Táto značka okrem toho priniesla tiež viacero revolučných technologických riešení, ktoré sa v automobilovom svete neskôr udomácnili. A aj keď sa na prvý pohľad môže zdať, že v dnešnom svete moderných a unifikovaných automobilov už nie je čím prekvapiť, tak práve CITROËN dokáže zaujať extravagantným a originálnym modelom. Presne do tejto kategórie spadá aj dnes testovaný CITROËN GRAND C4 PICASSO. To, že ide o najpriestrannejšieho člena rodiny CITROËN PICASSO, naznačuje jasne prívlastok „grand“ v názve. GRAND C4 PICASSO môže na želanie disponovať 7 miestnou konfiguráciou. Tento model logický zdieľa svoj technický základ s CITROËN C4 PICASSO, avšak rozdiely sa rozhodne nekončia len pri treťom rade sedadiel. Verzia GRAND ponúka napr. dlhší rázvor a citeľne pozmenený dizajn, vďaka čomu je testovaná verzia ľahko identifikovateľná. Nový CITROËN GRAND C4 PICASSO v špičkovej verzii, ktorú poháňa turbodiesel 2,0 BlueHDi 150 v kombinácii so 6-stupňovou automatickou prevodovkou v najvyššom výbavovom stupni Exclusive, nám na test zapožičala spoločnosť POINT a. s. ŽILINA, autorizovaný predajca vozidiel CITROËN v našom regióne.
Francúzska automobilka už nejaký čas využíva pri značení svojich viacúčelových vozidiel odkaz ma svetoznámeho španielskeho umelca Pabla Picassa. Táto spojitosť je pritom výstižná, keďže v triede rodinne orientovaných MPV patria práve modely CITROËN vždy medzi to najlepšie, čo táto kategória dokáže ponúknuť. Aktuálna druhá generácia modelu CITROËN GRAND C4 PICASSO bola predstavená už v roku 2013. Za ten čas sa prepracoval celý modelový rad k predajným lídrom medzi kompaktnými vanmi ako u nás, tak aj v celej Európe. Pri letmom pohľade na toto vozidlo by zrejme málokto z nás hádal, že daný model je v ponuke už takmer tri roky. Podpísal sa pod to predovšetkým odvážny i nadčasový dizajn, vďaka ktorému pôsobí toto vozidlo veľmi moderne aj dnes. Ako sme už naznačili v úvode, verzia GRAND zdieľa svoj technický základ s úspešným modelom CITROËN C4 PICASSO. Ten pre zmenu vychádza z obdivovaného konceptu Technospace. Z technických riešení stojí určite za zmienku využitie novej modulárnej platformy EMP2 koncernu PSA. Práve toto riešenie s novým podvozkom sa podpísalo pod citeľný medzigeneračný úbytok hmotnosti. Mimochodom, to, že sa CITROËN snažil ušetriť každé nadbytočné kilo, dokazuje napr. aj hliníková kapota či ľahučké piate dvere vyrobené z kompozitných materiálov. Samozrejme, medzi najzásadnejšie inovácie tohto modelového radu sa radí aj prevedenie interiéru, k tomu sa však dostaneme neskôr. Na našom trhu sa momentálne CITROËN GRAND C4 PICASSO ponúka v štyroch samostatných výbavových stupňoch a výhradne s naftovými motorizáciami. Naftový základ predstavuje verzia BlueHDi 120 (objem 1,6 litra výkon 120 koní). Pre túto motorizáciu je v ponuke okrem štandardnej 6-stupňovej manuálnej prevodovky taktiež komfortná 6-stupňová automatická prevodovka. Výkonový špičku celého modelového radu predstavuje variant BlueHDi 150 s turbodieselom s objemom 2,0 a výkonom rovných 150 koní. Aj pre špičkovú verziu je okrem 6 stupňovej manuálnej prevodovky v ponuke aj 6 stupňový automat. Pre úplnosť ešte dodávame, že všetky spomenuté motorizácie ponúkajú štandardne funkciu Stop & Start. My sme na test mali k dispozícii práve špičkovú verziu BlueHDi 150 v kombinácii so 6 stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá pochádza z dielne japonskej spoločnosti Aisin. Naša úvodná otázka tak znie: Čo všetko v praxi ukrýva prívlastok „GRAND“ pri modeli CITROËN GRAND C4 PICASSO?
