Ako k tomu prišlo, že ste sa rozhodli napísať knihu o gen. Schwarzovi?
Bolo to koncom mája 2003, keď som vycestoval ako novinársky sprievod v delegácii slovenského ministra obrany Ivana Šimka do Londýna, ktorý tam bol na oficiálnej návšteve. Po tom, ako si ministerská delegácia a československí veteráni žijúci v Británii uctili pri pamätnej tabuli vo Westminsterskom opátstve čs. bojovníkov z druhej svetovej vojny, ma pán Ivan Schwarz oslovil. Ponúkol mi, či by som sa nechcel ísť pozrieť do jeho neďalekej kancelárie. Bolo to netypické, ale požiadal som o možnosť oddeliť sa od ostatných. Ivan Schwarz ma k sebe pozval na kávu, pred ktorou mi ponúkol aj pohárik whisky. Veď aj vy viete, ako niekedy vznikajú vzťahy. Raz sa budujú pomaly a dlhodobo. Inokedy, a je to akousi čarovnou chémiou, ste si hneď istí, že ste s niekým naladení na rovnakú vlnovú dĺžku azda od prvého okamihu. V našom prípade platila tá druhá možnosť. Vedeli sme, že náš stisk ruky bude trvať veľmi dlho. Najskôr sa mi z jeho vojnového fotoalbumu podarilo zostaviť reprezentatívnu výstavu fotografií, ktorá bola uvedená v centre Bratislavy, ale aj v meste, kde vyrastal, teda v Bytči. Pri návšteve Slovenska si ju pozrela v Devíne počas stretnutia s veteránmi aj britská kráľovná Alžbeta II. Natočili sme spolu dva krátke dokumenty o jeho živote, jeden odvysielala TV Markíza, druhý Slovenská televízia. Boli to aj možno dve desiatky článkov, no hlavne to boli stovky rozhovorov. Či už pri našich azda dvadsiatich osobných stretnutiach, alebo stovkách telefonátov.
Prečo práve o ňom? Čím bola táto osobnosť podľa vás výnimočná?
Fascinoval ma životný príbeh tohto vždy elegantného, energického a dopredu kráčajúceho muža, ktorého životné motto bolo, že ak nemôže pomôcť, tak aspoň neškodí. Napriek všetkému, s čím sa musel vyrovnať, vždy tvrdil, že je šťastný človek – už odvtedy, keď ho dojka Justína zachytila za pätu, nakoľko sa ešte ako batoľa vyškriabal na oblok a už-už by letel dole hlavou na bytčianske námestie. Vravieval, že celý život mal prácu, ktorú vždy robil rád a naplno, nikdy sa nenudil a to ho tešilo. Nie, nehral sa na hrdinu, mal skôr rád tú tichú radosť. Tak ako napríklad pred smrťou venoval väčší finančný obnos na rekonštrukciu bytčianskej synagógy, tak ešte v období želenej opony dlho podporoval v Londýne aktivity moravského jezuitského kňaza a svojho kamaráta Jana Langa. Ten popri správcovstve londýnskej katolíckej farnosti zorganizoval zbierku a kúpil za pomoci sponzorov budovu v Notting Hill, kúsok od Hyde Parku, kde sa desaťročia schádzali Česi a Slováci. Tú budovu volali Velehrad a Ivan Schwarz prispieval k jej rekonštrukcii.
Ako dlho trvalo napísanie knihy? Predstavte nám ju.
Obrazne povedané, začal som ju písať pri našom prvom stretnutí, ale fakticky to bolo v marci 2015. Boli to tri roky sústredenej práce, konzultácií, zisťovania, overovania, boli to všetky víkendy, dovolenky, voľná. Mám síce trochu šťastie, vstávam ráno pred 4. h, takže mám o niečo dlhší deň, ale faktom je, že doma som už tri roky neumýval okná (úsmev). O generálovi Ivanovi Schwarzovi je v knihe prvých 200 strán. Nasleduje odborná príloha vojenského historika Petra Šumichrasta o pôsobení čs. letcov vo Veľkej Británii. Následne pokračujem pätnástimi kratšími príbehmi vojakov zo Slovenska, ktorí bojovali alebo sa pripravovali na boj v Británii. Z nášho regiónu je to napríklad Gustáv Bado zo Žiliny alebo Arnold Scott-Schlesinger z Bytče. Posledné dve prílohy sa venujú slovensko-britským vzťahom za ostatných 25 rokov najmä vo vojenskej oblasti.
Podieľal sa na jej tvorbe aj samotný gen. Schwarz? Ako ju hodnotil?
