Práce na diaľničných obchvatoch Žiliny sú v plnom prúde. Potom, ako otvoria úseky Hričovské Podhradie – Dubná Skala a Strážov – Brodno, bude väčšina tranzitnej dopravy odklonená zo Žiliny. Stať by sa tak malo na konci roku 2019. Pre mesto to bude znamenať menej áut, ale aj možnosť upraviť miestne komunikácie.
ŽILINA. Na stavbe diaľnice Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka v súčasnosti prebieha zakladanie mostov, razí sa tunel Ovčiarsko aj tunel Žilina, realizujú sa prekládky inžinierskych sietí a zakladanie násypu diaľnice. Úsek meria 11 320 metrov a dokončený by mal byť v januári 2018. Informoval nás hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Michal Fúrik. Naň nadväzuje rozostavaný úsek Lietavská Lúčka – Dubná Skala, ktorý by mal byť dokončený v decembri 2019. V súčasnosti na ňom prebiehajú projekčné práce a príprava na zariadenie staveniska.
Rozostavaný je už aj úsek diaľnice D3 Strážov – Brodno. „Boli ukončené práce na výruboch, odlesnení a prieskumné archeologické práce. V súčasnosti sa budujú prístupové komunikácie. Realizuje sa zariadenie stavenísk a prípravné práce súvisiace so začatím stavebných prác na nosných objektoch stavby tunela. Zároveň prebiehajú práce na prekládkach inžinierskych sietí,“ informoval Michal Fúrik.
Začiatkom roka 2020 sa tak dopravná situácia v Žiline zásadne zmení. Úsek Hričovské Podhradie – Dubná Skala nahradí privádzač v Strážove a preťaženú cestu I/18, kde kvôli vysokej intenzite dopravy nie je možné spustiť svetelnú signalizáciu v celom úseku, obyvatelia sa sťažujú na hluk, emisie a otrasy. Tranzitná doprava, podľa štatistík, tvorí 60 – 70 % celkovej dopravy a tá bude odklonená. „Výrazne sa tým odbremenia hlavné ťahy mesta a najzaťaženejšia križovatka v Žiline – pri Hypertescu. Prínos pocítia všetci obyvatelia mesta vo forme podstatne nižšieho počtu áut, znížených emisií, zníženia prašnosti a hlučnosti v meste. Ešte uvediem jeden fakt: mesto dalo v septembri tohto roku odmerať dopravný hluk v mestskej časti Strážov, cez ktorú vedie cesta I/18. Výsledok je jednoznačný - posudzované hladiny zvuku nevyhovujú platnej legislatíve,“ uviedol primátor Igor Choma.
Nasledovať by malo aj vytvorenie IV. okružnej. Tá však bude záležitosťou Slovenskej správy ciest ako preložka cesty I/64, ktorá sa napája na diaľničný privádzač poza Metro a vyúsťuje na cestu I/18 pri Šibeniciach. Investičné náklady predstavujú sumu asi 25 miliónov eur a predpoklad realizácie je v rokoch 2017 – 2020. V súčasnosti pripravujú súťažné podklady pre technickú štúdiu.
„Doterajšie rokovania so SSC ukazujú, že po dobudovaní IV. okruhu by III. okruh – Mostná, Nemocničná – zmenil kategorizáciu na miestne komunikácie, kde by sa dala po technických úpravách viesť aj cyklotrasa. Ide hlavne o úsek, kde je premostenie Mostnej ulice ponad Tajovského ulicu a kde by bolo rozšírenie mosta finančne náročné,“ ozrejmil primátor.
Územný plán mesta uvažuje aj so záchytnými parkoviskami. „Je to aj o financiách. Bude potrebné pripraviť investičný plán na obdobie 10 rokov, pripraviť vykúpenie pozemkov, urobiť investičnú prípravu a zabezpečiť finančné krytie,“ ukončil Igor Choma.
Michal Filek
Snímka archív