Na začiatok asi vodičov veľmi nepoteším.
Najväčším nepriateľom spotreby vozidla je totiž bez akýchkoľvek pochybností vodič sám. Správanie sa za volantom a hlavne štýl jazdy môžu ovplyvniť spotrebu oveľa viac, než typ motora alebo jeho objem. Stačí, aby vodič počas jazdy dodržiaval pár základných drobností a spotreba môže často výraznejšie klesnúť.
1. Skontrolujte si, či nemáte podhustené pneumatiky.
2. Nevozte zbytočne náklad a najmä si skladajte strešný nosič.
3. Zbytočne nepridávajte plyn.
4. Naučte sa využívať dosiahnutú rýchlosť, aby ste museli čo najmenej brzdiť.
5. Nenechávajte zbytočne bežať motor.
6. Nejazdite vo vysokých otáčkach.
7. Naučte sa brzdiť motorom.
8. No a najdôležitejšou vecou je predvídanie udalostí v premávke a snažiť sa jazdiť plynulo.
Pri obrovskom rozpätí možností modelov áut a motorov v nich nemôže ani nikto s vážnosťou povedať, že benzín alebo diesel je lepší či naopak. V globále dnes automobilky znižujú spotrebu, ako sa dá a o koľko sa zníži spotreba, o toľko rastú ceny pohonných hmôt.
Faktom je, že cena nafty je síce nižšia, ale v priemere o 15 centov na liter a na 50-litrovej nádrže to spraví 7,50 eura. Vyzerá to tak, že do budúcnosti bude aj naďalej zrejme lacnejšia nafta, no do úvahy treba brať aj fakt, že benzínové motory technologicky veľmi rýchlo postúpili dopredu a ich spotreba v posledných rokoch podstatne klesla.
JAZDENÉ VOZIDLÁ
Výber motora pri jazdených vozidlách je o niečo náročnejší, keďže okrem vyššie uvedených informácií treba brať do úvahy aj najazdené kilometre, spoľahlivosť konkrétneho vozidla (motora) a, samozrejme, cenu prípadných opráv (náhradných dielov). Preto nikdy nepodceňujte prehliadku vozidla pred kúpou. Na životnosť motora a jeho komponenty má však výrazný vplyv, ako som už spomínal, hlavne spôsob prevádzky.
Dôkladná prehliadka je tak aj pri zánovných vozidlách viac ako nutná. Nikdy neviete, kto s autom jazdil, ako sa oň staral, koľko lásky mu dával.
VÝHODY NAFTOVÉHO MOTORA OPROTI BENZÍNOVÉMU
Priemerná spotreba - v porovnaní s podobne výkonnými benzínovými motormi. Pri starších motoroch bol rozdiel oveľa vyšší, no v súčasnosti je situácia pre benzínové motory o niečo priaznivejšia.
Situáciu pomohli vylepšiť aj maloobjemové benzínové motory s turbom a priamym vstrekovaním paliva.
Cena nafty - už dlhšiu dobu je cena nafty nižšia ako cena benzínu, čo mnohých motoristov ovplyvní pri výbere.
Dynamika - turbodiesel má oproti porovnateľne výkonnému atmosférickému benzínovému motoru lepšiu dynamiku jazdy, hlavne čo sa týka zrýchlenia pri predbiehacích manévroch. Pri súčasných maloobjemových turbobenzínoch s porovnateľným výkonom sa však už táto výhoda stráca.
Štýl jazdy - ten sa na spotrebe benzínového motora prejavuje podstatne výraznejšie oproti dieselovému motoru.
Krútiaci moment - dieselový motor je vďaka vyššiemu krútiacemu momentu v nižších otáčkach a nižšej priemernej spotrebe jednoznačne vhodnejší na dlhšie jazdy, pre väčšie vozidlá či ťahanie prívesov.
VÝHODY BENZÍNOVÉHO MOTORA OPROTI DIESELOVÉMU
Cena - nižšia obstarávacia cena nového vozidla.
Štartovanie - v zime ľahšie štartuje a rýchlejšie sa zohreje na prevádzkovú teplotu.
Poistenie - nižšie zákonné a havarijné poistenie oproti podobne výkonnému dieselovému motoru.
Garančné prehliadky - všeobecne platí pravidlo, že dieselové vozidlo je náročnejšie na údržbu v porovnaní s benzínovým.
Chod - benzínový motor je všeobecne tichší a má kultivovanejší chod.
Jazdné vlastnosti - pri porovnateľnom výkone je benzínový motor ľahší a menej zaťažuje prednú nápravu, čo má pozitívny vplyv na jazdné vlastnosti a opotrebovanie.
Nešťastný DPF - benzínový motor nemá v porovnaní s moderným dieselom DPF filter.
Zjednodušene by sa teda dalo napísať, že benzínový motor sa lepšie hodí na jazdenie po meste a jeho okolí, je vhodnejší do menších vozidiel, zvyčajne je ľahšie a lacnejšie servisovateľný a nákupná cena býva spravidla nižšia.
Všeobecne však platí pravidlo, že kúpa benzínového motora sa oplatí viac, ak sa ročný nájazd pohybuje do cca 15 000 km.
Naopak, dieselový motor sa viac hodí na dlhšie cestovanie, je vhodnejší pre väčšie vozidlá a výhodnosť nákupu býva obvykle až pri ročnom nájazde 15-tisíc a viac kilometrov.
Možností je teda nespočetne veľa a polemizovať o tejto problematike by sa dalo asi neobmedzene. Každý by si povedal svoj vlastný názor a pravdepodobne by nám nestačil ani celý Žilinský večerník, práve preto musí človek v prvom rade vedieť aspoň základné veci, ako napríklad na čo mu bude auto slúžiť, koľko ročne najazdí a koľko by chcel investovať.
Potom bude výber určite pre každého omnoho jednoduchší.