Našou spoločnou prácou bola aj táto kniha. On vždy žartoval, že sa chce dožiť 100 rokov, preto som veril, že sa dožije jej vydania. Slovenský rukopis si prečítal celý a predtým sme veľakrát konzultovali. No v jednom z našich posledných telefonátov, bolo to pred poslednými Vianocami, som ho vtedy prvý raz v živote počul plakať. Naozaj prvý raz. Slzy tiekli dole tvárou aj mne. To vtedy, keď sám pred sebou priznal, že už sa asi nikdy nepozrie domov do Bytče. Že už nikdy neuvidí tie hory okolo, Váh, tú rieku, ktorú v chlapčenských rokoch tak rád splavoval na kajaku aj so svojím otcom. Vedel som, že situácia je vážna. Keď sme si obaja utreli slzy, on opäť začal hovoriť o svojich plánoch. Zákerná choroba však bola tentoraz silnejšia...
Aký bol podľa vás najvýznamnejší skutok generála Schwarza?
To, že už ako 16-ročný vymenil bezpečie zázemia vo Walese, kam ho pred hrozbou holokaustu poslal otec, za vojenskú uniformu. A že lietal do konca vojny, aj keď sa mohol najmä po tom, ako stratil veľa kamarátov, usilovať napríklad o preradenie k pozemnému personálu. Nalietal 1200 operačných hodín. Najväčším bojovým úspechom bolo, keď sa ako člen osádky bombardéra Liberator kapitána Oldřicha Doležala v pozícii strelca podieľal na potopení nemeckej ozbrojenej lode Alsterufer, ktorá privážala 27. decembra 1943 z japonského prístavu Kóbe volfrám. Akútne dôležitý a nevyhnutný v zbrojárskej mašinérii tretej ríše. Celých 344 ton. Ročnú zásobu. Vďaka vysokej hustote slúžil volfrám na výrobu ložísk aj projektilov schopných preraziť panciere tankov či steny bunkrov. O riskantnom a úspešnom útoku v nasledujúcich dňoch písali na titulných stranách všetky britské noviny. S informáciou o obrovskom úspechu čs. letcov vystúpil v britskom parlamente za vládu Winstona Churchilla tajomník ministerstva pre vojnové hospodárstvo Sir Dingle Mackintosh Foot. Vysoké vyznamenania za tento úspech dostal aj Ivan Schwarz.
Zároveň mu bola odhalená pamätná tabuľa. Povedzte nám niečo o tej udalosti.
Bratislavská Židovská náboženská obec sa rozhodla, že na stenách záhrady ležiacej v areáli synagógy umiestni pamätné tabule významných rodákov. Je pravda, že Ivan Schwarz sa v Bratislave len narodil a vyrastal v Bytči, ale po roku 1993 tu bol vymenovaný za generála, bol tu vyznamenaný prezidentom Slovenskej republiky a v Bratislave mal pobočku svojej firmy BSTO. V neposlednom rade z bratislavskej hlavnej stanice tesne pred začiatkom druhej svetovej vojny odchádzal vlakom, aby sa po dlhej ceste dostal do Británie, čo označoval za svoje druhé narodenie.
Aký bol reálny prínos československých letcov v RAF počas druhej svetovej vojny?
Nebudem teraz hovoriť o našich známych stíhačoch, ako boli Otto Smik či Ján Ambruš, ale o 311. čs. bombardovacej peruti RAF, v ktorej slúžil aj Ivan Schwarz. Z celkového počtu 318 čs. letcov zaradených do operačných osádok tejto leteckej perute bolo v prvom období operačnej činnosti počas 1029 operačných letov až 128 mužov nenávratne stratených. Z nich 94 padlo a 34 bolo zajatých. Ďalších cca 30 čs. letcov bolo zranených s rôznou dobou liečenia a rekonvalescencie. To je približne polovica personálu. Aj preto bola 311. čs. bombardovacia peruť po doplnení na jar roku 1942 prevelená do podriadenosti Pobrežného veliteľstva, kde bolo až do konca vojny. Jej bojové úlohy súviseli s vyhľadávaním a ničením nepriateľských ponoriek a hladinových plavidiel, ako aj so sprievodom spojeneckých námorných konvojov. Jej operačná činnosť bola natoľko úspešná, že na prelome vojnových rokov 1942 – 1943 čs. bombardovaciu leteckú jednotku vyhodnotili ako najlepšiu leteckú jednotku patriacu do podriadenosti Pobrežného veliteľstva. Aj vtedy išlo o nebezpečné nasadenie. Celkovo možno konštatovať, že počas päťročnej činnosti 311. čs. bombardovacej perute jej straty činili dovedna 250 padlých a nezvestných mužov. Ďalších 34 príslušníkov perute bolo zajatých. Išlo o najväčšie straty medzi všetkými našimi leteckými jednotkami počas druhej svetovej vojny. Tvorili polovicu všetkých strát, ktoré československé letectvo utrpelo na západnom bojisku.
Ako a kde si môžu čitatelia knihu kúpiť?
Publikáciu vydala Vojenská podporná nadácia, takže bližšie na jej internetovej stránke http://vojenskanadacia.sk/.