Rumunská značka DACIA najmä vďaka novým modelom patrí v súčasnosti k vôbec najprogresívnejším automobilkám na svete. V dnešnom teste si podrobne predstavíme novú DACIU DUSTER. Len máloktorý automobil uvedený v posledných rokoch na náš trh vyvolal podobný ošiaľ ako práve toto mimoriadne populárne SUV. Vďaka priam bezkonkurenčnému pomeru ceny a následnej nadobudnutej hodnoty sa stal z DUSTERA skutočný fenomén. Po približne troch rokoch od začiatku predaja podstúpil aj „zázračný“ DUSTER modernizáciu. V prípade DACIE môžeme facelift označiť za skutočne funkčný a zmysluplný, keďže sa zameral predovšetkým na vylepšenia podľa prianí samotných zákazníkov. Novú DACIU DUSTER s naftovou motorizáciou 1,5 dCi, v konfigurácii s pohonom všetkých kolies a v druhej najvyššej výbave Arctica, nám na test zapožičala spoločnosť AUTO MARKET, a. s., autorizovaný predajca vozidiel DACIA v našom regióne.
Populárna DACIA DUSTER debutovala v roku 2010 a práve vďaka jej už spomínanej cenovej dostupnosti si mnohí splnili svoj sen o novom SUV. Modernizovaná verzia zaznamenala svoju premiéru pri príležitosti minuloročného jesenného autosalónu v nemeckom Frankfurte. Facelift v skratke priniesol mierne modifikovaný exteriér vozidla, ale hlavne prepracovaný interiér s novou palubnou doskou modernejšej koncepcie, ďalej lepšie odhlučnenie a odizolovanie kabíny, rozšírenie výbavy a taktiež novú benzínovú motorizáciu. V súčasnosti sa u nás nová DACIA DUSTER predáva v štyroch stupňoch výbavy s pohonom kolies len prednej nápravy, resp. v konfigurácii 4x4 a celkovo až s piatimi motorizáciami. Základ predstavuje benzínový agregát 1,6 16 V s výkonom 105 koní, ktorý je dostupný pre verziu 4x2 a rovnako i 4x4. Od tejto motorizácie je odvodená aj verzia LPG s výkonom 102 koní, ktorá je dostupná len s pohonom kolies prednej nápravy. Absolútnou novinkou je prepĺňaný benzínový motor 1,2 TCe s výkonom až 125 koní, ktorý sa momentálne taktiež ponúka len v konfigurácii 4x2. Pre priaznivcov nafty DACIA ponúka osvedčenú a úspornú motorizáciu 1,5 dCi v dvoch výkonových variantoch s výkonom 90 koní (4x2), resp. 109 koní (4x2 i 4x4). Všetky verzie sú k dispozícii výhradne s manuálnymi prevodovkami. My dnes testujeme DUSTER s výkonnejším turbodieslom 1,5 dCi v žiadanej verzii s pohonom všetkých kolies. Naša úvodná otázka znie jasne:
Ako sa facelift, resp. modernizácia DACIE DUSTER, prejavili v bežnej praxi?
Vzhľad a rozmery
V predchádzajúcej časti sme spomenuli mierne modifikovaný exteriér novinky. V praxi to znamená, že nový DUSTER disponuje pozmenenou prednou časťou s novou pochrómovanou mriežkou chladiča s výraznejším rebrovaním. Nové sú taktiež predné svetlá s dynamickejším nádychom a rovnako denným svietením. Pri pohľade zboku zaujmú okrem nových kolies aj výrazné strešné lyžiny
s nápisom DUSTER, ktoré k celkovej stavbe vozidla ideálne zapadajú. Pozornému oku neujdú ani zmeny na zadnej časti vozidla, ktoré predstavuje pozmenená grafika svetiel či nová pochrómovaná koncovka výfuku. Celkovo DACIA DUSTER pôsobí veľmi robustným a odolným dojmom, obzvlášť sa nám páčia široké a výrazné blatníky predných i zadných kolies, ktoré vozidlu dodávajú nezameniteľný imidž. Vizuálne zmeny, ktoré priniesol facelift, z nášho pohľadu drsný a terénny vzhľad vozidla ešte viac umocnili, čo mnohých určite chytí za srdce. Z hľadiská celkových rozmerov DACIA DUSTER logicky zostala na úrovni predchodcu. V reči čísel to znamená, že novinka meria 4315 mm, široká je 2000 mm, výška vozidla dosahuje 1695 mm a rázvor náprav má hodnotu 2674 mm. Objem batožinového priestoru disponuje veľmi pravidelným tvarom a v základnom usporiadaní ponúka objem 408 litrov (475 litrov pri verzii 4x2). Po sklopení delených zadných sedadiel narastie až na hodnotu 1570 litrov, resp. 1636 litrov pri verzii 4x2. Z užívateľského hľadiska chválime aj nové a pevnejšie krycie plato či plnohodnotnú rezervu, pre ktorú zostalo miesto pod podlahou kufra. Posledný parameter, ktorý rozhodne stojí za zmienku, je údaj o svetlej výške. Tu nový DUSTER v konfigurácii 4x4 disponuje hodnotou 210 mm. Terénne ambície DACIE následne podčiarkujú i veľmi slušné nájazdové, resp. prejazdové uhly.
Interiér a výbava:
Popri kozmetických zmenách pri exteriéri nastala doslova revolúcia v interiéri novinky. Najzásadnejšou novinkou je kompletne vynovená palubná doska s podstatne modernejšou architektúrou. Kompletne prepracovaná stredová konzola ponúka teraz nové, logickejšie a prehľadnejšie rozmiestnenie ovládacích prvkov, kde v spodnej časti sa nachádza otočný ovládač s voľbou režimu pohonu. V konečnom dôsledku sa tak nová palubná doska s masívnym a odolným vzhľadom z nášho pohľadu do DUSTERA vyslovene hodí. Veľmi prehľadný je i prístrojový panel s veľmi dobre čitateľnými údajmi, v ktorého pravej časti si našiel miesto displej palubného počítača s jednoduchou, ale funkčnou grafikou. Medzi najpozitívnejšie zmeny patrí aj presunutie elektrického vládania okien zo stredovej konzoly na praktickejšie miesto vo dverách. Z užívateľského hľadiska chválime ponovom i dostatočný počet odkladacích priehradiek. Ako veľmi pohodlné, resp. mäkké môžeme označiť sedadlá s veľmi komfortným posedom. Na nedostatok miesta sa v DACII DUSTER určite nebudú sťažovať ani zadní pasažieri. V súvislosti s pohodou a komfortom musíme vyzdvihnúť i výrazne lepšie odhlučnenie, resp. odizolovanie v kabíne, za čo si novinka zaslúži jednoznačne palec hore. Aj napriek veľmi priaznivej cene je dobre pripomenúť, že už i základná verzia novej DACIE DUSTER disponuje všetkými potrebnými bezpečnostným prvkami. Nami testovaná výbava Arctica pridáva navyše aj napríklad: rádio CD MP3 i USB a Bluetooth funkciou, kožený volant, predné hmlovky či 16-palcové kolesá z ľahkých zliatin. Samozrejmosťou sú i prvky ako klimatizácia, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním či elektrické ovládanie predných okien.
Jazda
Veľmi dobrý pocit sme nadobudli aj za volantom novinky. Testovaná motorizácia 1,5 dCi s výkonom 109 koní sa k charakteru vozidla vyslovene hodí a na ľahký DUSTER s prehľadom postačuje. Tento agregát vie byť i veľmi úsporný, k čomu výrazne prispieva i funkcia Eco, ktorú je možné aktivovať tlačidlom na stredovej konzole. Manuálna 6-stupňová prevodovka sa pohybuje vo veľmi presných dráhach a jej prvé prevodové stupne sú extrémne krátke, čím sa v zásade eliminuje chýbajúca redukcia užitočná najmä pri jazde v teréne. Odolný podvozok novinky s prehľadom zvláda asfaltové komunikácie a rovnako mu nerobí problém ani rýchlejšia jazda po nespevnených komunikáciách, k čomu pomáhajú i pneumatiky s vyšším profilom. Robustná a odolná DACIA DUSTER sa rozhodne nestratí ani v náročnejšom teréne. Jeho nástrahy prekonáva vďaka veľmi dobrým nájazdovým uhlom s kolesami umiestnenými v rohoch karosérie a rovnako vďaka elektronickej uzávierke medzinápravového diferenciálu, ktorej funkciu je reálne naozaj cítiť.
A náš celkový dojem?
DACIA DUSTER podstúpila skutočne zmysluplný facelift, ktorý veľmi umne prepracoval kritizované nedostatky z minulosti. Novinka vďaka miernym úpravám exteriéru pôsobí aj naďalej moderne i robustne. Na druhej strane priam revolúciu predstavujú vydarené zmeny v interiéri a najmä nové a vynikajúce odhlučnenie priestoru pre posádku. V konečnom dôsledku tak novinka hlavne vďaka svojej veľmi priaznivej cene, ktorá štartuje už pod magickou hodnotou 10 000 €, prakticky nemá konkurenciu. V prospech nového DUSTERA hovorí aj záruka na 3 roky resp. 100 000 km, s možnosťou predlženia na 5 rokov len za 169 €. Ten, kto hľadá jednoduché a zároveň robustné a odolné SUV vhodné na cesty a rovnako do terénu, je na správnej adrese. V Žiline si novú DACIU DUSTER môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel DACIA v našom regióne, spoločnosti AUTO MARKET, a. s. na Košickej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky DACIA.
Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor
Technické parametre:
Model: DACIA DUSTER 1,5 dCi 4x4 Arctica
Motor: diesel
Pohon: 4x4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 80/109
Krútiaci moment Nm: 240
Maximálna rýchlosť km/h: 168
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 12,9 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba: 5,2 l na 100 km
Výbava: 1,6 16V 4x2 Access (benzín) Cena: od 9990 €
Výbava: 1,5 dCi 4x4 Arctica (testovaný model) Cena: od 15 690 €