Žilinský Večerník

23. november 2024 | Klement
| -4°C

Spravodajstvo

Čaká dopravu v Žiline radikálna zmena?

Viete si predstaviť, že by v Žiline jazdili vlaky pod zemou? Alebo, že by sme chodili na jednu integrovanú stanicu za vlakmi aj autobusmi? Aj tak by mohla doprava v našom meste vyzerať o pár rokov.

23.04.2013 | 10:40

ŽILINA. Z minuloročného workshopu Revitalizácia železničného uzla Žilina 2012 vzišli štyri architektonické návrhy, ktoré sa zaoberali otázkou, ako by doprava v našom meste mohla vyzerať o pár rokov. Ich autori prichádzajú s odvážnymi a nápaditými riešeniami.



Odvážne návrhy zaujali aj českých architektov
Vlaky jazdiace pod zemou, pešia zóna popri Váhu, vyhliadkové plavby, modernizácia športových areálov a terasové bývanie, tak vidí Žilinu budúcnosti skupina mladých ľudí, ktorá sa autorsky podpísala pod prvý návrh. V druhom návrhu sa architekti pohrávajú s myšlienkou vybudovať za terajšou železničnou stanicou spoločnú odbavovaciu halu pre cestujúcich autobusmi aj vlakmi, ktorá by bola napojená na diaľničný privádzač Žilina – Ľavobrežná. Progresívnym spôsobom rieši dopravu v meste ďalší návrh – spája vlakovú a automobilovú dopravu do jednej línie na princípe cestnej komunikácie nad úrovňou terénu, teda nad železničnou traťou.

 


 

Nápady architektov riešiť takto zložitú dopravnú situáciu v meste ocenili pred niekoľkými dňami aj na festivale architektúry v Prahe. „Prezentovanie výsledkov workshopu verejnosti na medzinárodnej úrovni potvrdilo našu cestu riešenia dlhodobých aktuálnych tém pre rozvoj mesta, ktorú ocenila aj teoretička architektúry Radomíra Sedláková pri hodnotení účastníkov v otváracom príhovore festivalu,“ hovorí akademický architekt Dušan Voštenák, ktorý z odborného hľadiska vyzdvihuje najmä návrh ponorenia železničnej trate pod úroveň terénu.

 

„Pre perspektívu rozvoja mesta Žiliny je najvhodnejšie práve toto riešenie, čo umožní vybudovanie nového spoločného terminálu s odbavovacou halou pre železničnú a autobusovú dopravu s napojením na masové športové a kultúrne podujatia,“ konštatuje.


S týmto riešením ráta aj vedenie mesta, ktoré ho minulý rok zapracovalo do svojho územného plánu. „Či to bude takto aj schválené, vyplynie z dohody s dotknutými orgánmi. Celý projekt je zatiaľ v štádiu príprav a vyhodnocovania návrhov,“ informuje hovorca mesta Pavol Čorba.
 

ŽSR nechcú spoločnú stanicu
Jedným z dotknutých orgánov sú práve Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Síce potvrdili, že stanicu čakajú stavebné zmeny, ale o celkovej realizácii je podľa nich vraj ešte predčasné hovoriť. „V súčasnosti sa zabezpečuje projektová príprava, ktorá pozostáva zo šiestich stupňov. A práve prebieha prvý proces – posúdenie vplyvu stavby na životné prostredie. Predmetom modernizácie železničnej trate nie je vytvorenie jedného integrovaného terminálu, v ktorom by sa spájala železničná a autobusová doprava,“ vyjadrila sa Katarína Martinkovičová zo ŽSR.


 

Na rozdiel od železníc sa zámer s jednou stanicou pozdáva aj Georgeovi Trabelssiemu, prezidentovi Zväzu autobusovej dopravy a majiteľovi autobusového nástupišťa v Žiline: „Projekt nazývaný „-8 metrov“, teda zapustenie železnice do zeme a na vrchu autobusová stanica, plne podporujem. Integrácia dopravy je smer, ktorým sa uberá vyspelý svet. Spojenie vlakovej a autobusovej dopravy do jedného moderného terminálu by Žilinu posunulo opäť o krok k moderným európskym mestám. Verím, že po prezentácii zámeru železnice zmenia svoj postoj.“

 

Budú teda vlaky jazdiť pod zemou alebo bude mať Žilina jeden terminál pre autobusovú aj vlakovú prepravu? Na odpovede na tieto otázky si budeme musieť ešte chvíľu počkať. Isté je však, že by tým Žilina získala modernejší vzhľad, odľahčila by sa doprava v meste a vytvorili by sa nové oddychové zóny. Svoje návrhy by architekti radi predložili ŽSR ako alternatívu pre plánovanú rekonštrukciu a čoskoro ich plánujú predstaviť aj žilinskej verejnosti formou spoločnej výstavy.

Na snímke členovia tímu Mesto za vodou: Tomáš Dupkala, Štefan Petras, Matúš Repka, Pavol Ružbarský, Marcela Sobčáková, Richard Fabrici, Katarína Luciaková, Marta Kanderková, Marek Adamov

 

Michala Stehlíková

Vizualizácie Reming Consult a.s. Bratislava,  Mesto za vodou, Ing. arch. Rudol Tupý a kol. Žilina. Eurodesign - Ateliér s.r.o. Žilina

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod