V poradí druhá generácia najmenšieho SUV z Mníchova zaznamenala pomerne radikálnu aj keď na druhej strane očakávanú premenu. Nový model X1 je prvýkrát postavený na novej platforme, ktorá sa v základnej konfigurácii líši od doteraz vyrábaného modelu E84 pohonom predných kolies. Toto technické riešenie s priečne uloženými motorizáciami zároveň umožnilo konštruktérom v porovnaní s predchodcom v pozitívnom smere doslova čarovať s vnútorným priestorom. Nové BMW X1 xDrive20d s pohonom xDrive, druhou najvýkonnejšou motorizáciou zo 4 ponúkaných dieselových motorizácií, v kombinácii s 8 stupňovou automatickou prevodovkou v dizajnovom vyhotovení Sport Line nám na test zapožičala spoločnosť MD – Bavaria Žilina, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel BMW v našom regióne.
Najmenší člen rodiny X od BMW sa po prvýkrát objavil v roku 2009. Kompaktné SAV si veľmi rýchlo získalo celosvetovú popularitu. Počas doby existencie prvej generácie sa pre toto vozidlo rozhodlo viac ako 500 000 zákazníkov. Koncom minulého roka prišla do predaja druhá generácia BMW X1, ktorá má jednoznačnú ambíciu minimálne nadviazať na úspech svojho predchodcu. Nové BMW X1 po prvýkrát využíva novú platformu UKL s priečne uloženými motorizáciami a primárne poháňanou prednou nápravou. Zásadná zmena koncepcie nenadchla skalných fanúšikov značky, ale na druhej strane v prospech tohto riešenia prevýšil racionálny faktor. Z tejto konštrukčnej zmeny výrazne pozitívne ťaží variabilita vnútorného a batožinového priestoru. Popri tom z nášho pohľadu budú naďalej najžiadanejšie verzie s inteligentným pohonom všetkých kolies xDrive. Na našom trhu BMW ponúka širokú paletu verzií nového modelu X1. K dispozícii je 5 dizajnových, resp. výbavových línií. Okrem základnej verzie sú v ponuke tiež prevedenia: Advantage, Sport Line, x Line a M Sport. Pestrá je aj ponuka pohonných jednotiek. Benzínový základ predstavuje verzia sDrive 18i, 3-valec so 6-stupňovou prevodovkou , poháňanou prednou nápravou a výkonom 136 koní. Výkonnejšou benzínovou alternatívou je potom verzia sDrive 20i (192 koní a pohon predných kolies), resp. xDrive 20i (192 koní a pohon xDrive). Obe verzie sú v štandardne dostupné už s 8-stupňovou automatickou prevodovkou, pri 3-valci si vystačí so 6-stupňovou automatickou prevodovkou resp. manuálnou prevodovkou. Zážihovou špičkovou motorizáciou je model xDrive 25i (231 koní) štandardne dodávaný s pohonom všetkých kolies a 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Naftový základ predstavuje 3-valcová 1,5l verzia sDrive 16d s výkonom 116 koní, dostupná len s pohonom predných kolies. Výkonnejšou voľbou je 4-valcová (1995cm3) verzia sDrive 18d s výkonom 150 koní a pohonom prednej nápravy. Táto motorizácia je už k ponuke aj vo verzii s pohonom xDrive18d. Tretiu najvýkonnejšiu vznetovú alternatívu predstavuje označenie sDrive 20d, resp. xDrive 20d. Oba varianty disponujú výkonom 190 koní. V prvom prípade sa výkon opäť prenáša výhradne na predne kolesá a v v druhom prípade na všetky 4 kolesá. Vznetovým vrcholom je model xDrive 25d (231 koní) štandardne dodávaný s pohonom všetkých kolies ako aj 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Pri 3-valci je štandardom 6-stupňová manuálna prevodovka alebo 6-stupňová automatická. Na prianie zákazníka je vo všetkých prípadoch k dispozícii aj komfortná automatická prevodovka. My sme pri teste siahli po naftovej verzii xDrive 20d v kombinácii s automatickou prevodovkou, ktorá by z nášho pohľadu mohla predstavovať aj veľmi častú zákaznícku voľbu. Naša úvodná otázka aj preto znie: Čo všetko možno v praxi očakávať od nového BMW X1?
