V obci Mojš sa dostávajú do nepríjemnej, doslova patovej situácie. Obecné zastupiteľstvo sa tento rok rozhodlo vrátiť k realizácii cestného obchvatu obce, ktorý sa do územného plánu dostal v roku 2004. Doteraz ho však nezrealizovali. V roku 2007 navyše v časti lokality, kadiaľ má prechádzať cesta, doplnok ÚP povolil výstavbu rodinných domov, ale v platnosti zostala aj výstavba obchvatu. Dnes sa obyvateľom, ktorí si tu postavili domy, nepáči, že doprava bude odklonená popred ich obydlia. Niektorí dokonca odmietajú svoj pozemok predať. Obec preto dokonca uvažuje o vyvlastnení.
Ľubomír Milo a jeho prístavba.
MOJŠ. „Cez môj pozemok chcú postaviť obchvat. Ak by táto cesta vznikla, tak mi okolo domu pôjde spredu, zboku aj zozadu cesta. De facto by to bolo tak, ako keby mi chalupa stála na kruhovom objazde. Navyše by mi rozťala môj pozemok a ak by som sa chcel dostať na druhú stranu, musel by som prejsť cez cestu. Je to nezmysel,“ hovorí Mojšan Ľubomír Milo.
Cestný obchvat obec naplánovala ešte v roku 2004. Dostal sa aj do územného plánu. Mal slúžiť pre zásobovanie priemyselnej zóny, ktorá tu však nikdy nevznikla. A nedokončili ani obchvat. Nedokázali totiž vykúpiť všetky pozemky. Namiesto toho tu ďalším dodatkom ÚP z roku 2007 povolili výstavbu rodinných domov. Mnohé z nich už aj vyrástli a roky v nich žijú ľudia. Obchvat pomedzi ne však v ÚP zostal.
Po voľbách v roku 2014 sa ho noví poslanci OZ rozhodli zrealizovať. „Obyvatelia hovoria, že keď tu stavebné pozemky kupovali, nevedeli, že tadiaľto pôjde aj obchvat. Priznávam sa, že v tom čase som aj ja pochyboval, že sa nám obchvat podarí zrealizovať, pretože sme mali problémy s vykupovaním pozemkov a vyvlastňovať som nechcel. Ľuďom som teda hovoril, že momentálne je situácia taká, že sa to len veľmi ťažko podarí. Ale my sme stále ľudí presviedčali, vykupovali sme pozemky a urobili sme aj dve etapy tej cesty. V roku 2013 a 2014 sme dva úseky cesty vybudovali. Teraz noví poslanci schválili pôvodnú trasu a má sa to postaviť všetko naraz,“ hovorí starosta Štefan Svetko.
Nové zastupiteľstvo sa však rozhodlo cestu zrealizovať, pričom obchvat – cesta III. triedy – bol preklasifikovaný na miestnu účelovú komunikáciu. Bude z nej vylúčená nákladná doprava, rýchlosť bude obmedzená na 30 km/h a osadia na nej množstvo spomaľovačov. „Takže ich obava, že obchvat nič nevyrieši, len odkloní celú dopravu z jednej ulice na druhú a že tadiaľto budú prechádzať vodiči smerujúci z Terchovej do Žiliny a naopak, je neopodstatnená,“ dodal starosta.
Starosta hovorí, že Ľubomír Milo sa bráni najmä preto, že na pozemku, kde ÚP počíta s cestou, postavil bez stavebného povolenia prístavbu rodinného domu. „Už v roku 2011 sme mu dali zamietavé stanovisko na prístavbu, pretože je to v rozpore s územným plánom, ktorý na tomto pozemku počíta s cestou. On napriek tomu začal stavať a proti nášmu rozhodnutiu sa odvolal na okresný úrad, stavebný odbor,“ hovorí.
Ľubomír Milo však tvrdí, že výstavbu mu odobril samotný starosta ešte tri roky predtým. „Celý môj pozemok leží na troch parcelách. V roku 2008 mi obec vydala potvrdenie, že všetky tri parcely sú v súlade s platným ÚP určené na bytovú výstavbu. Podpísal ho sám starosta Štefan Svetko. Žiadny obchvat sa v nich nespomínal a na základe tohto potvrdenia som ja požiadal o stavebné povolenie a začal som s realizáciou prístavby. Stavebný úrad mi ho však odmietol vydať, a tak som sa odvolal,“ hovorí stavebník. Okresný úrad teda rozhodne, či stavebný úrad postupoval správne, ak povolenie vydať odmietol alebo nie. Ak dá za pravdu Ľubomírovi Milovi, pravdepodobne to bude znamenať aj to, že mu obec pozemok nebude môcť vyvlastniť, a tým pádom stroskotá aj pôvodný zámer výstavby cesty.
Až na niekoľko málo úsekov však má obec pozemky pod cestou vysporiadané. Len piati vlastníci stále odmietajú predať. Starosta hovorí, že novú právničku poverili rokovať s nimi o možnosti odkúpenia. Ak sa nedohodnú, sú rozhodnutí pristúpiť k vyvlastneniu. To sa však môže poriadne predražiť. Obec na to upozornila aj súčasná právnička Irena Šurínová. „Navrhovaný variant je veľmi problematický, pretože doteraz neboli pozemky vyvlastnené a obec by bola zaťažená dlhými a finančne náročnými súdnymi spormi,“ vyjadrila sa pre TV Fénix.
Aj Ľubomír Milo je presvedčený, že vyvlastňovacie konanie nič nevyrieši. Ako príklad uvádza obdobnú situáciu, ktorú už desať rokov riešia v obci Belá. Tam chceli vyvlastniť pozemky pod medzinárodnú cestu do Poľska, ale aj po desaťročí je proces stále na začiatku a s neistým koncom.
Podľa jeho názoru by mala obec ÚP aj svoj zámer korigovať a trasu cesty zmeniť. Sám navrhol niekoľko iných alternatív, kadiaľ by mohla viesť. Starosta však hovorí, že každá z nich by investíciu veľmi predražila a výsledok by mohol byť neistý, pretože by bolo treba odkúpiť veľké množstvo parciel a mnohé z nich by zrejme bolo rovnako potrebné vyvlastniť. Navyše súčasne plánovaná cesta je, až na tých päť pozemkov, prakticky majetkovo vysporiadaná. „Ak sa to nepodarí, budeme sa snažiť aspoň prepojiť tie úseky, ktoré sme už na nej v rokoch 2013 a 2014 vybudovali,“ uzavrel starosta.
Situácia sa momentálne zdá ako patová. Na ťahu je teraz najbližšie okresný úrad, ktorý rozhodne o tom, či stavebný úrad oprávnene zamietol Ľubomírovi Milovi prístavbu. Práve on by mal rozhodovať aj o prípadnom vyvlastnení. Vlastník pozemku je však rozhodnutý využiť všetky právne prostriedky na Slovensku aj v EÚ, aby tomu zabránil. „Veď to sa nedeje ani v Afrike, aby som mal z troch strán domu cestu a na časť svojho pozemku by som musel prechádzať krížom cez ňu.“
Michal Filek
Snímky autor