Po prvom a vskutku revolučnom MPV od BMW s predným pohonom sme sa dočkali aj jeho väčšieho súrodenca. V Mníchove myslia aj na viacčlenné rodiny, preto modelové portfólio značky doplnil okrem už existujúceho radu 2 ACTIVE TOURER aj ešte priestrannejší variant, ktorým je BMW Radu 2 GRAN TOURER. Túto novinku sme aktuálne podrobili nášmu tradičnému redakčnému testu. Nový GRAN TOURER prináša okrem veľkorysejších priestorových pomerov pre posá a rovnako i batožinu taktiež možnosť doobjednať si tretí rad sedadiel. V tejto konfigurácii dokáže novinka odviesť až 7 pasažierov. Nové BMW radu 2 GRAN TOURER s vynikajúcim a úsporným 2-litrovým turbodieselom (218d) spriahnutým s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a vo výbavovej línii Luxury line nám na test zapožičala spoločnosť MD-Bavaria Žilina, s r. o., autorizovaný predajca vozidiel BMW v našom regióne.
Aj napriek počiatočnej vlne nevôle najmä zo strany zarytých fanúšikov BMW sa s odstupom času javí zvolená koncepcia s pohonom predných kolies pri modeloch Radu 2 ACTIV TOURER, resp. GRAN TOURER ako jednoznačne správna voľba. Toto tvrdenia najlepšie podčiarkuje aj veľmi slušný celoeurópsky dopyt po tomto novom modelovom rade. Navyše pri vozidle typu MPV je primárne poháňaná predná náprava aj z hľadiska celkového využitia a koncepcie vozidla uváženým a racionálnym riešením. Pre každý prípad ale v BMW nechceli nechať nič na náhodu a pre najnáročnejších sú preto pre oba modely v ponuke aj verzie s pohonom všetkých kolies xDrive. Dnes testovanému BMW Radu 2 GRAN TOURER patrí aj jedno absolútne prvenstvo. Ide o prvé vozidlo prémiovej značky zo segmentu MPV, ktoré ponúka 7 miestnu konfiguráciu. Aktuálne sa na našom trhu táto zaujímavá novinka ponúka až v piatich výbavových, resp. dizajnových líniách. Tie predstavujú verzie Standard, Advantage, Sport line, Luxury line a nakoniec M Sport. Dostatočne pestrá je i skladba motorov. Benzínový základ nateraz predstavuje verzia 218i s výkonom 136 koní. Druhou zážihovou voľbou je verzia 220i s výkonom až 192 koní, ktorá zároveň predstavuje i výkonovú špičku celého modelového radu. Naftový základ predstavuje aktuálne verzia 216d s výkonom 116 koní. Výkonnejšou alternatívou je práve nami testovaná verzia 218d (150 koní). Špičkovou vznetovou verziou je motorizácia 220d (190 koní) s pohonom všetkých kolies xDrive. Táto verzia je štandardne dostupná s automatickou 8 stupňovou prevodovkou. Pri ostatných verziách je štandardom 6 stupňová mechanická prevodovka. Na prianie je samozrejme takmer vo všetkých prípadoch k dispozícii tiež 8 stupňová automatická prevodovka. Naša úvodná otázka k tejto zaujímavej novinke znie celkom jasne: Čo všetko sa ukrýva za označením GRAN pri novom BMW Radu 2 GRAN TOURER?
