Kritickú situáciu skalného brala pod hradom Strečno, kde hrozí, že sa môže zosypať na frekventovanú cestu spájajúcu Žilinu s Martinom, by mali definitívne vyriešiť. Prinesie to však so sebou časté vylúčenie dopravy, najmä počas víkendov a tiež nemalé finančné náklady. V hre je dokonca aj prekrytie cesty za cca 4 milióny eur.
ŽILINA. Vláda predminulý týždeň schválila Správu o súčasnom stave skalného brala v obci Strečno. Na základe nej dostalo ministerstvo životného prostredia za úlohu zrealizovať dôkladný inžiniersko-geologický prieskum. Začať chcú okamžite a hotový by mal byť do konca novembra.
Vylúčená doprava
„Počas tohto prieskumu bude musieť byť na ceste medzi Žilinou a Martinom úplne vylúčená doprava. Prieskum budú totiž geológovia vykonávať priamo na hradnom brale. Vylúčenie dopravy bude rozložené na niekoľko víkendov v čase, keď je najnižšia intenzita dopravy, čo je v sobotu alebo v nedeľu ráno. Premávka by mala byť obmedzená počas viacerých víkendov, výluky sa začnú v októbri a potrvajú do konca novembra,“ informoval nás hovorca ministerstva Maroš Stano.
Podľa vyjadrenia expertov však bude potrebné urýchlené riešenie narušenej stability. Preto po prieskume pristúpia k sanácii brala. Ministerstvo má posúdiť aj možnosť zabezpečenia cesty medzi Žilinou a Martinom pomocou železobetónovej galérie, ktorá by ochránila cestu pred padajúcimi skalami. Jej realizácia by podľa vládneho materiálu mala stáť 3 – 4 milióny eur.
Bralo podoprú a zaplombujú
„Všetky opatrenia, ktoré ministerstvo životného prostredia navrhuje na riešenie havarijného stavu skalného bloku – previsu na skalnom brale pod hradom Strečno, majú technický charakter a sú zamerané na odstránenie nebezpečného stavu, ktorý ohrozuje bezpečnosť verejnej premávky, životy a zdravie ľudí, majetok a životné prostredie. Na základe doteraz vykonaných prác a zistených skutočností bol navrhnutý nasledovný postup riešenia havarijného stavu skalného brala: v rámci ďalšieho monitoringu skalného brala sa navrhuje osadenie nového elektronického dilatometra na najnebezpečnejšie miesto predpokladaného odtrhnutia previsu, ktorý umožňuje on-line meranie pohybov, zber dát a ich vyhodnotenie. Na základe vyhodnotenia meraní, fotodokumentácie a štúdie všetkých dostupných archívnych dokumentácií je potrebné vypracovať predbežný návrh technického riešenia sanácie: zabezpečenie podrobného inžiniersko‑geologického prieskumu skalného brala, na základe ktorého bude vykonané podrobné statické posúdenie a vypracovaný projekt sanácie, prípravné sanačné práce – očistenie skalného brala od náletovej vegetácie, postavenie záchytnej bariéry a stavba lešenia pre realizáciu kotvenia skalných previsov,“ opísal Maroš Stano podrobne pre Žilinský večerník.
V rámci sanačných prác predpokladajú realizáciu nasledujúcich prác: kotvenie skalných previsov, mikropilóty, sieťovanie skalného brala, betónové plomby skalných dutín a trhlín a iné opatrenia. Výdavky na realizáciu samotného inžiniersko‑geologického prieskumu, prípravných a sanačných prác vláda odhadla na 939 600 eur.
Po frekventovanej ceste, ktorá nahrádza chýbajúci úsek diaľnice D1, prejde denne aj 30‑tisíc automobilov. V roku 2008 náhodne uvoľnený padajúci kameň na tomto úseku usmrtil mladú Češku v idúcom aute. Definitívne by kritickú situáciu malo zmierniť až otvorenie diaľničného úseku Hričovské Podhradie – Dubná Skala na konci roku 2019.
Michal Filek
Snímka vláda SR