Dôchodcovia v Bytči majú čoraz väčší problém s dopravou do iných miest.
BYTČA. „Je to čím ďalej, tým horšie. Dnes už sa z Bytče prakticky nikam nedostanem. Ak chcem ísť, napríklad, do kúpeľov, do Lučenca za dcérou alebo inde, tak musím ísť najskôr do Žiliny, tam počkať na ďalší autobus a prestúpiť. Pre nás, starších ľudí, je to veľmi, veľmi namáhavé,“ posťažovala sa pani Jana. Podľa pani Alexandry to tak vždy nebolo. „V minulosti aspoň raz za čas nejaký ten autobus a vlak jazdili. Dnes už je to prakticky nulové. Ako je to možné?“ pýta sa.
Stále menej
Hovorkyňa SAD Žilina Ivana Strelcová potvrdzuje, že z Bytče premáva stále menej diaľkových autobusových liniek. „Predovšetkým od dostavby diaľnice niektorí dopravcovia nezachádzajú do Bytče. Dôvodili to aj tak, že najazdili kopu kilometrov navyše a nakoniec nikto v Bytči nenastúpil. Aj SAD Žilina už v súčasnosti vedie len jedinú diaľkovú linku a to zo Žiliny do Brna. My však s naším spojom na stanicu Bytča denne zachádzame,“ uviedla Ivana Strelcová.
SAD Žilina vykonáva predovšetkým prímestskú autobusovú dopravu, pričom diaľková a medzištátna autobusová doprava je vykonávaná čisto ako komerčná. Cestujúci si pri nej hradí plné cestovné. Preto, ak si takýto spoj na seba nezarobí, prevádzkovateľ ho zruší. Tieto linky dnes väčšinou prevádzkujú súkromné spoločnosti. Pri MHD a prímestskej doprave je to trochu inak. „Za každého cestujúceho v MHD hradí časť cestovného mesto, pri prímestskej doprave zase samosprávny kraj,“ hovorí Ivana Strelcová.
Železnice dotujú
Pri cestovaní autobusmi na dlhé trasy ľudia porovnávajú cenu cestovného s vlakovou dopravu. Železničná doprava je však dotovaná štátom, teda ten hradí časť cestovného lístka každého cestujúceho. „Desiatky spojov idú denne z Bytče do Žiliny s možným prestupom na desiatky autobusových spojov do vzdialenejších miest na Slovensku a v Čechách,“ odporučila Bytčanom hovorkyňa SAD.
Ešte horšia je situácia vo vlakovej doprave. Stanica je ďaleko a v Bytči zastavuje len rýchlik Súľov, ktorý premáva iba v nedeľu a 1. apríla, okrem letných prázdnin. Podľa Slavomíry Šubrtovej, riaditeľky odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko, cestuje každú nedeľu týmto vlakom z Bytče 30 – 50 ľudí.
Jeden rýchlik a dosť
„Ostatné rýchliky relácie Košice - Bratislava prechádzajúce cez Bytču sú vedené v taktovom systéme a neuvažujeme so zastavovaním týchto vlakov v Bytči. Zastavovanie by znamenalo znevýhodnenie diaľkových cestujúcich, nakoľko zastavenie neznamená predĺženie cestovného času len o jednu minútu na pobyt, ale aj čas potrebný na rozjazd a zastavenie. Zastavenie nie je v súčasnosti možné ani z technologických dôvodov, vzhľadom na výstavbu koridoru,“ objasnila Slavomíra Šubrtová. <
Michal Filek
Ilustračná snímka archífv