Vzhľad a rozmery
Novinka svojimi celkovými proporciami jednoznačne zapadá do kategórie rodinne orientovaných MPV. Už na prvý pohľad je ale zrejmé, že dizajnéri v BMW vyvinuli maximálnu snahu o to, aby aj GRAN TOURER vzhľadovo čo najviac patril do športovej rodiny BMW. Z nášho pohľadu sa im to v slušnej miere vo finálnej podobe aj podarilo. Novinka dizajnovo veľmi umne maskuje svoju vyššiu stavbu a proporčne pôsobí vyváženým dojmom z každého uhla pohľadu. Prednej časti dominujú neodmysliteľné a výrazné „ľadvinky“. Dynamický nádych novinke dodáva aj športový a mohutný nárazník. Pri pohľade zboku zaujme netradične krátky predný previs, čo je pre vozidlá s poháňanou prednou nápravou vcelku netypické. Bočné proporcie ponúkajú aj najvýraznejšie rozdiely voči menšiemu súrodencovi. Výrazne kolmejší je zadný stĺpik a zásadnými zmenami prešiel aj druhý pár dverí. Tie vďaka odlišnému tvarovaniu uľahčujú prístup do tretieho radu na sedenie. Vzadu upúta pozornosť decentný náznak spojlera a tiež efektné svetlomety s typickou grafikou písmena „l“. Celkovo dávame dynamickému dizajnu exteriéru palec hore. GRAN TOURER patrí rozhodne vzhľadovo k najatraktívnejším rodinným MPV dostupným na trhu. Z hľadiska celkových rozmerov odzrkadľuje veľkosť nového modelu najlepšie celkové porovnanie s menším modelom ACTIVE TOURER. Novinka meria 4556 mm (+ 214 mm), šírka vozidla s hodnotou 1800 mm sa nezmenila, výška atakuje 1608 mm (+53 mm) a rázvor náprav má hodnotu 2780 mm, čo predstavuje nárast +111 mm. Pri každom rodinnom MPV je veľmi dôležitá aj jeho praktická stránka a rovnako variabilita. V tomto smere nové BMW Radu 2 GRAN TOURER veľmi prekvapuje. Batožinový priestor s dvojitou podlahou ponúka v základnom usporiadaní pri nami testovanej 5 miestnej verzii až 645 litrov (nárast +177 litrov). Dodatočne ho je možné zväčšiť ešte aj posúvaním sedadiel v druhom rade. GRAN TOURER v sedemmiestnej verzii (doplatok za tretí rad sedadiel predstavuje akceptovateľných 797 eur) pri zložených sedadlách tretieho radu disponuje podobne veľkorysým objemom kufra s hodnotou 540 litrov. Pri sklopených sedadlách aj v druhom rade pojmú obe verzie až 1905 litrov. Pochvalu si zaslúži i veľmi pravidelný tvar pre batožinu, ako aj možnosť elektrického sklápania sedadiel ovládaného priamo z kufra. Príjemným a zároveň komfortným prvkom sú aj elektronicky ovládané piate dvere, ktorými testované vozidlo disponovalo.
Interiér a výbava
Už prvý kontakt s interiérom novinky prezrádza, že testujeme model mníchovskej automobilky. Prívlastok Luxury, ktorým sa testovaná verzia pýšila, je skutočne cítiť z každého dotyku a detailu. Obzvlášť exkluzívny dojem evokuje biela koža alebo efektné drevené dekory na palubnej doske či vo výplniach dverí. Okrem vysokej kvality so špičkovým vypracovaním si v BMW dali záležať aj na vynikajúcej ergonómii. Rozmiestnenie jednotlivých prístrojov je zvládnuté na výbornú. Logika ovládania na čele s palubným systémom iDrive je rovnaká, ako je to aj pri iných modeloch značky. Multifunkčný systém iDrive, ktorého efektný displej vytŕča štýlovo do priestoru, komunikuje podľa očakávania v slovenskom jazyku a ponúka priam nekonečné množstvo funkcií, resp. individuálnych nastavení so širokou mierou on line kompatibility. Samozrejmosťou je špičková grafika a veľmi dobrá čitateľnosť údajov za všetkých svetelných podmienok. Vyvýšený a vzpriamenejší posed za volantom je veľmi príjemný. Miernou komplikáciu je v určitých situáciách