Žilinský Večerník

27. november 2024 | Milan
| 0°C

Spravodajstvo

Bralo pod Strečnom je nebezpečné

Stabilizovanie nebezpečného brala pod hradom Strečno by si vyžiadalo uzávierku cesty na niekoľko mesiacov. Momentálne je to však nereálne.

31.08.2015 | 14:26

Stabilizovanie nebezpečného brala pod hradom Strečno by si vyžiadalo uzávierku cesty na niekoľko mesiacov. Momentálne je to však nereálne.
 

STREČNO. Stabilizovanie brala pod hradom Strečno by si podľa šéfa Výskumného ústavu dopravného vyžiadalo uzavretie hlavného ťahu medzi Žilinou a Martinom aj na dva – tri mesiace. To je však podľa Ľubomíra Palčáka nereálne, pretože cesta I/18 popod Strečno nemá pred dokončením diaľnice prijateľnú obchádzku.

„Tá veľká skala sa nám začala hýbať. Je to na odborníkoch, aby vyhodnotili, aké je to nebezpečenstvo veľké. Problém je ale ten, že sanácia by podľa môjho odhadu trvala možno dva – tri mesiace a zastaviť dopravu na tomto úseku na takýto čas by bol z dopravného pohľadu obrovský problém. Náhradné trasy sú jednak veľmi dlhé a vždy tam vznikne okamžite tiež dopravný problém,“ povedal generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák.

Na hrozbu uvoľnenia skalného previsu a jeho pád na jednu z najfrekventovanejších ciest na Slovensku upozornili začiatkom leta geológovia zo Štátneho geologického ústavu Dionýza Štúra. Odklon skalného previsu od hradného brala meria ústav štyrikrát ročne. Posledné merania naznačujú výrazný posun trhliny.

„Výsledky meraní ukazujú na vážny stav, pretože hrozí odtrhnutie skalného previsu veľkých rozmerov a jeho zrútenie na frekventovanú komunikáciu pod skalným bralom. V posledných dvoch rokoch sa otváranie poruchy zrýchlilo. Skalný previs sa odkláňa od hradného brala a pozvoľne klesá,“ uviedla Alena Klukanová zo Štátneho geologického ústavu Dionýza Štúra.

Pre nestabilné bralo Okresný úrad v Žiline zvolal koncom júna krízový štáb. Problémom sa zaoberajú aj ministerstvo životného prostredia, ministerstvo dopravy a Žilinský samosprávny kraj. Návrhy na riešenie problému by mali predložiť v septembri.

Už v roku 2007 zabil padajúci kameň 20‑ročnú Češku zo Strakoníc, keď prerazil čelné sklo auta a zasiahol ju do hlavy.

Definitívne by mala situáciu vyriešiť až dostavba diaľničného úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka – Dubná Skala v decembri 2019, ktorá odkloní tranzitnú dopravu z frekventovanej cesty popod Strečno. Jeho súčasťou je aj osemkilometrový tuner Višňové.               

 

-sita, mif-
Snímka zilina-gallery.sk

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod