Jej hlavným poslaním je už od svojho vzniku posilňovať spojenie detí a atletiky a učiť ich tak univerzálnym pohybovým zručnostiam. Viac o tom, ako by mala vyzerať kvalitná detská atletika, o príkladoch zo zahraničia, ale aj o úskaliach súčasných športovísk, prezradil v rozhovore pre Žilinský večerník jeden z trénerov a zakladateľov Atletickej akadémie Žilina Karol Haas.
Atletickú akadémiu ste sa rozhodli založiť pred viac ako rokom. Ako vám napadlo venovať sa deťom?
Všimli sme si, že atletika v Žiline ako šport nevyniká tak, ako by si zaslúžila a rovnako sa nám zdalo, že šport nie je až v takej miere zameraný práve na deti. Pokúsiť sa zlepšiť situáciu sme sa preto rozhodli nielen založením klubu, ale aj tým, že sme sa usilovali zlepšovať podmienky v rámci ihriska a podniknúť konkrétne aktivity na to, aby sa zlepšil aj celkový stav.
Predtým, ako ste akadémiu oficiálne založili, ste museli disponovať dostatočným množstvom informácií o tom, ako sú na tom dnešné deti nielen po kondičnej stránke, ale rovnako aj to, aké sú podmienky pre šport.
Ako tréneri sa aktívne pohybujeme v oblasti športu a vieme, ako to v súčasnosti vyzerá napríklad aj v Žiline. Vidíme, že nielen na základných, ale aj na stredných školách sú ihriská vo veľmi zlom stave. Nedá sa povedať, že ide o športoviská 21. storočia, oproti ostatným krajským mestám je Žilina pozadu. Geograficky netreba ísť ani príliš ďaleko, napríklad v Banskej Bystrici má takmer každá základná škola tartanový ovál a športoviská sú tam multifunkčne zamerané na športy, ktoré sídlia na konkrétnych školách.
Čo je teda dôležité zlepšiť, aby sme sa niekam pohli?
V prvom rade potrebujeme zlepšiť celkové atletické zázemie v Žiline. Základná škola Martinská, kde sídli akadémia, má výborný predpoklad a potenciál pre atletiku. Táto škola však má atletický ovál, ktorý je v zlom stave a nie je vhodný pre atletiku ani pre telesnú výchovu. Ďalším negatívom je neoplotená škola. Jej areál je navštevovaný pochybnými skupinkami, ktoré školu ničia. V neposlednom rade doň chodia ľudia z priľahlého sídliska venčiť psov. Nie je ničím výnimočným, ak sa v ovále nachádza porozhadzované sklo či kamene. Ak chceme budovať kvalitné atletické zázemie, musíme začať zlepšovať podmienky aj v rámci ihrísk. Žilina je jediným krajským mestom, ktoré nemá tartanový atletický ovál a na to, že oslavujeme 95. výročie atletiky, si myslím, že by sme to všetko mali dobehnúť a dostať sa medzi ostatné moderné mestá, ktoré majú športoviská v oveľa lepšom stave.
Atletická akadémia oslávila pred niekoľkými mesiacmi svoje prvé narodeniny. Ako si spomínate na jej začiatky?
Samozrejme, jej začiatky boli veľmi ťažké. Začínali sme totiž v starej telocvični a nemali sme príliš veľa financií a ani podmienok na športovanie. Postupne sme sa však vypracovali do štádia, že z 10 detí máme v akadémii 40. Sú rozdelené do troch vekových kategórií od 4 do 12 rokov a trénuje ich 5 kvalifikovaných trénerov na atletiku.
Spomenuté vekové kategórie si bezpochyby vyžadujú aj osobitý prístup. Ako vyzerá klasický tréningový proces v atletickej akadémii?
V rámci atletiky ide o všestrannú pohybovú prípravu, pričom tréningy sú zamerané najmä na beh, skok, hod predmetom, no kladieme dôraz aj na vytrvalosť a techniku behu. Tréningy sú, samozrejme, prispôsobené rôznym vekovým kategóriám – pri najmladších deťoch od 4 do 6 rokov ide najmä o hravé tréningy. Staršie deti od 7 do 9 rokov sa už zameriavajú na súťažné veci a posledná, najstaršia veková kategória od 10 do 12 rokov sa orientuje predovšetkým na technickejšie veci. Vždy však prevládajú súťažné hry, aby ich to bavilo. Deti z akadémie sa pravidelne zúčastňujú aj rôznych krajských súťaží a ako akadémia sme tiež zapojení do projektu Detská atletika, ktorý iniciuje Slovenský atletický zväz.