Vzhľad a rozmery
Avantgardný a neopozeraný dizajn môžeme bezpochyby označiť za jednu z hlavných zbraní modelu CITROËN GRAND C4 PICASSO. Už na prvý pohľad musí byť každému jasné, že tento rodinný van je podobne ako aj jeho menší súrodenec jednoducho neprehliadnuteľný. O tom sme sa jasne presvedčili aj počas našich testovacích jázd. Vzhľad testovanej verzie je jednoducho nadčasový, a zároveň veľmi originálny. Vďaka celkom inému profilu karosérie a zmenenej zadnej časti pôsobia z nášho pohľadu vyváženejšie aj celkové proporcie vozidla. Odlišností oproti základnému modelu nachádzame ale ešte viac. Pozornému oku neunikne mierne pozmenená predná časť s nárazníkom s užšou mriežkou chladiča. Samozrejme, vozidlu aj naďalej dominujú zaujímavo vyriešené svetlomety. Výrazný je najmä originálny pásik denného LED svietenia, v ktorom boli v našom prípade integrované tiež smerovky s rovnakou technológiou. Nižšie situované hlavné svetlomety využívajú xenónovú technológiu. Pri pohľade zboku zaujme efektný strešný nosič, ktorý plynulo prechádza až do stĺpikov karosérie. Zadnej časti dominujú luxusne pôsobiace svetlomety v tvare písmena C, ktorým využívajú LED technológiu s veľmi peknou 3D grafikou. Ten, kto preferuje originalitu, v konečnom dôsledku len veľmi ťažko nájde v danej kategórii dizajnovo výraznejšieho zástupcu. Z hľadiska celkových rozmerov pre zaujímavosť prinášame porovnanie CITROËN GRAND C4 PICASSO so základným modelom CITROËN C4 PICASSO. Verza GRAND meria 4597 mm (+169 mm), totožná šírka dosahuje 1826 mm, výška vozidla je 1634 mm (+9 mm) a rázvor náprav má hodnotu 2840 mm (+55 mm). Zaujímavosťou pritom je, že medzigeneračne sa rozmery mierne zmenšili. To sa ale negatívne vôbec neodrazilo na vnútornom priestore pre pasažierov. Tu je nové GRAND C4 PICASSO paradoxne citeľne priestrannejšie. Zásluhu na tom majú v prvom rade kratšie previsy karosérie s kolesami umiestenými viac v rohoch. Pri rodinných vozidlách typu MPV je veľmi dôležitá i prepravná kapacita. Batožinový priestor modelu GRAND C4 PICASSO ponúka v základnom usporiadaní pri 5 miestnej konfigurácii objem od 645 až po 725 litrov v závislosti od momentálnej polohy posuvných sedadiel druhého radu. Pri využití všetkých 7 miest na sedenie ostáva na batožinu 170 litrov. Opačný extrém nastáva pri sklopenom druhom i treťom rade sedadiel. Samozrejmosťou je dokonale rovná podlaha a maximálna prepravná kapacita dosahuje potom až 1843 litrov. Okrem toho musíme vyzdvihnúť tiež veľmi dobrý prístup do batožinového priestoru s príjemne nízkou nakladacou hranou. Nami testované vozidlo disponovalo aj praktickým elektronickým otváraním, resp. zatváraním dverí batožinového priestoru. Z vtipných riešení si zaslúži palec hore napr. aj vyberateľná baterka, ktorá zároveň osvetľuje aj batožinový priestor. Nakoniec dodajme, že sklápanie sedadiel v druhom, resp. treťom rade sa realizuje pomerne intuitívne, prostredníctvom popruhu, ktorým je vybavené každé sedadlo.
