V tohtotýždňovom vydaní rubriky automoto skúšame horúcu novinku v segmente rodinných MPV, ktorou je druhá generácia CITROËNU C4 PICASSO. Francúzska značka CITROËN sa nikdy nebála experimentovať a neraz vo svojej dlhej histórii priniesla i nejedno revolučné riešenie, ktoré sa v automobilovom svete udomácnilo. Za revolučnú môžeme určite označiť i dnes testovanú novinku C4 PICASSO, ktorý je takmer identický s obdivovaným konceptom Technospace. Nový CITROËN C4 PICASSO s naftovým motorom 1,6 e-HDI, so systémom štart-stop v kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a v druhom najvyššom výbavovom stupni Intensive, nám na test zapožičala spoločnosť POINT a. s., ŽILINA, autorizovaný predajca vozidiel CITROËN v našom regióne.
Vozidlá CITROËN patrili vždy medzi to najlepšie, čo kategória MPV ponúkala. Nové C4 PICASSO je tak už v poradí štvrtým modelom medzi kompaktnými MPV, ktorý nesie v názve meno slávneho španielskeho umelca. Ako sme už naznačili v úvode, vychádza z konceptu Technospace. Ten šokoval najmä svojím odvážnym dizajnom, ktorý si C4 PICASSO zachoval aj v sériovej podobe. Okrem toho novinka prináša i množstvo iných sofistikovaných riešení či elektronických hračiek. Úplnou novinkou je i podvozok postavený na novej koncernovej platforme EMP2, ktorá má za následok okrem iného i celkovo nižšiu hmotnosť vozidla. Novinka sa na našom trhu momentálne predáva v štyroch výbavových stupňoch so širokou škálou individuálneho vybavenia. V motorovej palete nachádzame dva výkonné benzínové agregáty s výkonom 120, resp. 155 koní. Väčšina zákazníkov však zrejme pri tomto type vozidla uprednostní niektorý z dvojice turbodieselov HDi s výkonom 92, resp. 115 koní. Pri naftových agregátoch je okrem klasickej prevodovky tiež možnosť voľby úplne nového robotizovaného automatu a pri slabšom agregáte i funkcie Stop & Start s prívlastkom „e“. Silnejší naftový agregát disponuje funkciou e-HDi štandardne. My dnes testujeme CITROËN C4 PICASSO s výkonnejším variantom turbodiesela 1,6‑HDI (115 koní, funkcia Stop & Start) v kombinácii so 6-stupňovým manuálom, ktorý bude zrejme veľmi častou zákazníckou voľbou.
Naša úvodná otázka aj preto znie jasne: Čo ponúka nový CITROËN C4 PICASSO v každodennej praxi ?
Vzhľad a rozmery
Pozrime sa teraz bližšie na dizajn novinky. Každému je už na prvý pohľad jasné, že nové C4 PICASSO je najmä vďaka svojej prednej časti neprehliadnuteľné a aj počas testovacích jázd bolo skutočným magnetom pre oči okoloidúcich. Jeho dizajn sa dá označiť ako nadčasový a zároveň veľmi originálny. Spomínanej prednej časti dominujú veľmi zaujímavo tvarované a rozmiestnené svetlomety. Úplne hore sa nachádza úzky pás efektného denného svietenia LED technológiou, v ktorom boli pri testovanom vozidle integrované i LED smerovky. Kúsok nižšie sú umiestnené hlavné svetlomety so xenónovou technológiou a funkciou nasvietenia zákrut (v závislosti od výbavy). Pri pohľade zboku zase zaujmú pomerne veľké bočné okná, zaujímavo tvarovaný dvojitý A‑stĺpik a tiež efektné 17" kolesá. Zadnej časti dominujú taktiež výrazné LED svetlomety s 3D grafikou, ktoré pôsobia vskutku luxusne. C4 PICASSO patrí do kategórie rodinných MPV, čomu prislúchajú i jeho rozmery. Vozidlo meria 4428 mm, jeho šírka dosahuje 1826 mm, výška je 1625 mm a rázvor náprav má hodnotu 2585 mm. Zaujímavosťou pritom je, že medzigeneračne sa jeho rozmery mierne zmenšili, to sa však vôbec neodrazilo negatívne na priestore pre pasažierov, kde je nové PICASSO paradoxne väčšie. Zásluhu na tom majú kratšie previsy karosérie a kolesá umiestené viac v jej rohoch. Pri vozidlách typu MPV je veľmi dôležitý i batožinový priestor, novinka v základnom usporiadaní ponúka objem od 537 až po 630 litrov v závislosti od polohy sedadiel druhého radu. Po ich sklopení objem narastie až na 1709 litrov a samozrejmosťou je i rovná podlaha. Okrem toho chválime veľmi dobrý prístup, obrovský nakladací otvor s nízkou nakladacou hranou a tiež priečinky na drobnosti pod podlahou. Testované PICASSO ponúkalo aj imidžové elektricky ovládané dvere batožinového priestoru. Veľmi dobrý nápad je i samostatne vyberateľná baterka, ktorá zároveň osvetľuje batožinový priestor. Samostatné sklápanie sedadiel sa realizuje prostredníctvom popruhov na každom sedadle, za ktoré treba zatiahnuť.
Interiér
Po presunutí sa do interiéru nové C4 PICASSO ohúri jeho vzdušnosťou a priestrannosťou. Veľmi dobrý výhľad do všetkých strán zabezpečujú veľké okná i „umná“ konštrukcia A-stĺpika. Testované vozidlo zaujalo aj predĺženým čelným sklom, ktoré veľmi oceníte napríklad pri výhľade na semafor. Za čo si novinka zaslúži jednoznačne palec hore, sú i použité materiály a ich dielenské opracovanie, ktoré evokujú prémiový nádych. CITROËN C4 PICASSO bol navrhnutý ako rodinné vozidlo, to znamená, že vzadu nájdete tri samostatné sedadlá, ktoré sa dajú nezávisle posúvať a polohovať. Rodiny s deťmi určite ocenia i doširoka sa otvárajúce dvere, výstupy ventilácie pre zadných pasažierov či drobnosti, ako je tieniaca roletka zadných okien alebo výklopný stolík, ktorý má dokonca i samostatné svetielko. Predné sedadlá sú veľmi pohodlné, čo oceníte najmä počas dlhých presunov. Ponúkajú dokonca i masážnu funkciu, ktorá v tejto kategórii nie je samozrejmosťou. Ako dobrý nápad hodnotíme i elektricky ovládanú opierku na nohy, ktorou disponuje sedadlo spolujazdca. Samotnej palubnej doske okrem vynikajúceho multifunkčného volantu dominujú dva hlavné displeje s veľmi peknou grafikou. Menší má priemer 7 palcov a prostredníctvom dotyku sa tu nastavujú a ovládajú prakticky všetky funkcie vozidla, vrátane ovládania klimatizácie, audia, navigácie a podobne. Tí, ktorí majú radi elektronické hračky, si tak v novom C4 PICASSO rozhodne prídu na svoje. V menu sme našli aj také zaujímavosti, ako je kalkulačka či kalendár, trochu na škodu je len, že v ponuke jazykov zatiaľ chýba slovenčina alebo čeština. Hlavný TFT displej má priemer 12" a nahrádza bežný prístrojový panel, okrem toho ponúka taktiež širokú škálu možností zobrazovaných údajov, ktoré je možné jednoducho meniť ovládaním na volante. Nový CITROËN C4 PICASSO okrem toho disponuje i veľmi bohatou výbavou, z testovanej verzie Intensive zo všetkých prvkov vypichnime napríklad monitorovanie mŕtveho uhla, vynikajúci parkovací asistent, ktorý vie parkovať priečne i pozdĺžne, cúvaciu kameru, čalúnenie s kombináciou kože a látky, bezkľúčový prístup i štartovanie a podobne.
Jazda
Testovaný CITROËN C4 PICASSO s motorom 1,6 e-HDI nesklamal ani po jazdnej stránke. Ako prvé chválime vynikajúce odhlučnenie interiéru, v ktorom prekvapivo nie je rušivým elementom ani aerodynamický hluk pri vyšších rýchlostiach. Veľmi dobre hodnotíme aj podvozok, ktorý je veľmi komfortný a dokáže spoľahlivo odfiltrovať väčšinu nerovností našich ciest. Samotný motor s výkonom 115 koní si s novým a ľahkým C4 PICASSOm bez problémov poradí a okrem toho vás príjemne prekvapí i svojou úspornosťou. Kladne hodnotíme i systém štart/stop, ktorý motor dokáže vypínať už aj pri malej rýchlosti, napríklad pri príjazde do križovatky, čím sa zvyšuje jeho účinnosť. Čas, kedy bol tento systém v permanencii, môžete sledovať aj na prístrojovom paneli.
A náš celkový dojem?
Nový CITROËN C4 PICASSO zaznamenal medzigeneračne výrazný skok smerom vpred. Vozidlo ponúka skutočne originálny a neopozeraný dizajn, je doslova prešpikované modernými elektronickými systémami. Je to zároveň skutočný krížnik ciest, ktorý bez problémov a úsporne absolvuje i dlhé trasy. Okrem toho si stále zachováva aj svoju najväčšiu prednosť, to znamená, že ide o vozidlo, ktoré bolo postavené a skonštruované s rozumom, aby spĺňalo nároky viacčlenných rodín. Každý, kto sa obzerá po novom a štýlovom MPV-čku, by ho preto rozhodne nemal obísť. V Žiline si nový CITROËN C4 PICASSO môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovaného predajcovi vozidiel CITROËN v našom regióne, spoločnosti POINT a. s., ŽILINA na Ulici vysokoškolákov 35, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky CITROËN.
Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor
Technické parametre
Model: CITROËN C4 PICASSO e-HDi 115 Intensive
Motor: diesel
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 84/115
Krútiaci moment Nm: 270
Maximálna rýchlosť km/h: 189
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,8 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba 4,0 l na 100 km
Výbava: Vti 120 Attraction (benzín) cena od 16 990 €
Výbava: e-HDi 115 Intensive (testovaný model) cena: od 21 390 €