Začiatok príbehu, prečo prichádza do SOHO1 Gallery minidelegácia umeleckej grupy z mesta, kde Ivan „Kelly“ Köhler začal kariéru fotografa a diabolských spojení s umením všetkého druhu, opísal fotograf takto: „Trio Rudolf Živec, Tomáš Cidlina, Pavel Kraus mi, pochopiteľne, nič nehovorilo. Ale stretnutie v starobylej Prahe na mojej výstave v Slovenskom inštitúte dalo štart príjemnej spolupráci od prvého okamihu.“
ZOZNÁMENIE
„Po prvýkrát som mal možnosť stráviť pár hodín s chlapíkom, ktorý má stále maximálne 30 a v kuse som sa smial,“ spomína si na ich prvé stretnutie Rudolf Živec. „Vydáme knihu Kelly! Budeš naším patrónom, pretože musíme vydať to, čo sa súdruhovia pokúsili zničiť. Prijal výzvu a začali sme. Zoznámil som ho s Pavlem Krausom, grafikom knihy a Tomášom Cidlinom, autorom textu. Počas práce na knihe sme všetci začali rozplietať cestu skútrom do Prahy v auguste 1968,“ dodal Rudolf Živec. „Šialené, nádherné a v duši schválené. Výsledok 400-stranová kniha. Ako bonus – k mojim 70. narodeninám,“ zaspomínal Ivan „Kelly“ Köhler. A tam mu napadlo predstaviť s úctou malú časť zástupcov umenia z jeho milovaného Českolipska.
SEN O SNECH
Neprešlo veľa času a nápad sa premenil na skutočnosť. V utorok 16. januára otvorili v minigalérii SOHO1 výstavu Pavla Krausa. „Kľúčovým slovom výstavy je krajina. Okolo nej sa točí celá téma,“ povedal Tomáš Cidlina, kurátor výstavy. V komornom cykle digitálnych fotomontáží z roku 2017 s názvom Sen o snech, ktorému predchádzal subjektívne ladený cyklus Česká Lípa podporuje kultúru, Kraus reflektuje na fotografický žáner – piktorializmus, ktorý pred viac než 120 rokmi na krátku dobu reagoval na prevratné udalosti konajúce sa najmä v Európe na prelome 19. a 20. storočia a zároveň bol zo svojej podstaty jeho súčasťou. Do vlastných fotografií, urobených v neďalekom okolí jeho domu, púšťa postavy z obdobia priemyselnej revolúcie, zoskupuje ich v teatrálnych kompozíciách, do ktorých implementuje myšlienku ahasverovského blúdenia po cestách hľadania a nachádzania. Pavel Kraus sa zaoberá voľnou tvorbou, ale obdobie ateliérovej maliarskej práce vymenil za digitálne pracovné nástroje. Po období veľkoplošných farebných tlačí sa formálne vracia ku koreňom fotografickej práce so zvýšeným záujmom o obsah a formu základnej, stále sa vracajúcej myšlienky, rotujúcej okolo tém, ktoré sú ľahko a s obľubou prekričané davom. Zaujímavé a inšpiratívne diela Pavla Krausa si môžete prísť pozrieť do galérie počas pracovných dní medzi 10. – 18. h do 2. marca.
PIKTORIALIZMUS
Piktorializmus je fotografický a umelecký smer, ktorý vznikol okolo roku 1885. Jeho charakteristickým znakom je vstupovanie a dotváranie fotografie inými výtvarnými (i ručnými) technikami a procesmi, smerujúce obrazy k vyjadreniu tichej lyriky, poetizmu so snovou obsahovosťou v umelovytváraných scénach a fotomontážach. Vo fotografickej časti vzniku fotografických listov, často ťažko rozoznateľných od maľby, sa mnohokrát uplatňovalo protisvetlo, svetelné kontrasty, zámerná neostrosť, neobvyklá svetelná atmosféra a šerosvit. Fotky pôsobili hmlistým, rozplývavým až impresionistickým dojmom a prezentované boli formou ušľachtilých tlačovín.