorizáciu, ktorá nespôsobuje prílišný prievan v peňaženke vodiča. Naopak, v hornej polovici otáčkomera dokáže najvýkonnejší Ceed poskytnúť prekvapivú porciu zábavy. Veľkú radosť pri podobnom type vozidla dokáže sprostredkovať kombinácia pohonnej jednotky s manuálnou prevodovkou. V mojich očiach je práve manuál pre Ceed GT tou lepšou prevodovkou. Odhliadnuc od priaznivejšej cenovky dokáže pri tomto type vozidla práve manuálna prevodovka vo finále poskytnúť o niečo väčšiu porciu emócií. A čo spotreba paliva? Aj Ceed GT je pomerne náchylný na preferovaný jazdný štýl. Pri pokojnej jazde sa je možné pohybovať v priemere okolo 7 litrov na každých 100 km. Naopak, pri zážitkovom využívaní treba počítať s vyšším apetítom približne o 2 litre.