Vzhľad a rozmery
V porovnaní s predchodcom pôsobí nová generácia BMW X1 citeľne uhladenejším a proporčne vyváženejším dojmom. Dizajnovým smerovaním v duchu väčších modelov X3 resp. X5 jasne zapadá do rodiny SAV modelov tejto nemeckej prémiovej značky. Prednej časti dominujú neodmysliteľné ľadvinky a spolu s nimi tradičné svetlomety s dynamickým nábojom. Pri pohľade z profilu je najvýraznejšia proporčná vyváženosť spojená s typickou siluetou SUV. Originálny svetelný podpis ponúkajú aj zadné združené svetlomety. Dynamiku zadnej časti dotvárajú vo väčšine verzii dve koncovky výfukového systému. Poznávacím znamením nami testovanej verzie Sport Line sú výrazné kolesá (v našom prípade s rozmerom 19 palcov), mriežka „obličiek“ vo vysokolesklom čiernom spracovaní, kryty spätných zrkadiel v čiernom prevedení či efektné lišty v oboch nárazníkoch, resp. bočných prahoch lakované vo farbe karosérie. Dizajn exteriéru si z nášho pohľadu aj preto jednoznačne zaslúži palec hore. Vďaka novej koncepcii vyznieva veľmi zaujímavo aj porovnanie celkových rozmerov nového BMW X1 so svojím predchodcom. To prinášame v nasledujúcom prehľade. Nový model meria 4393 mm (-15 mm oproti minulej generácii), šírka vozidla dosahuje 1821 mm (+23 mm), výška atakuje 1598 mm (+53 mm) a rázvor náprav má hodnotu 2670 mm (-90 mm). Významne si medzigeneračne polepšil batožinový priestor. Novinka upúta prepravnou kapacitou v základnom usporiadaní na úrovni 505 litrov, čo je až o 85 litrov viac v porovnaní s predchodcom. Kufor pôsobí už na prvý pohľad symetrickým tvarom. Dodatočný úložný priestor ukrýva prakticky vyriešená medzipodlaha. Pochvalu si zaslúži efektný systém sklápania zadných operadiel priamo z kufra. Zadné operadlá je možné sklápať v pomere 40/20/40. Pri maximálnej prepravnej kapacite podľa očakávania vznikne takmer dokonale rovná podlaha s maximálnym objemom na úrovni 1550 litrov. Posledný parameter, ktorý pri tejto kategórii vozidiel rozhodne stojí za zmienku, je údaj o svetlej výške. Nové BMW X1 ponúka minimálnu svetlosť na úrovni 183 mm.
Interiér a výbava
Po presunutí sa do interiéru novinky je už na prvý pohľad jasné, že testujeme model Mníchovskej značky. Dizajnom palubnej dosky ako aj logikou rozmiestnenia ovládacích prvkov nové X1 jasne kopíruje filozofiu ostatných BMW. Prvotriedne dielenské spracovanie ako aj špičková kvalita použitých materiálov je v tejto triede samozrejmosťou. Celková koncepcia vozidla nezaprie svoju príbuznosť s rodinne orientovanými modelmi Activ Tourer, resp. Gran Tourer. V tomto kontexte si našu pochvalu zaslúži nadpriemerný počet odkladacích priečinkov. Prístrojový panel disponuje tradične prehľadnými analógovými ukazovateľmi, kde nechýba pre značku BMW ani typický „ručičkový“ ukazovateľ momentálnej spotreby paliva. Palubný infotainment iDrive patrí z nášho pohľadu k tomu najlepšiemu, čo dokážu dnešné automobily v tomto smere ponúknuť. Displej, podobne ako pri iných modeloch značky, vytŕča štýlovo do priestoru. Systém s dokonale zvládnutou slovenčinou ponúka obrovské množstvo funkcií, resp. individuálnych nastavení s možnosťou širokej on-line kompatibility. Samozrejmosťou je špičková grafika a veľmi dobrá čitateľnosť údajov za všetkých svetelných podmienok. Nové BMW X1 si nás získalo aj prijemným posedom za volantom. Ten v našom prípade ešte zvýraznili športové sedačky s optimálnym bočným vedením ktoré vrele odporúčame. Vďaka jednoduchému