V minulosti bola návšteva holiča – barbera výsadou najmä bohatších ľudí, ktorí si našli na seba čas a v pokoji podiskutovali na „mužské“ témy. Spájané bolo aj v minulosti s gentlemanstvom a tomu nie je inak ani dnes. „Ide o odveké miesto, kde sa stretávajú gentlemani a konverzujú, či vyhľadávajú nové kontakty. Muži tu dnes chodia na oddych, dobrý strih, ale aj na vyčistenie hlavy,“ približuje Rudolf Privara, majiteľ prevádzky v centre mesta.
BIZNIS NIE PRE KAŽDÉHO
Ako sám hovorí, chcel maž niečo vlastné, aj to bol dôvod, prečo začal s týmto biznisom. „Keď som začínal, tak bol v Žiline len jeden barbershop. Učil som sa v Ostrave a priniesol som nové veci do Žiliny.“ Každý barber by mal mať školenie. „V minulosti toho bolo menej, boli len kadernícke školenia. Väčšinu chalanov som teda učil ja. Ale novší už majú školenia a rôzne certifikáty. Treba chodiť aj na veľtrhy v zahraničí a sledovať novinky.“ Porovnávať sa zo zahraničím môžeme, aj keď máme isté rezervy.
„Musí byť najmä komunikatívny, to je asi základ. Nie je to sranda, niekedy stojíte na nohách aj 10 hodín.“ V Žiline sú skôr ľudia konzervatívni a až také výstrelky nevyhľadávajú. „Skúšajú, ale ide nám skôr klasika. Niektorí sa dajú aj na farbenie. Tu sú trendom šedé a biele tóny. Mne sa nepáči, keď chce byť muž za každých okolností moderný, nie každému to ide. Trendy sa menia, ale klasika ostáva.“
DOBRÁ NÁLADA A PRÍSTUP
Základom, ktorý by ste mali dostať je kvalitný strih, dobrá atmosféra a priateľské prostredie. „Treba si vedieť zasrandovať. Môže si dať u nás kvalitnú whisky, či kávu a oddýchne si. Robíme aj parafínový zábal.“
Ľudia majú predstavu, že na návštevu barberstva potrebujú nemalú čiastku. Nie je to celkom pravda. „Keď sa pozrieme na zahraničie, kde návšteva barberstva stojí aj 70 eur, tak si myslím, že u nás je to stále prijateľné. Začínali sme na 15 eurách za strih. Teraz máme 21, samozrejme, to súvisí s vyššími nákladmi. Cena je podľa mňa prijateľná aj vzhľadom na čas, ktorý klientovi venujeme. Nie je to nikdy kratšie ako polhodina. Išli sme o niečo hore, najmä kvôli energiám. Avizované trojnásobné zvyšovanie energií, nám prišlo päťnásobné. Ale aj tak si myslím, že cena je prijateľná,“ povedal o cenách za službu Rudolf Privara.
Väčšinou chodia do prevádzky ľudia v stredných rokoch. „Mali sme aj pána okolo 75 rokov a pozeral sa, či to robíme poctivo a „ako za starých čias“. Sú aj mladí chalani, ale u nich je to niekedy otázka peňazí. Cena za bradu je rovnaká bez ohľadu na to, či ide o dlhú alebo krátku bradu.“
ODDYCH OD BEŽNÝCH STAROSTÍ
Spoločnú prevádzku v blízkosti Mariánskeho námestia si otvorili aj Peter Čerňanský a Pavol Šepeš. „Barberstvo je miesto pre mužov – to je asi základ. Je to ich priestor, ktorý je určený len im. Klientela je veľmi bohatá od športovcov, ktorí si dajú na sebe záležať, cez manažérov, ale aj mladých chalanov,“ povedal nám Peter a Pavol ho doplnil: „Je to miesto, kde sa môže muž aj posťažovať, trošku si oddýchnuť od toho bežného života. Čo sa povie tu, vždy ostane tu.“ Názor Slovákov na tento typ remesla sa postupom času mení. „Začínali sme v Bratislave a následne sme sa presunuli do Žiliny. Ešte pred covidom sme mali objednávky aj na mesiac dopredu, takže záujem bol obrovský. Po korone sa to trošku zmenilo, ale nemôžeme sa určite sťažovať. Pandémia ovplyvnila aj tento biznis, ale zatiaľ je to fajn.“ Ceny si držia približne podobné.
CENY SÚ PRIJATEĽNÉ
„Za strih máme 20 eur a za bradu máme 15. Kombo máme za 30 eur. Myslím si, že to je prijateľná cena. V sume 20 eur máme zahrnutú aj úpravu obočia, styling, umytie. Človek, keď tu nechá 20 eur, tak musí ísť z tadeto vyparádený a hlavne spokojný,“ povedal o službách a cenách Pavol.
