Už je to niekoľko mesiacov, čo sa poklepávali základné kamene výstavby úsekov Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, Višňové - Dubná Skala aj Strážov - Brodno. Výstavba na mieste sa však ešte ani v jednom prípade reálne nezačala. Do redakcie nám volajú čitatelia a pýtajú sa, ako je to možné. Radi by sa dozvedeli informácie.
ŽILINA. V roku 2017 majú podľa zmluvy ukončiť výstavbu D3 Strážov – Brodno, rok na to úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka a v roku 2019 má byť hotový aj najťažší úsek Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Stihnú to? Pýtali sme sa hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti Michala Fúrika.
„Tieto úseky sa realizujú tzv. žltým FIDIC-om. V súčasnosti prebiehajú prípravné, projekčné a administratívne práce, pripravujú sa staveniská. Samotná výstavba, teda tá okom viditeľná, by sa mala začať v najbližšom období,“ napísal nám záhadne hovorca.
Namiesto odpovede nás teda odkázal na akýsi FIDIC. Snažili sme sa preto zistiť, o čo ide. Na internetovej stránke, ktorá je venovaná práve tomuto javu, sme sa dozvedeli, že pri uplatnení tohto systému sa, zjednodušene, zhotoviteľ stavby podieľa aj na príprave projektovej dokumentácie.
„Pri komplexných dodávkach, rozsiahlejších projektoch stavebných a technologických častí alebo dodávkach investičných celkov dodávateľ vo vlastnej réžii zabezpečuje rovnako projektové práce. Predpokladom pre toto, v našej praxi neobvyklé zmluvné usporiadanie, je ochota investora preniesť riziko, vyplývajúce z projektových prác, na stranu dodávateľa. Dôvodom pre použitie tohto zmluvného usporiadania je na strane investora snaha o skrátenie procesu prípravy a vlastnej výstavby tak, že tieto činnosti prebiehajú prakticky súčasne. Nespornou výhodou uvedeného spôsobu dodávok je úspora času na strane investora, aj keď na druhej strane je proces schvaľovania dokumentácie zdĺhavejší a môže tak celkové termíny výstavby predĺžiť,“ píše sa na stránke.
Čiže keď hovorcov odkaz preložíme do ľudskej reči, dá sa zrejme povedať, že v súčasnosti sa na všetkých troch stavbách vykonávajú projekčné práce. Podľa dostupných informácií by tieto mali byť súčasťou celkovej vysúťaženej ceny a stavebná spoločnosť si peniaze čerpá percentuálne po mesiacoch.
Reálna výstavba, ak hovorca hovorí pravdu, by sa mala začať v najbližšom období. Kedy to ale je, sme sa nedozvedeli, pretože pripravený projekt bude musieť zrejme prejsť schvaľovaním.
Ak sa už ale začne stavať, dotkne sa to života ľudí v okolí stavenísk? „Môže dôjsť k určitému zníženiu komfortu bežného života v niektorých parametroch, akými sú najmä hluk a prašnosť, ktoré musí zhotoviteľ v čo najväčšej miere počas stavby eliminovať,“ myslí si Michal Fúrik.
O ktoré úseky ide?
D3 Strážov - Brodno
Začiatok úseku je v priamom napojení na úsek D3 Hričovské Podhradie – Žilina, Strážov. Následne premosťuje estakádou Hričovskú priehradu a vchádza do tunela Považský Chlmec. Končí priamym napojením na nasledujúci úsek diaľnice D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto. Dĺžka 4 250 m, termín dokončenia jún 2017.
D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka
Začiatok úseku je v križovatke diaľnic D1 a D3 v Hričovskom Podhradí. Za križovatkou Hričovské Podhradie sa diaľnica stáča na východ a prechádza tunelmi Ovčiarsko a Žilina. Končí tesne pred križovatkou Lietavská Lúčka, ktorá je už súčasťou nasledujúceho úseku diaľnice D1. Dĺžka úseku je 11 320 m, termín dokončenia január 2018. V súčasnosti realizujú archeologický prieskum.
D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala
Úsek začína v križovatke Lietavská Lúčka s diaľničným privádzačom Žilina, ktorý odkloní dopravu z cesty I/18 v Žiline a v Strečnianskej úžine. Končí v križovatke Dubná Skala. Dĺžka úseku je 5 400 m (D1 Lietavská Lúčka – Višňové) + 8 110 m (D1 Višňové – Dubná Skala). Termín dokončenia je v decembri 2019.
Michal Filek
Snímka NDS