STREČNO. NEZBUDSKÁ LÚČKA. Most pre peších postavili medzi dvoma obcami v rokoch 1957 – 1959. Dovtedy ľudia používali na prepravu na druhý breh kompu. Dnes je už vyše 50-ročný most v dezolátnom stave, objavujú sa na ňom diery. „Cez most chodím pravidelne na bicykli. Ešte cez leto som si všimla v strede mosta dieru. Pokojne by sa cez ňu prepchala aj detská noha. Potom sme cez most išli opäť, o pár týždňov neskôr. Tá stará diera tam už nebola, ale objavila sa tam zas iná. Síce menšia, ale podľa mňa rovnako nebezpečná,“ skonštatovala cyklistka Lenka.
Podnety na poškodenú lávku eviduje aj vedenie obce Strečno, ktoré má most v správe od roku 1960. „Máme informácie od občanov, že na moste sa objavujú diery alebo že tam nefunguje verejné osvetlenie. Z vlastných zdrojov sa snažíme lávku udržiavať. Ročne na jej údržbu vynakladáme okolo tisíc eur. Máme na to určených ľudí, ktorí v prípade ohlásenia flexibilne zareagujú a otvor odstránia výmenou panelu,“ vysvetľuje starosta Strečna Dušan Štadáni.
Generálna rekonštrukcia mosta v blízkej budúcnosti nebude. Projektová dokumentácia síce vypracovaná je, ale chýbajú na ňu peniaze. Obnova by podľa predbežných kalkulácií mala stáť okolo 222–tisíc eur. Obec sa o dotácie pokúšala v rámci výzvy na obnovu mostov ešte minulý rok. Úspešní neboli, šťastie budú ale pokúšať ďalej. „Pokiaľ budú ďalšie výzvy, určite sa budeme o ne uchádzať,“ skonštatoval starosta.
Most totiž používajú nielen miestni, ale aj turisti či cyklisti, je súčasťou najdlhšej cyklotrasy v regióne a medzinárodného chodníka spájajúceho obe časti Malej Fatry – Lúčanskú s Krivánskou. „Využitie mosta stále rastie. Na prácach a ich financovaní sa okrem obce nepodieľa nikto. Pritom odhadovaný počet užívateľov lávky z radov občanov Strečna nepresahuje tridsať percent,“ dodal Dušan Štadáni.
-ms-
Snímka autorka