Nechýba ani pohárik, alebo voňavá káva. „Reakcie ľudí na ceny boli rôzne. Nebolo to etablované, ale dnes už ľudia vedia, že si tu platia za kvalitu. Samozrejme, mohli by sme aj zvýšiť ceny, a upravovať ľudí, ktorí si to „môžu dovoliť“ , ale touto cestou nechceme určite ísť,“ myslí si Peter. Aj podľa nich je dôležité sledovať trendy a navštevovať školenia. „Sami by sme sa chceli pustiť do školenia mladých ľudí a možno otvoriť aj nové prevádzky. Uvidíme, čo čas prinesie.“ Komunikatívnosť je vlastnosť, ktorá nesmie chýbať žiadnemu barberovi. „Musí byť aj zodpovedný no najmä otvorený a zahrať mu „na nôtu“. Dať mu energiu, urobiť trošku show. Aby človek z tadeto odišiel oddýchnutý. Dôležitý je aj všeobecný rozhľad. Či už vám príde športovec, alebo bankár, je potrebné vedieť reagovať a dokázať sa s klientom porozprávať,“ zhodli sa obaja.
Trendy sú aj v tejto oblasti, ale Žilinčania sú dosť konzervatívni. „Farbíme a vždy sa snažíme vyhovieť klientovi a jeho požiadavkám nech už sú akekoľvek. Máme aj čiernu masku, o ktorú je záujem. Každý muž chce byť čistý, voňavý, krásny. Striháme aj deti, nemáme s tým problém. Ale, samozrejme, aj starších pánov. Boli sme za jedným klientom v nemocnici, išlo o pekný príbeh. Kto príde, toho zoberieme.“
KLASICKÝ ŠTÝL A STÁLA KLIENTELA
Medzi prvými v Žiline otvorili aj barberstvo, kde je vedúcim prevádzky Jakub Bôtoš. „Súhlasím s tým, že sa tu klient musí cítiť dobre. Muž sa musí cítiť hlavne pohodlne. Som rád, keď odídu a sú oddýchnutí. Určite sa spája toto remeslo s gentlemanstvom. Vždy hovorím, že nestačí vyzerať „šik“, ale je potrebné, aby sa človek aj slušne choval.“
Klientelu majú stálu, a aj to im pomohlo pri prekonaní pandémie. „O niekoľko klientov sme prišli, ale väčšina nám ostala verná, čo nás nesmierne teší,“ povedal Jakub. Patria k tým prvým a tak si zachovávajú klasický štýl. „My ideme stále tou klasikou. Máme klientov nad 30 rokov, ale nájdu sa aj študenti. Sme tradičné holičstvo, nerobíme veci moc extravagantné. Všeobecne Žilinčania sú klasici, ale mladí využívajú aj novinky. Nerobíme farbenie a snažíme sa klientom poradiť skôr prírodnú cestu,“ povedal o štýle.
Ceny si zatiaľ držia, aj keď nevedia, čo bude ďalej. „Za strih máme 17 eur a aj s bradou 25 eur. Nevieme však dokedy, keďže vidíme všetci, čo sa deje. Určite dnes nie je barberstvo len pre „vyvolených“ . Myslím si, že je to dostupné pre každého. Máme aj dosť dôchodcov.“ Pre barbera je podľa dôležitá najmä komunikatívnosť. „Niekedy je dôležité ho aj nechať v kľude, ak vidím, že nemá moc chuť sa rozprávať, je dôležité vedieť to odhadnúť. Trošku ma hnevá, keď vidím prevádzky, ktoré vznikajú rýchlo a ľudia sa učia doslova doma. Niektoré veci by som neprezentoval, ale to je každého vec. Ľudia spoznajú určite kvalitu aj sami.“
Uctievané povolanie
Barbering bol historicky jedným z najuctievanejších povolaní v spoločnosti. Táto vážená tradícia siaha až do staroegyptských čias, kedy sa verilo, že zlí duchovia môžu preniknúť do tela človeka cez ich vlasy. Pravidelné strihanie sa považovalo za nevyhnutné pri predchádzaní ovládnutia démonmi, čo im poskytlo náboženský a takmer šamanský status.
Od stredoveku prichádzali holiči vykonávať množstvo služieb, ktoré sa netýkali iba fyzického vzhľadu, ale aj chirurgických zákrokov, vytrhávania zubov a iných úkonov zubného lekárstva, osvedčeného umenia odsávania pijavicami a púšťania žilou, satia kože horúcimi pohármi, vyrážania vredov a cýst a dokonca aj manipulácia s chrbticou. Tento pôsobivý zoznam talentov urobil z holičov lekárskych vševedov, ktorí zarábali oveľa viac než klasickí chirurgovia, ktorých rozsah zručností bol v porovnaní s holičmi biedny.
RASTER – CENY
Účes – 17 až 25 eur
Pánsky strih a holenie – od 28 eur
Pánsky strih dlhé vlasy – od 19 eur
Brada – 10 až 17 eur
Oholenie hlavy – od 15 eur
Úprava brady – od 13 eur