Interiér a výbava
Po presunutí sa do kabíny modelu GRAND C4 PICASSO na nás najviac zapôsobili dve veci, a to je moderne riešený cockpit s veľkými displejmi a tiež citeľná vzdušnosť, resp. priestrannosť. Výrazne presklenie, ktorému v našom prípade dopomohla tiež panoramatická strecha či panoramatické akustické čelné sklo dosahuje podľa výrobcu až 5,7 m2. V tomto kontexte je nutne povedať, že z vozidla je rovnako veľmi dobrý výhľad do všetkých strán. Veľkú pochvalu si zaslúži najmä konštrukcia zdvojeného a-stĺpika, ktorá umožňuje bezproblémový výhľad šikmo vpred. V tomto smere by sa rozhodne mnohí výrobcovia mohli od francúzskeho výrobcu inšpirovať. Predlžené čelné sklo sme okrem efektu ocenili tiež pri výhľade na semafory. Chválu si okrem toho určite zaslúžia i použité hodnotné materiály a ich špičkové dielenské opracovanie. Určite aj preto interiér evokuje celkovo prémiový nádych. So zaujímavou koncepciou i riešeniami prichádza palubná doska. Okrem optimálne tvarovanému multifunkčného volantu jej dominujú dva hlavné displeje. Menší s priemerom 7 palcov je nám už dobré známy aj z iných modelov koncernu. Prostredníctvom dotyku sa tu nastavujú a ovládajú prakticky všetky funkcie vozidla, vrátane ovládania klimatizácie, autorádia, navigácie a podobne. Všetci tí, ktorí majú radi elektronické hračky, si tu rozhodne prídu na svoje. Pre zaujímavosť doplňme, že v menu sme našli aj také funkcie ako je kalkulačka či kalendár. V tomto kontexte sa nám páči že dôležitú funkciu akou je parkovací asistent, je možné bleskurýchlo aktivovať priamo na volante a netreba sa k nej teda preklikávať prostredníctvom systému. Prístrojový panel je vyriešený moderne na spôsob virtuálneho cockpitu. Centrálne situovaný TFT displej má nadštandardný priemer až 12 palcov. Displej ponúka veľmi peknú grafiku. Prostredníctvom volantu je možné na ňom meniť širokú škálu zobrazovaných údajov, vrátane výstupu z navigácie. CITROËN GRAND C4 PICASSO je prioritne navrhnutý ako rodinné vozidlo. Vtipne je vyriešená veľkorysá stredová odkladacia schránka. Volič automatickej prevodovky je umiestnený na stĺpiku riadenia, vďaka čomu je možné spomínanú priehradku v prípade potreby demontovať. V druhom rade nachádzame tri samostatné sedadlá, ktoré sa dajú nezávisle od seba posúvať i polohovať. Rodiny s deťmi určite privítajú výstupy ventilácie pre zadných pasažierov, ale aj drobnosti ako tieniaca roletka zadných okien či výklopné stolíky s osvetlením. Nami testovaná verzia disponovala aj tretím radom na sedenie. Prístup dozadu uľahčujú doširoka sa otvárajúce dvere, ako i mechanizmus sklápania krajných sedadiel druhého radu. Priestorové pomery úplne vzadu môžeme vohľadom na kategóriu vozidla označiť ako nadštandardné. Na kratšie vzdialenosti sa tu relatívne pohodlne odvezie aj priemerne urastený dospelý. Prioritne je ale tato konfigurácia určená pre deti. Veľmi pohodlné predné sedadlá pripomínajú kreslá v obývačke. Obzvlášť sa nám svojím tvarovaním páčila opierka na hlavu. V našom prípade disponovali okrem vyhrievania dokonca aj masážnou funkciou v oblasti bedier. CITROËN GRAND C4 PICASSO v najvyššej výbave Exclusive ponúkal ďalej prvky ako: aktívne bezpečnostné pásy, monitorovanie mŕtveho uhla, vynikajúci parkovací asistent, ktorý vie parkovať priečne i pozdĺžne, cúvaciu kameru, parkovacie senzory, čalúnenie s kombináciou kože a látky, bezkľúčový prístup i štartovanie a podobne. Mnohé zo spomenutého je dostupné už i pri nižších výbavách. Nakoniec si nechávame zaujímavosti inšpirované svetom luxusných limuzín. Sem patri výsuvná relaxačná opierka na lýtka zabudovaná v sedadle spolujazdca, ako aj integrovaný osviežovač vzduchu.
