Aj keď to dnes môže znieť veľmi úsmevne, bola to práve Lancia, ktorá ako prvý výrobca začala v sériovej produkcii používať manuálnu prevodovku s 5 stupňami. Za ešte významnejšiu inováciu je možné považovať prvé sériové vozidlo so samonosnou karosériou. Tým bol model Lancia Lambda z roku 1922. Veľkú slávu priniesli značke aj úspechy vo svete motoršportu. Monoposty Lancia boli dokonca pri zrode majstrovstiev sveta F1, na začiatku 50. rokov minulého storočia. Oveľa väčšie úspechy ale zažila značka vo svete rýchlostných skúšok majstrovstiev sveta v rely. Celkovo značka ovládla až 74 podujatí majstrovstiev sveta spomínanej kategórie. Legendou je v tomto smere hranatý model Delta S4, ktorého plagát zdobil nejednu chlapčenskú izbu v 90. rokoch minulého storočia. Opomenúť ale nemôžeme napríklad fascinujúci model Stratos.
Na konci 60. rokov minulého storočia sa značka dostala do veľkých finančných ťažkostí. Pred úpadkom ju zachránil koncern FIAT. Jeho súčasťou je Lancia už od roku 1969 až do dnešných dní. V minulej dekáde sa v automobilovom svete odohrala veľká fúzia. Taliansky FIAT prevzal pod svoje krídla vo finančných ťažkostiach zmietajúci sa americký koncern Chrysler. Vtedy vznikla jedna z najväčších svetových automobilových aliancií so skratkou FCA. Do portfólia tejto skupiny patrí stále veľké množstvo značiek. Pozmenená stratégia znamenala, že značka Chrysler sa z Európy stiahla a jej pozíciu tzv. luxusného výrobcu mala v našom priestore prevziať práve Lancia. Tento krok ale rozhodne nevyšiel podľa predstáv vedenia koncernu. Do produktového portfólia značky sa okrem vlastných modelov Ypsilon a Delta dostali aj „rebrandované“ Chryslery. Reč je konkrétne o modeloch Lancia Thema a Lancia Voyager. Nakoniec sa z nich ale stal veľký predajný „prepadák“. V rámci nutnej reštrukturalizácie celého koncernu pod vedením Sergia Marchionneho sa temné mračná začali sťahovať už aj nad samotnou automobilkou Lancia. Výsledkom spomenutého bolo, že v portfóliu značky nakoniec ostal len jeden model, ktorým je malý hatchback Ypsilon. Značka sa navyše stiahla z európskych trhov a zostala pôsobiť už len na jedinom. Konkrétne na tom domácom, talianskom. Posledný výrazný facelift, dnes už značne zastaraného modelu Ypsilon, sa odohral v roku 2015. S postupným odchodom tohto modelu do automobilového dôchodku sa predpokladal zároveň aj zánik tejto legendárnej automobilky.
Nakoniec ale môže byť všetko úplne inak. Nové vedenie koncernu FCA musí stále kalkulovať s obrovským záujmom o značku Lancia na domácom trhu. Tu sa práve model Ypsilon za minulý rok radí dokonca medzi absolútne najpredávanejšie modely, a to aj napriek svojmu morálnemu zastaraniu. Z prostredia automobilky pravdepodobne aj na základe týchto skutočností prenikli informácie, že v tomto roku dostane malý hatchback ďalší facelift. Najvýznamnejšou novinkou má byť prítomnosť novej motorizácie 1,0 FireFly, ktorú spolu s Ypsilonom dostanú aj modely FIAT 500 a FIAT Panda. Fanúšikov značky Lancia ale ešte viac poteší fakt, že koncern už pracuje na novej generácii modelu Ypsilon. Tento ťah sa zdá byť nakoniec aj celkom logický. Najmä v Taliansku sú malé automobily stále v kurze a značke FIAT nedávno z ponuky úplne vypadol ikonický model Punto. Kedy sa však novej generácie modelu Lancia Ypsilon reálne dočkáme a či sa nakoniec bude ponúkať aj za hranicami Talianska, je v tomto momente otázne.