prednému a stĺpiku je z vozidla až nad očakávane dobrý výhľad. Ako sme už spomínali v úvode, vďaka novej koncepcii je interiér omnoho priestrannejší. Priestorový nárast sa najviac prejavil v druhom rade. Zadní pasažieri majú vďaka usporiadaniu sedadiel 40/20/40 z vozidla slušný výhľad. Cestovný komfort v druhom rade zvyšuje aj praktická možnosť posúvania sedadiel, resp. možnosť polohovania operadiel. Medzi výsady prémiového segmentu patrí okrem iného aj bohatá výbava vozidla, do ktorej je možné doobjednať prakticky čokoľvek podľa želania zákazníka. Inak to nebolo ani v prípade nami testovaného BMW X1 vo verzii Sport Line s niektorými prvkami v opcii. Za všetko spomeňme napr. efektné športové červené dekory v celom interiéri, ambientné osvetlenie, vyhrievanie predných sedadiel, bezkľúčový prístup a štartovanie, dažďový senzor, parkovací asistent, cúvaciu kameru a mnohé ďalšie.
Jazda
Z hľadiska jazdného prejavu sme boli logicky najviac zvedavý na to, ako sa nové BMW X1 zžilo práve s novou platformou. Hneď na úvod musíme konštatovať, že v prípade nami testovanej verzie s pohon všetkých kolies xDrive sme oproti minulosti nepocíti praktický žiadnu zmenu, ktorú by so sebou priniesla nová platforma. Aj nový model X1 je stále tým pravým BMW so špičkovými jazdnými vlastnosťami, vďaka ktorým má navrch v porovnaní s konkurenciou. Testovaná motorizácia 20d je z nášho pohľadu pre novú X1 tou ideálnou voľbou. Motor vďaka výkonu 190 koní udeľuje vozidlu presvedčivú jazdnú dynamiku. Optimálna je i spolupráca testovanej motorizácie s novou 8-stupňovou automatickou prevodovkou z dielne japonskej spoločnosti Aisin. Prémiovú atmosféru v interiéri podčiarkuje precízne odhlučnenie. Podvozok je podľa očakávania naladený tuhšie so zameraním na športovú jazdu. V tomto smere nás príjemne prekvapilo, že najmä v jazdnom režime comfort dokázalo byť vozidlo aj napriek 19 palcovým pneumatikám vzhľadom na kvalitu našej cestnej infraštruktúry ešte stále dostatočne komfortné. Vzhľadom na krásne 19 palcové kolesá sme s novým BMW X1 okrem cestných komunikácií jazdili len v ľahkom teréne. BMW nad konkurenciou vyniká aj vďaka špičkovému pohonu všetkých kolies xDrive. Jeho prednosti sa ukážu najlepšie v kritických situáciách ako je napr. prekríženie náprav, resp. odľahčenie niektorého z kolies.
A náš celkový dojem?
Nové BMW X1 v našom teste presvedčilo o svojich kvalitách. Nová koncepcia s primárne predným pohonom dáva z nášho pohľadu pri kompaktných vozidlách racionálnejší zmysel. Okrem toho netreba zabúdať ani na profit v podobe veľkorysejšieho priestoru pre posádku či batožinu. Nový model má určite všetky predpoklady nato, aby minimálne nadviazal na úspech svojho predchodcu. V Žiline si nové BMW X1 môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel BMW v našom regióne, spoločnosti MD-Bavaria Žilina, s. r. o. na Bytčickej ceste, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky BMW.
Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor
Technické parametre:
Model: BMW X1 xDrive20d Sport Line
Palivo: diesel
Pohon: xDrive
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 140/190
Krútiaci moment Nm: 400
Maximálna rýchlosť km/h: 219
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,6 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba: 4,8 l na 100 km
BMW X1 xDrive 20d Sport Line (testovaný model) Cena: od 40 600 €
BMW X1 sDrive 18i Standard Cena: od 29 800 €