Ak ste počas búrky na cestách, dajte si pozor, keď prechádzate autom cez železničné priecestia. V Žilinskom okrese sa totiž od začiatku mája stalo už 5 prípadov, kedy do priecestia trafil blesk a poškodil jeho zabezpečovacie zariadenie.
ŽILINA. Jazdiť počas búrky autom si vyžaduje určite veľa sústredenia a opatrnosti. Napadlo by vám však, že pozor si musíte dať aj pri prechádzaní cez železničné priecestie, ktoré je zabezpečené svetelnou signalizáciou či rampou? Pre istotu to radšej odporúčame. Od polovice mája sa totiž v našom okrese stalo už päť prípadov, kedy železničné priecestie znefunkčnil blesk. Informovala o tom na svojej stránke aj Mestská polícia Žilina: „Dňa 14. mája okolo siedmej hodiny ráno nahlásil oznamovateľ poruchu železničného priecestia v Brodne, ktoré chybne signalizovalo už dvadsať minút.“ O udalosti upovedomili kolegov zo železničnej polície. Tí ich informovali, že do zariadenia udrel blesk a v čo najkratšom čase poruchu odstránia. „Porucha bola odstránená o 8. h. Počas odstraňovania poruchy bola prejazdnosť a bezpečnosť na priecestí zaistená asistenciou príslušníkov Železničnej polície PZ SR v súčinnosti s opatreniami Železníc Slovenskej republiky,“ uviedla hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Martina Pavliková.
Nefunkčné priecestie = mimoriadny režim pre vlaky
V ten istý deň trafil blesk aj do priecestia v Porúbke. Podobná udalosť sa zopakovala aj o 6 dní neskôr na priecestí do Turia, 8. júna v Bytčici a 9. júna v Poluvsí. „Železničná prevádzka nikdy nie je bez kontroly a o každej poruche a mimoriadnosti sú naši zamestnanci informovaní a okamžite prijmú príslušné opatrenia, takže aj v takýchto prípadoch, ako sú napríklad poveternostné vplyvy, je doprava pod kontrolou,“ vysvetlila Martina Pavliková.
Ak železničné priecestie nefunguje, vlaky jazdia v mimoriadnom režime, na tzv. OP rozkaz, čo znamená, že cez železničné priecestie prechádzajú 10‑kilometrovou rýchlosťou a trúbia. „Búrková činnosť sa v posledných rokoch prejavuje čoraz častejšie a s väčším dopadom na činnosť technických zariadení. Priecestné zabezpečovacie zariadenia sú vybavené prepäťovými ochranami, ktoré slúžia na zabránenie prieniku vysokého napätia do technológie, a to z napájacej siete aj z koľajiska, kde sú umiestnené vonkajšie časti zabezpečovacích zariadení. Ak však elektrický výboj z blesku vznikne v tesnej blízkosti zariadenia, je možné, že aj pri inštalovaných prepäťových ochranách dôjde k poruche, pretože účinky takýchto výbojov sú obrovské. Reálne neexistuje technické zariadenie so stopercentnou odolnosťou proti účinkom atmosférických výbojov,“ skonštatovala hovorkyňa ŽSR.
Blesky nie sú „vyberavé“
O bleskoch je ľudovo známe, že udierajú do najvyššie položených objektov. Podľa riaditeľa Centra predpovedí a výstrah Slovenského hydrometeorologického ústavu (SHMÚ) Jozefa Csaplára si však vyberajú za svoj cieľ aj zdanlivo nečakané, teda nižšie položené miesta. „Blesk vzniká medzi zoskupeniami navzájom opačne nabitých elektrických nábojov. Tieto zoskupenia (elektrické polia) sa vytvárajú v búrkových oblakoch, ale aj na zemskom povrchu a aké elektrické pole vznikne na povrchu, závisí síce aj od geometrie, čiže ostré a vysoké generujú silnejšie elektrické pole, ale aj od materiálu, zloženia, obsahu kovov v podloží, teda od elektrických vlastností látok na povrchu a pod ním,“ vysvetlil Jozef Csaplár.
Napríklad v minulosti udrel blesk aj do káblov zakopaných v zemi na bratislavskom letisku. Blesk bol natoľko silný, že rozoral pôdu, rozbil a vyvrátil betónový kryt šachty, do ktorej viedla kabeláž.
Michala Stehlíková
Snímka Žilina Gallery