Žilinský Večerník

30. október 2024 | Šimon, Simona
| 4°C

Automoto

CITROËN C4 CACTUS – jubilant

V tomto období oslavuje model CITROËN C4 CACTUS rok od uvedenia na náš trh. Globálne ide o veľmi úspešný model, ktorý počas svojej doterajšej existencie pozberal veľké množstvo ocenení za dizajn. My si v dnešnom teste CACTUS opäť pripomenieme, tentokrát v kombinácii turbodiesela s robotizovanou prevodovkou. Mimochodom, aktuálne je toto vozidlo sa  našom trhu v ponúke s výhodným narodeninovým balíkom výbavy. CITROËN už neraz v minulosti prekvapil extravagantným a nevšedným modelom, čím sa výrazne dokázal odlíšiť od konkurencie. To, že sa Francúzi neboja experimentovať ani dnes, azda najlepšie odzrkadľuje práve CITROËNU C4 CACTUS. V dnešnej dobe unifikovaného a jednotvárneho automobilového dizajnu vsádza pri tomto modeli francúzska automobilka jednoznačne na originalitu. Nový CITROËN C4 CACTUS s turbodieselom 1,6 e HDi a 6 st. robotizovanou prevodovkou v prostrednom stupni výbavy Feel nám na test zapožičala spoločnosť POINT a. s. ŽILINA, autorizovaný predajca vozidiel CITROËN v našom regióne.

15.06.2015 | 14:17

V tomto období oslavuje model CITROËN C4 CACTUS rok od uvedenia na náš trh. Globálne ide o veľmi úspešný model, ktorý počas svojej doterajšej existencie pozberal veľké množstvo ocenení za dizajn. My si v dnešnom teste CACTUS opäť pripomenieme, tentokrát v kombinácii turbodiesela s robotizovanou prevodovkou. Mimochodom, aktuálne je toto vozidlo sa  našom trhu v ponúke s výhodným narodeninovým balíkom výbavy. CITROËN už neraz v minulosti prekvapil extravagantným a nevšedným modelom, čím sa výrazne dokázal odlíšiť od konkurencie. To, že sa Francúzi neboja experimentovať ani dnes, azda najlepšie odzrkadľuje práve CITROËNU C4 CACTUS. V dnešnej dobe unifikovaného a jednotvárneho automobilového dizajnu vsádza pri tomto modeli francúzska automobilka jednoznačne na originalitu. Nový CITROËN C4 CACTUS s turbodieselom 1,6 e HDi a 6 st. robotizovanou prevodovkou v prostrednom stupni výbavy Feel nám na test zapožičala spoločnosť POINT a. s. ŽILINA, autorizovaný predajca vozidiel CITROËN v našom regióne.

 

Odvážny a netradičný koncept CACTUS sa prvýkrát objavil v roku 2013 na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Vtedy azda len málokto hádal, že sa tento originálny koncept v prakticky nezmenenej podobe dostane aj do sériovej výroby. Príjemné prekvapenie prišlo o rok neskôr na autosalóne v Ženeve. Tu bol CITROËN C4 CACTUS predstavený už ako sériový model. Novinka zdieľa svoj technický základ vrátane podvozkovej platformy s modelom CITROËN C3 PICASSO. Imidž dnes veľmi populárnej kategórie crossoverov prezrádza zvýšená svetlosť podvozka. Terénne ambície ale čiastočne utlmuje konfigurácia pohonu. Podobne ako mnoho konkurentov, je aj CITROËN C4 CACTUS k dispozícii len výhradne s pohonom kolies prednej nápravy. Snahou konštruktérov bolo navrhnúť toto vozidlo tak, aby bolo v konečnom dôsledku veľmi odolné s čo najmenšou náročnosťou na servis. Tomu zodpovedá aj pomerne malý počet jednotlivých dielov karosérie. Zaujímavú technologickú inováciu predstavuje špeciálna, značkou CITROËN patentovaná ochrana karosérie s názvom AirBump. Pod názvom AirBumb sa ukrývajú mohutné plastové plochy, ktoré obsahujú vzduchové vankúše. Ich hlavnou úlohou je ochrániť CACTUS pred nástrahami „malých nehôd“ či „ťukancov“, ktoré hrozia napríklad pri manévrovaní na preplnených parkoviskách. CITROËN C4 CACTUS sa na našom trhu momentálne predáva v štyroch výbavových stupňoch s pomerne pestrou paletou dostupných motorizácií. Benzínovú alternatívu v ponuke reprezentuje atmosférický trojvalec 1,2 VTi, ktorý je k dispozícii v dvoch výkonových alternatívach. Základ predstavuje verzia PureTech 82 s výkonom 82 koní. Pre túto motorizáciu je k dispozícii 5 st. manuálna prevodovka a rovnako 5 st. robotizovaná prevodovka. Výkonnejšia verzia PureTech 110 (110 koní) sa kombinuje len s 5 st. manuálnou prevodovkou. Pre priaznivcov nafty je v ponuke osvedčený a zároveň úsporný motor 1,6 e-HDi 92 s výkonom 92 koní, ktorý sa kombinuje len so 6 st. robotizovanou prevodovkou. Výkonnejšiu naftovú alternatívu ponúka motorizácia 1,6 BlueHDi 100 (100 koní). Táto verzia je, naopak, k dispozícii s 5 st. manuálnou prevodovkou. My sme si na test zvolili CITROËN C4 CACTUS so základnou vznetovou motorizáciou e HDi 92 so 6 st. robotizovanou prevodovkou. Naša úvodná otázka tak znie: Čo všetko ponúka model CITROËN C4 CACTUS v takejto konfigurácii?

 

 

Vzhľad a rozmery

Už na prvý pohľad je každému jasné, že CITROËN C4 CACTUS je iný ako ostatné autá a svojím spôsobom vytŕča z davu. CACTUS je skrátka nepriehľadnuteľný. Aj po približne roku od uvedenia do predaja na našom trhu sa počas našich testovacích jázd za touto netradičnou novinkou otáčal takmer každý. Vďaka svojmu odvážne atypickému dizajnu ide o presne ten typ vozidla, ktoré sa buď páči, alebo jednoducho nepáči. Každopádne však v každom z nás vyvoláva nejakú emóciu. A to je pri dnešných vozidlách s unifikovaným dizajnom pomerne vzácny jav. Pre každého, kto sa chce odlíšiť a potrpí si na originalitu a imidž, je CITROËN C4 CACTUS tou správnou voľbou. Novinka ponúka veľmi širokú škálu individualizácie prostredníctvom továrenských polepov, ale najmä veľkého množstva farebných kombinácií jednotlivých častí exteriéru vozidla vrátane ochranných prvkov AirBumb. Tie sú k dispozícii hneď v štyroch odtieňoch. Prednej časti dominujú minimalistické pásiky denného LED svietenia. Hlavné svetlomety sú rafinovane zamaskované v rohoch karosérie, kde tvoria jeden celok práve so spomínanou vzduchovou ochranou. Zaujímavým prvkom je taktiež výrazné fabrické logo umiestnené v lakovanej časti predného nárazníka. Dizajnová avantgarda dominuje aj bočnej línii. Práve tu sú najvýraznejšie ochranné panely s AirBump. Veľmi efektne ale pôsobí aj zaujímavý strešný nosič. Sympatické sú pritom aj mnohé detaily. Za všetky spomeňme napr. stierače s integrovanými tryskami ostrekovačov. Tie v praxi šetrne a pritom veľmi efektne pracujú s čistiacou kvapalinou. Veľkou prednosťou je nízka hmotnosť vozidla. To má logicky priaznivý dopad na spotrebu paliva. Z hľadiska celkových rozmerov má pritom CACTUS veľmi blízko ku klasickým kompaktom. Vozidlo meria 4157 mm, jeho šírka dosahuje 1729 mm, výška atakuje 1480 mm a rázvor náprav má hodnotu 2595 mm. Batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní slušných 348 - 358 litrov v závislosti od toho, či si vystačíte s lepiacou sadou alebo siahnete po rezervnej pneumatike. Kufor z praktickej stránky ponúka veľmi pravidelný tvar. Miernou nevýhodou môže byť vyššia nakladacia hrana. Po sklopení nedelených zadných sedadiel objem pre batožinu narastie až na hodnotu 1170 litrov.

