Rumunskej značke DACIA sa v súčasnosti nebývalo darí. Prekvapivé komerčné úspechy zaznamenáva aj v západnej Európe, teda na trhoch, pre ktoré nebola pôvodne ani určená. Po nedávnom teste nového DUSTERA sme po rumunskom zázraku siahli opäť. V dnešnom teste si bližšie predstavíme outdoorovú verziu STEPWAY odvodenú od nového SANDERA. Úspech DACIE spočíva v prevažnej miere v tom, že ako značka produkuje zmysluplné autá pre každodenné využitie a s bezkonkurenčným pomerom medzi nadobúdacou cenou a následnou získanou hodnotou. V tejto súvislosti je veľmi sympatické, že už i DACIA ponúka alternatívu, resp nadstavbu oproti bežnému modelu. Túto alternatívu predstavuje práve viac imidžová, a pritom stále rovnako funkčná verzia STEPWAY. Novú DACIU SANDERO STEPWAY s prepĺňanou zážihovou motorizáciou 0,9 TCe a v najvyššej výbave Arctica nám na test zapožičala spoločnosť AUTO MARKET, a. s., autorizovaný predajca vozidiel DACIA v našom regióne.
Modelový rad SANDERO bol po prvýkrát predstavený už v roku 2008. Po štyroch rokoch výroby bolo predstavené nové SANDERO. Novinka priniesla rozsiahlu modernizáciu a rovnako mnoho zásadných vylepšení, pri ktorých sa DACIA inšpirovala samotnými zákazníkmi. Ako sme už spomínali vyššie, okrem štandardného hatchbacku obohacuje modelový rad SANDERO aj nami testovanú verziu STEPWAY, ktorá je určená aj na prípadné výlety mimospevnených ciest. SANDERO STEPWAY aj napriek absentujúcemu pohonu všetkých kolies môžeme pokojne označiť ako crossover. Oproti základnej verzii disponuje STEPWAY v prvom rade zvýšenou svetlou výškou, ďalej efektným ochranným oplastovaním karosérie a určité odlišnosti nájdeme aj v samotnej výbave. Nová DACIA SANDERO sa u nás predáva so štvoricou motorizácií, kde nechýba ani verzia na LPG, a v troch samostatných výbavách. Naproti tomu STEPWAY je momentálne k dispozícii v dvoch výbavových stupňoch a s dvojicou motorizácií. Benzínovú alternatívu predstavuje nový prepĺňaný trojvalec 0,9 TCe s maximálnym výkonom 90 koní. Naftovú alternatívu predstavuje osvedčená a úsporná motorizácia 1,5 dCi, rovnako s výkonom 90 koní. Základný atmosférický benzínový agregát 1,2 16V aj s LPG variantom je k dispozícii len pri klasickom hatchbacku. Pri všetkých verziách novej DACIE SANDERO je výhradne k dispozícii 5‑stupňová manuálna prevodovka. My dnes testujeme SANDERO STEPWAY s prepĺňaným benzínovým motorom 0,9 TCe. Naša úvodná otázka znie jasne:
Čo všetko sa v praxi ukrýva za prívlastkom STEPWAY?
Vzhľad a rozmery
Už pri prvom pohľade na nové SANDERO STEPWAY by mu asi len málokto znalý pomerov hádal cenu začínajúcu pod hranicou 10 000 €. Vydarená novinka vo verzii STEPWAY pôsobí vďaka jednoduchým líniám a tvarom veľmi moderne a bez preháňania jej nemožno odoprieť ani značnú dávku originality či imidžu. Outdoorovú verziu je pomerne jednoduché rozpoznať hneď na prvý pohľad. Okrem vyššej svetlej výšky je poznávacím znamením aj výrazné ochranné oplastovanie. To je viditeľné po celom obvode vozidla a do očí padnú oproti klasickému hatchbacku aj mierne rozšírené podbehy kolies. Palec hore dávame jednoznačne robustným a zároveň efektným nárazníkom v dvojfarebnom spracovaní. Exkluzívny nádych verzie ďalej evokujú aj 16“ kolesá, pozdĺžne strešné lišty alebo lakované lamely v maske chladiča. To, že si STEPWAY trúfa aj mimo spevnených ciest, len podčiarkuje svetlá výška 193 mm či plastový kryt motorového priestoru. Ostatné rozmery vozidla prakticky kopírujú základný model. Verzia STEPWAY meria 4081 mm, široká je 1733 mm, výška vozidla dosahuje 1559 mm a rázvor náprav má hodnotu 2590 mm. Batožinový priestor praktického tvaru pojme v základnom usporiadaní slušných 320 litrov. Samozrejmosťou je i sklápanie delených zadných sedadiel, kedy môže kufor ponúknuť až 1200 litrov pre batožinu. Z praktických riešení kvitujeme priestor na rezervnú pneumatiku pod podlahou kufra, na rozdiel od minulej verzie, kde si náhradná pneumatika našla svoje miesto len v spodnej časti vozidla.