výhľad šikmo vpred. Ten čiastočne obmedzuje mohutný a stĺpik. Vyzdvihnúť naopak musíme dostatočné množstvo odkladacích priečinkov, ktoré v hojnej miere nachádzame najmä na stredovej konzole. GRAN TOURER sa preto aj v tomto smere radí k najlepším spomedzi konkurencie v triede MPV. Rodinne orientovaných zákazníkov novinka poteší aj priestorovými pomermi v druhom rade. Zadné sedadlá sú delené v pomere 40/20/40. Toto riešenie výrazne zvyšuje cestovný komfort pre krajných cestujúcich a zároveň umožňuje inštaláciu až troch detských sedačiek. Z druhého radu je zároveň veľmi dobrý výhľad. Mnohí taktiež ocenia možnosť posúvania sedadiel, resp. polohovania operadla. Výsadou prémiového segmentu je okrem iného aj veľmi bohatá výbava vozidla, do ktorej sa dá doobjednať prakticky čokoľvek podľa želania a priania zákazníka. Inak to nebolo ani v prípade nami testovanej verzie Luxury line s niektorými prvkami v opcii. Za všetko spomeňme napr. kožený interiér, drevené dekory, efektné ambientné osvetlenie interiéru, vyhrievanie predných sedadiel, bezkľučový prístup a štartovanie, dažďový senzor, parkovací asistent, cúvaciu kameru a mnohé ďalšie.
Jazda
Podobne ako pri verzii ACTIVE TOURER sme i pri novinke zo všetkého najviac sme boli zvedaví na jej jazdný prejav. Konkrétne na to, ako si BMW 2 GRAN TOURER bude rozumieť s poháňanou prednou nápravou. Hneď na úvod sa neubránime konštatovaniu, že z nášho pohľadu za bežných okolností nepocíti drvivá väčšina zákazníkov zvyknutých na modely BMW žiaden citeľný rozdiel oproti zaužívaným zvyklostiam. Jazdné vlastnosti sú pri novinke rovnako suverénne a presvedčivé ako aj pri ostatných „menších“ modeloch z dielne BMW. Motor verzie 218d nás prekvapil svojou agilitou. Pre BMW 2 GRAN TOURER je ako stvorený. Pri veľmi slušnej spotrebe paliva ponúka mohutný záťah a nestratí sa ani pri vyššom tempe na diaľnici. Jeho spolupráca s vynikajúcim 8 stupňovým automatom ZF je priam príkladná. Prednosťou novinky je tiež veľmi dobre odizolovaný interiér. Ten vytvára akúsi prirodzenú bariéru medzi posádkou a vonkajším svetom hodnú vozidla z prémiového segmentu. Veľkým prekvapením pre nás bolo aj veľmi komunikatívne riadenie, ktorému sekunduje vynikajúco odladený podvozok s ideálnym kompromisom medzi komfortnou a dynamickou jazdou. Z toho logicky vyplýva, že i pri vozidle s vyššou stavbou, ako je BMW 2 GRAN TOURER, nechýbajú emócie a radosť z jazdy tak typické pre značku BMW.
Anáš celkový dojem?
Nové BMW Radu 2 GRAN TOURER v našom teste jednoznačne presvedčilo, že ide o zmysluplné doplnenie novovzniknutého modelového radu. Toto BMW vďaka priestoru pre posádku i batožinu, ale najmä vďaka jazdným vlastnostiam dokáže osloviť aj nových zákazníkov, ktorí doteraz o modeli tejto znaky vôbec neuvažovali. V Žiline si nové BMW 2 GRAN TOURER môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel BMW v našom regióne, spoločnosti MD-Bavaria Žilina, s r. o. na Bytčickej ceste, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky BMW.
Autor: Peter Hlačik
Snímky: Autor
Technické parametre:
Model: BMW 218d GRAN TOURER Luxury line
Motor: diesel
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 110/150
Krútiaci moment Nm: 330
Maximálna rýchlosť km/h: 207
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,3 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba: 4,3 – 4,5 l na 100 km
Výbava: 218d Luxury line (testovaný model) Cena: od 35 350 €
Výbava: 218i Standard (benzín) Cena: od 28 050 €