 

 

Interiér

Nevšedný dizajn s mnohými extravagantnými riešeniami panuje aj v interiéri. Ako prvé nás pri nastupovaní zaujalo veľmi originálne kožené pútko určené na zatváranie dverí. To nahrádza klasickú rukoväť. Skutočným pôžitkom je samotný posed. Príjemný pocit sa dostaví hneď po nastavení ideálnej polohy za volantom. Sedadlá v CITROËNE C4 CACTUS by sa svojím komfortom dali prirovnať k obývačkovým kreslám. Aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, cestujúcich pohodlím priam rozmaznávajú. V disciplíne komfort sedenia sa pre CACTUS skutočne len veľmi ťažko hľadá adekvátna konkurencia. V prípade testovanej verzie s robotizovanou prevodovkou je ďalším netradičným benefitom predelenie oboch predných sedadiel v štýle pohovky. Toto originálne riešenie sa podarilo dosiahnuť vďaka vtipnému umiestneniu ovládania robotizovanej prevodovky. Tá sa ovláda prostredníctvom tlačidiel, ktoré sú umiestnené v spodnej časti palubnej dosky. Veľmi chválime aj dostatočné množstvo odkladacích priestorov. V CACTUSE si veľmi rýchlo nájde svoje miesto mobilný telefón, kľúče a ďalšie drobnosti. Osobitne chceme vyzdvihnúť priestranné úložné priestory v zadných dverách, kam sa bez problémov vmestí aj 2 litrová PET fľaša. Aj napriek netradičnému dizajnu pôsobí palubná doska uhladene čisto a symetricky. Nachádza sa tu len minimálny počet ovládacích tlačidiel. Všetci fanúšikovia digitálnej doby budú z CACTUSU nadšený. Klasický prístrojový panel tu nahradil displej, na ktorom sa zobrazujú v digitálnej forme všetky potrebné údaje. V prehľadnej a dobre čitateľnej podobe sa tu vyobrazuje napr. aktuálna rýchlosť, stav paliva v nádrži, resp. nastavenia tempomatu. Pri tomto všetkom je len na škodu, že si tu svoje miesto nenašiel i otáčkomer. Ten v CACTUSE nenájdeme vôbec. Aj keď objektívne musíme dodať, že v prípade nami testovanej verzie s robotizovanou prevodovkou nehrá absencia ukazovateľa hodnoty otáčok motora prakticky žiadnu rolu. Dominantou palubnej dosky je centrálne umiestnený dotykový displej s rozmerom 7 palcov. Prostredníctvom neho sa nastavujú i menia takmer všetky funkcie vozidla vrátane autorádia, klimatizácie či vykurovania. Displej ponúka peknú grafiku s intuitívnym ovládaním, na ktoré sa dá v praxi veľmi rýchlo zvyknúť. Po oboch stranách displeja sa nachádza 6 najhlavnejších ikoniek. Prostredníctvom nich sa je možné do želaného resp. potrebného rozhrania kedykoľvek vrátiť. Vzdušnosť a dobrý dojem z interiéru ešte viac podčiarkujú slušné priestorové pomery na zadných sedadlách. A v neposlednom rade aj vynikajúci výhľad z vozidla. Z hľadiska výbavy je na tom vďaka výročnej edícii aktuálne veľmi dobre už i základná verzia CITROËN C4 CACTUS. Nami testovaná prostredná výbava Feel s niektorými prvkami v opcii ponúka napríklad aj tempomat s obmedzovačom rýchlosti, volant potiahnutý kožou, automatickú klimatizáciu, dažďový senzor, automatické svetlá, connecting box (USB vstup + Bluetooth rozhranie) a podobne.