Počas práce s deťmi dokážete ako tréneri posúdiť, v akom stave je ich celková kondícia. Viete však aj zhodnotiť, či sa vďaka aktívnemu pohybu i zlepšujú? Ako rýchlo robia pokroky?
U detí, ktoré sú s nami od začiatku vzniku akadémie, je vidieť, že sú na tom výkonnostne omnoho lepšie. V tomto vekovom období totiž u detí prebieha silné senzitívne obdobie na koordináciu či na rýchlosť. Citeľné zmeny je možné vidieť aj po roku. Dôkazom toho, že s deťmi v akadémii sa dá pracovať, sú aj ich popredné miesta v súťažiach. Spomenúť môžem napríklad nedávne prvé miesta Lary Pikovej na Strečnianskych hradných schodoch či Niny Čaneckej na Behu Dominika Savia. Vďaka nedávnym umiestneniam v Detskej štafetovej lige postúpili na celoslovenské finále štafetovej ligy do Banskej Bystrice. Súťaží sa zúčastňujú najšikovnejšie deti s dobrou dochádzkou, ktoré dosahujú kvalitné výkony aj mimo oficiálnych zväzových súťaží.
Niektoré športové aktivity deti obľubujú viac, iné, naopak, menej. V čom sú tie „vaše“ najviac „doma“?
Najatraktívnejšie sú pre nich práve rôzne súťažné hry, no potrápiť ich vedia napríklad koordinačné cvičenia, na ktoré sa v akadémii potrebujeme ešte zamerať. Sú však aj deti, ktoré to absolvujú bez problémov. To, ako dieťa zvláda rôzne aktivity, vo veľkej miere ovplyvňuje i to, či sa predtým venovalo napríklad aj inému športu. Je dôležité, aby rodičia viedli deti k športovej činnosti aj mimo našich tréningov.
Rodičia sú vo vzťahu detí k športu asi jedným z najvýraznejších činiteľov. Aký je ich postoj k súčasnej situácii so športoviskami?
Rodičia veľmi aktívne vnímajú, v akom sú stave. Mnoho z nich je buď bývalých, alebo terajších aktívnych športovcov. Často sa stretávam aj s trénermi z iných klubov, ktorí nemajú príliš pozitívny názor na to, ako vyzerajú dnešné ihriská. Športoviská by sa mali zlepšovať podľa toho, aký klub funguje v danej škole. Klub by mal byť v symbióze so školou takým spôsobom, že škola má profit z toho, že v nej funguje krúžok pre deti a, naopak, klub má zas zabezpečené dobré zázemie. Môže sa tak vytvárať určitá komunita, do ktorej prídu ľudia a počas víkendov v nej budú sledovať šport. Takto to funguje napríklad v Spojených štátoch amerických, kde v rámci škôl vznikajú komunity, ktoré sa navzájom podporujú – škola podporuje športové kluby a naopak. Je potrebné ísť podľa modelov zo zahraničia – teda modelov, ktoré fungujú. Budúcnosť je v mládeži a ak neurobíme všetko preto, aby sa situácia zlepšila, nemôžeme očakávať, že sa zlepší napríklad aj prístup detí k športu.
V uplynulom období pozornému oku neuniklo, že v akadémii premiérovo plánujete aj letné tábory.
Áno, v atletickej akadémii ideme prvýkrát organizovať dva tábory – jeden v júli a druhý v auguste. Tábora sa zúčastnia deti, ktoré sú z atletickej akadémie, ale aj tie, ktoré ju nenavštevujú. Všetky deti dostanú pohybovú prípravu zameranú najmä na atletiku práve zábavnou formou. Súčasťou programu počas oboch turnusov bude napríklad aj turistika či opekanie.
Akým smerom by sa mala v budúcnosti uberať atletická akadémia?
Naše vízie spočívajú vo vybudovaní jedného veľkého atletického klubu, ktorý bude zameraný na deti a celkový rozvoj a zlepšenie atletiky v Žiline. Rovnako by sme radi organizovali tábory počas celého roka. V prípade, že sa v budúcnosti zlepší infraštruktúra ihriska na Základnej škole Martinská, by sme chceli rásť – viac trénerov a viac skupín pre deti. Máme však aj odvážnejšie plány. Tie spočívajú v zahraničnej trénerskej posile či vo vytvorení kondičnej atletiky pre staršie vekové kategórie.