Interiér a výbava
Pozitívne a príjemné zmeny oproti minulej generácii nachádzame aj v interiéri nového SANDERA. Úplne nové sú napríklad väčšie i pohodlnejšie sedadlá s pekným čalúnením, ktoré zdobí nápis STEPWAY. Z praktického hľadiska chválime aj odkladacie priestory v predných i zadných dverách. Samotná palubná doska pôsobí taktiež hodnotnejším dojmom a výrazne sa zlepšilo i dielenské opracovanie a lícovanie jednotlivých dielov. Z ergonomických riešení nemáme k novinke prakticky žiadne výrazné výhrady. Nie každému síce môže vyhovovať umiestnenie elektrického ovládania okien na stredovej konzole alebo klaksón situovaný na páčke od stieračov. Z nášho pohľadu však ide o prvky, na ktoré sa dá skutočne veľmi rýchlo a bez problémov zvyknúť. Prístrojový panel je prakticky totožný s inými modelmi značky. Ponúka skvelú čitateľnosť potrebných údajov s prehľadným a účelným rozmiestnením jednotlivých ukazovateľov. Absolútnu pochvalu si taktiež zaslúži multimediálny systém Media Nav. Za bezkonkurenčnú cenu získate prehľadný 7“ displej s modernou grafikou a rýchlou odozvou na dotyk či intuitívnou navigáciou, ktorý je navvyše kompletne v slovenskom jazyku. Medzigeneračne sa citeľne zlepšili i priestorové pomery na zadných sedadlách, čo taktiež určite mnohí dokážu oceniť. Z hľadiska celkovej výbavy patrí verzia STEPWAY k tomu
najlepšiemu, čo modelový rad SANDERO ponúka. Testovaná výbava STEPWAY Artica disponuje okrem všetkých standardnýchbezpečnostných prvkov napríklad aj palubným počítačom, tempomatom a obmedzovačom rýchlosti, koženým volantom, elektricky nastaviteľnými a vyhrievanými zrkadlami, manuálnou klimatizáciou či USB konektorom a bluetooth handsfree ako súčasťou systému Media Nav.
Jazda
DACIA SANDERO STEPWAY v našom teste presvedčila aj svojím jazdným prejavom. Pohon testovaného exemplára zabezpečoval nový prepĺňaný motor 0,9 TCe s maximálnym výkonom 90 koní.
Spomínaný agregát svojím jazdným prejavom a kultúrou chodu príjemne prekvapil a do ľahkého SANDERA je to z nášho pohľadu optimálna voľba. Ponúka optimálnu nadobúdaciu cenu, slušnú
spotrebu paliva i postačujúcu jazdnú dynamiku. Spotrebu paliva je možné dodatočne v novom SANDERE znížiť aktivovaním režimu eco. Ten dokáže citeľne utlmiť reakcie na stláčanie akcelerátora,
čím sa šetria pohonné hmoty. Za najväčšiu prednosť nového SANDERA STEPWAY však rozhodne považujeme jeho podvozok. Tu je jednoznačne cítiť odolnosť vozidla a aj to, že novinka bola dimenzovaná nielen na jazdu po kvalitných cestách. STEPWAY tak veľmi dobre a s veľkým prehľadom dokáže odfiltrovať aj väčšie nerovnosti, s ktorými sa stretávame na našich cestách, a za to si zaslúži veľkú pochvalu. Terénne ambície verzie STEPWAY limituje až chýbajúci pohon všetkých kolies. Na druhej strane pri predvídavej jazde si vďaka solídnej svetlej výške STEPWAY dokáže bez problémov poradiť aj s nástrahami mierneho terénu.
A náš celkový dojem?
Nová DACIA SANDERO STEPWAY predstavuje ideálnu alternatívu pre všetkých, ktorým nepostačuje klasický hatchback. Prednosťou tejto verzie je originálny a hodnotný vzhľad i vyššia svetlá výška, vďaka ktorej zdolá nespevnené cesty i mierny terén. Čo je ale dôležité, STEPWAY je stále DACIA, tak ako ju poznáme. To znamená seriózne a robustné vozidlo, ktoré sa na nič nehrá a ponúka vysokú úžitkovú hodnotu za bezkonkurenčnú cenu. Už najbližší víkend sa všetkým naskytne ideálna príležitosť osobne sa zoznámiť s celým modelovým portfóliom rumunskej značky. Pri príležitosti Jánošíkových dní sa v piatok 25. 7. v Terchovej uskutoční podujatie DACIA TOUR, kde na vás okrem vozidiel DACIA čakajú i ďalšie atrakcie a súťaž o nový DUSTER s plnou nádržou na víkend.
V Žiline si novú DACIU SANDERO STEPWAY môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel DACIA v našom regióne, spoločnosti AUTO MARKET, a. s. na Košickej ulici, kde na vás taktiež čakajú i ďalšie modely značky DACIA.
Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor
Technické parametre:
Model: DACIA SANDERO STEPWAY 0,9 TCe Arctica
Motor: benzín
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 66/90
Krútiaci moment Nm: 135
Maximálna rýchlosť km/h: 168
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,1 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 5
Kombinovaná spotreba: 5,4 l na 100 km
Výbava: 1,2 16V Access (SANDERO) Cena: od 6690 €
Výbava: 0,9 TCe Arctica (testovaný model) Cena: od 9690 €