 

 

Jazda

Už pri prvom teste naplnil CITROËN C4 CACTUS naše očakávania aj z hľadiska jazdných vlastností. Aktuálne testovaná kombinácia robotizovanej 6 st. prevodovky s turbodieselom predstavuje veľmi úspornú a mimoriadne komfortnú alternatívu. Motorizácia e HDi 92 (92 koní) disponuje dostatočným výkonom. Najväčšou prednosťou tohto motora je ale celkom iste veľmi priaznivá spotreba nafty. Pre dynamickejšie orientovaných vodičov odporúčame voliť verzie s manuálnou prevodovkou. Naopak, pre tých, čo si viac potrpia na pohodlie a komfort, nebude zlou voľbou testová robotizovaná prevodovka. Pri tomto type prevodovky je na rozdiel od automatickej prevodovky jasne cítiť zmenu jednotlivých prevodových stupňov, ktoré namiesto vodiča volí „robot“. Jazdnú dynamiku je možné v prípade potreby ovplyvniť manuálnym preraďovaním rýchlostných stupňov prostredníctvom pádiel pod volantom. Veľkou výhodou vtipného tlačidlového voliča jazdných režimov je bleskurýchla reakcia na zmenu medzi polohami D a R. To sme v praxi neraz ocenili napr. v situáciách, keď sa bolo potrebné čo najrýchlejšie otočiť. So zameraním na komfort a pohodu je nastavený aj podvozok, ktorý veľmi dobre filtruje nerovnosti. Vďaka podvozku sa CACTUS veľmi dobre cíti i na cestách s horším povrchom, resp. na nespevnených cestách. Tu sa nestratí ani vďaka spomínanej zvýšenej svetlej výške. Pochvalu si zaslúži aj za to, že pri jazde po nekvalitnom povrchu sa do interiéru neprenášajú žiadne pazvuky, resp. vibrácie.

 

 

A náš celkový dojem?


Nový CITROËN C4 CACTUS v našom teste presvedčil o svojich kvalitách. Prekvapivo originálny i neopozeraný dizajn dokáže určite mnohých chytiť za srdce. Pestrú možnosť jednotlivých farebných variácií zase ocenia tí, ktorí si potrpia na širokú škálu osobnej personalizácie. Nezameniteľný štýl s množstvom netradičných riešení dominuje aj v interiéri novinky. Čo je však najdôležitejšie, CACTUS je stále veľmi príjemným a dostupným spoločníkom vhodným na každodenné používanie. Zaujímavým bonusom je aktuálne aj atraktívny narodeninový balík výbavy, resp. možnosť financovania na štvrtinky. V Žiline si nový CITROËN C4 PICASSO môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovaného predajcovi vozidiel CITROËN v našom regióne, spoločnosti POINT a. s. ŽILINA na Ulici vysokoškolákov, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky CITROËN.

 

Auto:Peter Hlačik
Snímky: autor

 

Technické parametre:

Model: CITROËN C4 CACTUS 1,6 e HDi 92 ETG6 Feel
Motor: nafta
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 68/92
Krútiaci moment Nm: 230
Maximálna rýchlosť km/h: 182
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 12,0 – 13,0 s
Prevodovka: robotizovaná
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba 3,5 l na 100 km

Výbava: 1,6 e-HDI 92 ETG 6 Feel (testovaný model) Cena: od 16 420 €
Výbava: 1,2 VTi PureTech 82 Live Cena: od 12 420 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod