Do konca zimnej sezóny ostávajú ešte približne dva mesiace, už teraz však cestári Správy ciest ŽSK najazdili o 30-tisíc kilometrov viac ako za celú predchádzajúcu sezónu. Kým počas minulej zimy najazdili 431-tisíc výkonových kilometrov, tento rok už na konci januára mali najazdených až 459-tisíc kilometrov.
Cesty udržali zjazdné
Najnáročnejšie boli prvé dva týždne v januári, kedy intenzívne a neustále snežilo. Minulý rok v januári napadlo v Oravskej Lesnej spolu 116 cm snehu, tento rok až 444 cm. Počas kritických momentov boli v teréne nepretržite všetky odhŕňače a posypové vozidlá. Spotreba posýpačov pri odstraňovaní veľkého množstva ťažkého snehu sa pohybuje aj nad 100 litrov na 100 kilometrov.
V pohotovosti bolo všetkých 110 mechanizmov, ktoré má Správa ciest ŽSK k dispozícii. ,,Napriek plnému nasadeniu bolo veľmi náročné udržiavať všetky cesty zjazdné. Cestári bojovali so silným vetrom a hustým snežením, cesta bola zasypaná snehom takmer ihneď po jej odhrnutí. Zvládli to však dobre. Cesty sa im darilo udržať zjazdné a doprava bola plynulá,“ uviedla žilinská županka Erika Jurinová.
Ako ďalej uviedla, práca cestárov je veľmi náročná a zodpovedná. Počas kritických dní boli v teréne hodiny a najazdili stovky kilometrov. Cestári sa nezastavili ani keď prestalo snežiť. Potrebná bola údržba strojov, a keď to umožnili poveternostné podmienky, pustili sa do opravy nebezpečných výtlkov.
Plánujú nákup novej techniky
Podľa županky bude zima pre kraj veľmi finančne náročná. Praktické skúsenosti zároveň ukázali, že strediskám údržby chýbajú ľudia a predovšetkým technika potrebuje obnovu. Tento rok župa plánuje nákup 14-tich nových cestárskych áut, ako aj snehových pluhov, nakladačov i ďalších cestárskych mechanizmov v celkovej investícii približne 3,4 mil. eur. Zimná údržba tak bude zas o niečo efektívnejšia.
Zimná údržba v číslach:
• január 2019 - denne cestári priemerne najazdili 10 200 kilometrov (celkovo 316 208 km) a spotrebovali 113 ton posypového materiálu
• január 2018 - denne cestári priemerne najazdili 3 570 km (celkovo 110 831 km) a spotrebovali 413 ton posypového materiálu