Cyklistika v akejkoľvek podobe je stále populárnejšia. Cítiť to v obciach, turistických destináciách i na cestách. Nie všade ale cyklistov vidia radi. Z bezohľadnosti sa navzájom obviňujú cyklisti na jednej strane, vodiči či majitelia lesov na tej druhej. Síce nie všeliekom, ale riešením sú cyklotrasy a cyklochodníky. V Rajeckej doline v ich budovaní napredujú najmä vďaka nadšencom z Oblastnej organizácie cestovného ruchu Rajecká dolina. Aj o tom, čo ponúknu cyklistom v tomto roku, sme sa porozprávali s jej predsedom Petrom Slyškom.
Záber vašej organizácie je v rámci turistického ruchu nepochybne široký. Skúsme sa však zamerať práve na cykloturistiku a cyklodopravu v regióne.
Z Rajeckej doliny chceme vybudovať európsky rozpoznateľnú destináciu. Snaží sa o to všetkých 26 členov, medzi ktorými sú predstavitelia verejného i súkromného sektora. Zveľaďujeme ju a vytvárame pre turistov i obyvateľov zaujímavé produkty cestovného ruchu. Medzi aktuálne najúspešnejšími sú CykloRAJ a Dolina vody.
Koho predovšetkým má CykloRAJ osloviť?
Má ambíciu ukázať rekreačným, aktívnym cyklistom i rodinám s deťmi malebné a zaujímavé lokality nášho regiónu. Centrálnou je cyklotrasa Rajeckou dolinou na dvoch kolesách. Je nenáročná, má 36 kilometrov a vedie okolo hlavných atraktívnych miest v doline. Na ňu sú napojené ďalšie, ktoré sú aj pre aktívnejších cyklistov. Vlani sme v rámci tohto projektu vyznačili 57 kilometrov nových cyklotrás, aktuálne ich máme viac ako 150 kilometro, rozdelených do viacerých úsekov. Snažíme sa využívať zvážnice či menej frekventované bočné a asfaltové komunikácie mimo ciest 1. triedy. Od vzniku projektu cykloRAJ v roku 2019 sa aktívne venujeme vytváraniu koncepcie cyklistiky, značeniu trás, budovaniu cykloinfraštruktúry. V tomto roku budeme pokračovať a viac sa zameriame na zavádzanie a zlepšovanie produktov, ktoré sú pre cykloturistiku pridanou hodnotou a bicyklovanie Rajeckou dolinou robia atraktívnejším. V budovaní cyklotrás ale, samozrejme, pokračujeme.
Máte na mysli fotogenické miesta, takzvané fotopointy či mobiliáre, teda možnosť posedenia v prírode, mapy a inú turistickú nadstavbu?
Prírodných vyhliadok a malebných zákutí vhodných na fotografovanie je na trasách nespočetne veľa. My sme v roku 2021 vytvorili prvé dva významné fotopointy, ktorými sme chceli upriamiť pozornosť cyklistov na niečo výnimočné. Jeden je nad Ďurčinou „Okno do Rajeckej doliny“ na cyklotrase C5496, druhý v sedle Úplaz nad Rajeckou Lesnou „Kráľovské kreslo“ na C 9408. Oba sú vo výške 800 - 900 metrov nad morom, takže sú vlastne za odmenu pre tých, ktorí sem vystúpajú. V tomto roku pribudnú ďalšie štyri, medzi inými aj na vodnej nádrži Košiare v Rajci či nad obcou Stránske s panoramatickým výhľadom. Nové miesta tak budú prístupnejšie pre rekreačných cyklistov. Snažíme sa osádzať na ne lavičky, hojdačky, či iné zaujímavé prvky, aby mohli zachytiť neobvyklé výhľady a zaujímavé miesta. Pribudnú nové cyklomobiliáre v každej z našich členských obcí. K elektronabíjačkám v Čičmanoch a súkromnej v Rajeckých Tepliciach aj cyklonabíjačky a cyklomontážne stojany v Rajci a v Rajeckých Tepliciach. V rámci komplexného budovania služieb plánujeme v nasledujúcom období priniesť cyklistických sprievodcov s ponukou denných atraktívnych cyklovýletov a cykloservis. Významnou novinkou bude mapa Rajeckej doliny, ktorú umiestnime v každej členskej obci, pri posedeniach a fotopointoch. Bude v tlačenej i elektronickej podobe.
V čom bude iná?
Keďže sme na rozhraní území, turista musí použiť viacero máp, napríklad súľovskú, malofatranskú. Našim zámerom je vytvoriť mapu od Súľova po hrebeň Lúčanskej Malej Fatry a od vrchu Strážov pri Čičmanoch až po Žilinu. V jednej mape, vytvorenej pre nás na mieru, bude celá Rajecká dolina. Budú v nej vyznačené všetky cyklotrasy, cyklochodníky, pitné body, fotopointy, zaujímavé miesta v doline, a upozornenia na všetko, čo vás v našej doline čaká a čo v bežných mapách nenájdete.
Jedným z vašich projektov je aj revitalizácia studničiek. Koľko sa vám ich podarilo „oživiť“?
Element vody zohráva v Rajeckej doline podstatnú úlohu a je súčasťou prírodného dedičstva. Aj takto sa o jeho zachovanie snažíme. Nehovoriac o osviežení a potrebnom zachovaní pitného režimu, ktoré turistom poskytuje. To nájdu pri pätnástich studničkách. Dostali názvy podľa rastlín Rajeckej doliny a pred znečistením ich chránia nové drevené striešky. Je to najmä zásluha nadšencov z Občianskeho združenia Susedia spod Skaliek.
Vráťme sa k cyklotrasám. Alebo cyklochodníkom? Aký je v tom rozdiel?
Rozdiel je podstatný. Dalo by sa povedať, že cyklotrasa je značený úsek, ktorý využíva existujúce chodníky, miestne komunikácie či už súkromné alebo vo verejnej správe. Nie je potrebné majetkovo - právne vysporiadanie pozemkov, ktorými vedie, stačia povolenia na vyznačenie trasy. Pri cyklochodníku, na ktorom bude upravený povrch, je toto vysporiadanie podmienkou. A to je tá najťažšia časť celého budovania. Prístup ľudí je rôzny. S lesmi, urbariátmi, mestami, obcami sa v konečnom dôsledku dá vždy dohodnúť. Trošku komplikovanejšia môže byť situácia pri súkromných vlastníkoch. Cyklochodník pretína pozemky stoviek vlastníkov. Je potrebné ich dohľadať, často ide o nevysporiadané parcely, kde sa ani majitelia medzi sebou nemôžu dohodnúť. S týmto problémom sa borí aj Žilina pri cyklomagistrále.
Ľudia veľmi radi siahajú po príklade zo zahraničia. V čom je to iné?
Pokiaľ sa bavíme o cyklochodníkoch, cyklotrasách, problém značenia a vytvárania som načrtol. Pokiaľ niekto namieta, že cyklisti sa u nás preháňajú po lesoch a lúkach, že to v zahraničí nie je dovolené, má čiastočne pravdu. Tam ale majú pre nich vytvorenú silnú infraštruktúru cyklotrás a chodníkov a môžu si dovoliť nastaviť to tak, aby využívali primárne iba značené trasy. Ak chceme ľudí vychovávať, aby chodili len po značených trasách, mali by sme im ich ponúknuť. Každá je určitým zásahom do životného prostredia, no musí byť vnímaná z oboch strán. Musíme ľudom vysvetliť, že cyklotrasa má slúžiť všetkým. Pre cyklistov, ktorí po nich jazdia je bezpečnou komunikáciou, ktorá ich privedie z jedného bodu do druhého, bez toho, aby blúdili po okolí. A druhá strana musí vedieť, že cyklisti rešpektujú, že je to aj zvážnica na údržbu a správu lesov, či komunikácia využívaná aj inými užívateľmi. Je dôležité aj to, aby sme v záujme bezpečnosti naučili ľudí využívať les a prírodu ako takú správne, aby nedochádzalo k jej narúšaniu.
Mal by cyklochodník vyzerať ako relatívne krátky, asi 500-metrový úsek Šuja – Rajec?
Áno, to je naozaj pekný príklad. Síce krátky, ale nesmierne dôležitý, pretože je vidieť prepojenie mesta a obce cyklochodníkom, ktorý využívajú aj peší. Je za ním veľa rokov práce. Výstavbu zastrešovalo Mesto Rajec z dotácií ministerstva dopravy.
Ako sa bude sieť trás rozširovať?
V Rajeckej doline sa začalo s prípravou dvoch významných cyklochodníkov v okolí Rajca. S cyklochodníkom Rajec - Ďurčiná, na príprave ktorého pracuje Obec Ďurčiná v spolupráci s Mestom Rajec. Druhým je cyklochodník Rajec – Jasenové, kde pre uskutočnenie tohto zámeru robí potrebné kroky Mesto Rajec v spolupráci s organizáciou Rajecká dolina a Obcou Jasenové. Obidva cyklochodníky prepoja mesto s obcami mimo ciest prvej a tretej triedy. Sľubujeme si od toho nielen výrazné zlepšenie podmienok pre cyklistov, ale i zvýšený podiel cyklodopravy tamojších obyvateľov. Určite to, vzhľadom na spomenuté procesy, nebude jednoduché, no veríme, že do dvoch troch rokov by sme ich mohli začať realizovať. Súčasťou výstavby ďalšej etapy cyklotrasy Rajeckou dolinou na dvoch kolesách budú cyklochodníky, ktoré zabezpečia aj vytvorenie rekreačných oddychových zón.
Neuvažujete o zavedení cyklobusov z niektorých miest?
Aktuálne to nemáme to v pláne, ale chceme rozvíjať už spomenutú integrovanú dopravu a naučiť ľudí využívať odstavné miesta pre bicykle. V praxi by to vyzeralo tak, že z okolitých obcí by ľudia prišli bicyklom, napríklad k hlavnej stanici v Rajeckých Tepliciach a pokračovali by vlakom alebo autobusom. Učiť ľudí alternatívnej doprave je pre budúcnosť veľmi dôležité.
Z Rajeckej doliny je možnosť vydať sa smerom na Prievidzu, Považskú Bystricu, Martin. V akom štádiu sú prepojenia na tieto smery?
Prepojenie Žiliny cez Rajecké Teplice až do Rajca je plánované cyklomagistrálou. Tento projekt zastrešuje mesto Žilina. Je naplánovaný už niekoľko rokov a je na tento účel založené združenie. Naša organizácia na to veľmi tlačí, snažíme sa byť nápomocní a stojíme o to, aby sa veci pohli. Prepojenie so Žilinou je dôležité nielen v rámci turistiky a cykloturistiky, ale aj odbremenenia samotnej dopravy. Z hľadiska bezpečnosti je táto cesta pre cyklistov doslova nevhodná. Projekt je pred nastavením výkupu pozemkov, teda v dosť ranom štádiu. Veľmi by sme uvítali, keby sa jednania posunuli.
Na Prievidzu a Považskú Bystricu existuje tiež len cestné prepojenie?
V samotnej infraštruktúre má Rajecká dolina veľké rezervy. Sám riešim spoločne s primátorom mesta Rajec a vedením Slovenských liečebných kúpeľov Rajecké Teplice aj tému diaľničného privádzača. I keď na prvý pohľad s cyklistikou nesúvisí, opak je pravdou. Prepojenia na Považskú Bystricu a Prievidzu sú cestné, nevyhovujúce pre automobily, nieto pre bicykle. Kým spojnica medzi Žilinou a Rajeckou dolinou leží na bedrách Žiliny, naša oblastná organizácia plánuje prepojenie z Rajeckých Teplíc cez Rajec až po Fačkov. V tomto roku pripravujeme projekt cyklochodník Rajec- Jasenové s oddychovou zónou. Nemal by však slúžiť iba na cykloturistiku. V každom našom projekte už rezonuje aj cyklodoprava, pretože úmyslom je prepojiť mesto Rajec s obcami Kľače, Jasenové a Zbyňov mimo cesty 1. triedy č.64. Tento úsek je veľmi kritický, chceme preto v rámci infraštruktúry obyvateľom poskytnúť bezpečné spojenie spomínaných obcí. V tejto etape máme rozpracovaný zámer prejsť, tiež mimo cesty 1. triedy, do Fačkova. V prepojení Rajca a Považskej Bystrice naša oblastná organizácia zatiaľ nepodniká žiadne kroky. Treba si uvedomiť, že všetky takéto prepojenia sú finančne náročné, a preto je dôležitá podpora zo strany Žilinského samosprávneho kraja či ministerstva dopravy, kde aktívne jednáme a máme podporu.
Ako je na tom Turiec?
Vlani sa podarilo vyznačiť cvyklotrasu z Rajeckej Lesnej do Sedla Úplaz a z Kuneradu okruh „Omegová“ tesne pod Sedlo Majbiková. Obe vedú z našej strany do sediel Lúčanskej Malej Fatry a potom sa otáčajú opačnou stranou. Odtiaľ sú vyznačené cyklotrasy z Valčianskej C5418 a vedľajšej Slovianskej doliny C8415. Našim zámerom je v budúcnosti 60- kilometrový Kráľovský okruh po značených cyklotrasách z Rajeckých Teplíc cez Rajec, Ďurčinú, Rajeckú Lesnú, Sedlo Úplaz, Valču, Valčiansku dolinu na Sedlo Majbiková do Kuneradu. Aktuálne sme pred jednaniami so súkromným správcom lesov, ktorý spravuje lesy od hrebeňa Lúčanskej Malej Fatry. Ide o relatívne krátky, asi štvorkilometrový úsek, ale veríme, že sa nám podarí dohodnúť. Prepojenie regiónov, dolín, to je téma, ktorú by sme mali raziť. Príkladom, ako sa to dá robiť je spojenie Rajeckej a Súľovskej doliny. Potenciálom je ľahká konektivita do ostatných častí a príjemné prevetranie sa na pár hodín.
Infraštruktúra pre cyklistov by mohla poslúžiť aj bežkárom. Neuvažovali ste o zimnej alternatíve jej využitia?
Túto tému sme už otvorili. Od 2019 bolo našim zámerom vytvoriť jeden silnejší produkt na vysokej úrovni, ktorému sa budeme plne venovať. Súbežne robíme viacero ďalších aktivít, medzi inými, napríklad chodníčky pre turistov, revitalizáciu studničiek. Práve zimná alternatíva rezonuje ako ďalší z nich. Je v štádiu jednania. Musíme si však zodpovedať, či dokážeme v našich polohách garantovať sneh, či sú trate dostupné a či majú v rámci nastavenia trasy pre bežkárov logiku. Ale určite sa tým vážne zaoberáme. Aj opačný pohľad je zaujímavý, a síce letné vyťaženie vlekov na rôzne cyklotrasy a traily, robí to Valča, Martinské hole, pretože mesiacov bez snehu stále pribúda.
Keď hovoríme o využívaní areálov na cyklistiku, nemôžete využiť potenciál zrušeného golfového ihriska, ktorého akcionárom je i Mesto Rajec?
To je téma sama o sebe. Podľa z mojich informácií sa nevedia majitelia dohodnúť, čo je veľká škoda. Bolo skvelým doplnkom v rámci celkovej infraštruktúry a turizmu v doline a mrzí ma tento stav. Bavíme sa primárne o cyklistike, ale dolina ponúka množstvo rôznych alternatív športového vyžitia a jedným z nich je určite aj golf. Verím, že sa to podarí reštartovať, nerád by som, aby nemalé investície doňho vložené, vyšli nazmar. V tomto sú krásnym príkladom kúpele Rajecké Teplice, ktoré poskytujú miesto relaxu a rehabilitácie pre návštevníkov rajeckej doliny.
Načneme aj tému elekrobicyklov? Mnohí cyklisti nad nimi ohrnujú nos. Koľko kilometrov urobíte „za svoje“ vy?
Viac ako tri tisíc kilometrov ročne „za svoje“, čo, myslím si, na rekreačného cyklistu nie je málo. Elektrobicykle však výrazne zmenili vnímanie cyklistiky. Podľa mňa pozitívne. Jednak nie príliš zdatní cyklisti zvládnu cestu na miesta, kde predtým nemohli. Ak chcem, napríklad manželke ukázať miesta, kde sa ja dostanem relatívne v pohode, pre ňu je to na bežnom bicykli nereálne. Ona musí poriadne zabrať, ja ju čakám a pre oboch sa výlet zmení na trápenie. Na druhej strane sú rôzne výkonní cyklisti. Zoberiem kamaráta, ktorý veľmi nebicykluje, on ide na elektrickom bicykli, pretože chcem, aby sme si to užili spolu. Ja nezľavím zo svojich nárokov, on nemusí bicykel tlačiť. A pokiaľ vám ide o výkon, viete ho podať aj na ňom. Je to veľký skok vpred. Vďaka nim môžu bicyklovať aj ľudia po úrazoch alebo so zdravotnými obmedzeniami. Tento trend by som určite nezatracoval, naopak, určite by som mu dal priestor. Veď sa v ňom už robia aj svetové poháre, takže sa bude ďalej rozvíjať.
Na cestách akoby sa cyklisti a vodiči tak trošku nemali radi. Tiež to tak cítite?
Aj vďaka e-bikom cyklistika zažíva boom. Ako vodič v aute vnímam, že na ceste je to katastrofa a rovnako to vnímam aj ako cyklista na bicykli. Nie je dobrý buď cyklista, alebo vodič. To je problém infraštruktúry. Naše cesty nie sú na kombináciu takejto dopravy prispôsobené. Ak chceme cyklistiku rozumne vnímať, musíme sa snažiť pre to niečo urobiť. Máme teraz zákonom prijaté jeden a polmetrové obiehanie cyklistu, ktoré však len vytvára akýsi vnútorný tlak na vodičov, aby k tomu pristúpili racionálne a čo najmenej cyklistu ohrozili. To ale nie je hlavné riešenie. Spočíva vo vytváraní infraštruktúry a to je aj našim hlavným cieľom.
Autorka: Iveta Frolková