Jazda
Pod kapotou testovaného modelu CITROËN GRAND C4 PICASSO pracoval špičkový motor BlueHDi 150 s objemom 2,0 litra. Agregát spolupracoval s 6 stupňovou automatickou prevodovkou klasickej koncepcie s hydrodynamickým meničom. Na práci pohonného ústrojenstva nie je čo kritizovať. Daný motor disponuje za každých okolností dostatočnou výkonovou rezervou a okrem toho dokáže byť i prijemne úsporný. Automat z dielne japonskej spoločnosti Aisin radí veľmi hladko a s citom. Obzvlášť chceme vyzdvihnúť ako účinne dokáže využívať samotnú silu motora. To sme ocenili napr. účinným brzdením motorom pri klesaní z kopca. Veľmi vtipne a pritom prakticky je vyriešený volič automatickej prevodovky na stĺpiku riadenia. Realné je preto možné veľmi pohotovo meniť jazdné režimy, čo príde vhod napríklad pri rýchlom otáčaní sa. Vzhľadom na to, že ide o rodinný van, CITROËN GRAND C4 PICASSO logicky nemá prehnané športové ambície. Aj napriek tomu sa je možné bez problémov „oprieť“ o podvozok aj pri dynamickej jazde. Samozrejme podvozok je prioritne orientovaný na komfort. V praxi dokáže spoľahlivo a s prehľadom filtrovať nerovností typické pre naše cesty. V tejto súvislosti hodnotíme pozitívne tiež vynikajúce odhlučnenie interiéru. Otravne v konečnom dôsledku pôsobil len systém štart/stop, ktorý sa vypína pomerne komplikovane prostredníctvom dotykového rozhrania.
A náš celkový dojem?
Testovaný CITROËN GRAND C4 PICASSO sa stáva naším jednoznačným favoritom v rámci celej aktuálnej rodiny CITROËN PICASSO. Okrem toho si stále zachováva aj svoju najväčšiu prednosť, to znamená, že ide o vozidlo, ktoré bolo postavené a skonštruované s rozumom, aby dokonale spĺňalo nároky viacčlenných rodín. Každý, kto sa obzerá po štýlovom „MPV-čku“, by tento model rozhodne nemal obísť. V Žiline si nový CITROËN C4 PICASSO môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovaného predajcovi vozidiel CITROËN v našom regióne, spoločnosti POINT a. s. ŽILINA, na ulici Vysokoškolákov, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky CITROËN.
Autor: Peter Hlačik
Snímky: Autor
Technické parametre:
Model: CITROËN GRAND C4 PICASSO 2,0 BlueHDi 150 EAT6 S&S Exclusive
Motor: nafta
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 110/150
Krútiaci moment Nm: 370
Maximálna rýchlosť km/h: 207
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,2 s
Prevodovka: Automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba 4,5-4,6 l na 100 km
Výbava Cena
GRAND C4 PICASSO 2,0 BlueHDi 150 EAT6 S&S Exclusive (testovaný model) od 27 740 €
GRAND C4 PICASSO 1,6 BlueHDi 120 S&S Attraction od 18 990 €