V súčasnosti po Žiline jazdí 82 vozidiel mestskej hromadnej dopravy. Z toho je 41 trolejbusov, ktorých priemerný vek sa pohybuje okolo 14,5 roka, čo je o 3 roky viac oproti autobusom. Dopravný podnik mesta Žiliny (DPMŽ) spolu s mestom Žilina preto plánujú postupnú obnovu najmä trolejbusového parku tak, aby sa priemerný vek znížil na 3 roky. Tento cieľ je už veľmi blízko. „Vo verejnom obstarávaní, ktoré bolo ukončené v lete tohto roka, Dopravný podnik mesta Žiliny vysúťažil 27 trolejbusov (18 kĺbových a 9 sólo),“ informovalo vedenie mesta.
Trolejbusy ako doteraz nikde vo svete
Víťazom verejnej súťaže sa stala Škoda Electric, a. s., ktorá dodá trolejbusy spoločne s výrobcom karosérií poľskou spoločnosťou Solaris Bus & Coach. Pôjde o vozidlá tzv. ekologickej trolejbusovej dopravy. „Trolejbusy budú dodané vo vyhotovení karosérie tzv. 4. generácie – pôjde o svetovú premiéru trolejbusu dodaného v tejto novej karosérii (zatiaľ sa vyrábajú len dieselové, plynové, hybridné a elektrobusy),“ vysvetlil riaditeľ DPMŽ Ján Barienčík.
Nové trolejbusy budú plne nízkopodlažné, pričom počet sedadiel bude v tomto prevedení najvyšší. Vozidlá budú klimatizované, pričom cestujúci aj vodič budú mať oddelenú klimatizačnú jednotku. Vo všetkých trolejbusoch bude ľuďom na vozíku k dispozícii výklopná rampa a bezpečie všetkých cestujúcich bude snímať kamerový systém. Ďalším veľkým plusom budú USB zásuvky na nabíjanie mobilov. „Dodávka trolejbusov je rozdelená na dve etapy. Podľa zmluvy budú v prvej etape dodané najneskôr do 12 mesiacov dva trolejbusy a do 17 mesiacov zvyšných 11 kĺbových a dva sólo trolejbusy. V druhej etape bude maximálne do 48 mesiacov dodaných 12 trolejbusov (6 kĺbových a 6 sólo). Snahou DPMŽ je, aby bolo prvých 15 trolejbusov dodaných ešte skôr, ako sú nastavené termíny v zmluve,“ povedal riaditeľ dopravného podniku.
Moderné trolejbusy budú nasadené na najvyťaženejšie trasy, a to na linky 3, 4, 5, 6 a 14. Otázkou však je, či ich bude mať kto riadiť. Dopravný podnik mesta Žilina totiž momentálne bojuje s akútnym nedostatkom vodičov. Aby prilákal nových zamestnancov, ponúka im náborový príspevok vo výške 1000 eur. „Dopravný podnik potrebuje na zabezpečenie bezproblémovej prevádzky minimálne 135 vodičov. Aktuálne máme 128 vodičov, z ktorých je momentálne 13 vodičov PN, pričom niektorí dlhodobo. Od začiatku roka máme takto práceneschopných priemerne 10 vodičov,“ vysvetľuje Ján Barienčík.
Chcú bojovať za zmenu legislatívy
Týmto problémom sa vraj boria všetci dopravcovia v krajine. V neprospech hrá aj legislatíva, ktorá stanovuje veľmi prísne podmienky na získanie vodičského preukazu skupiny D, kvalifikačnej karty vodiča a ďalších. „Ako veľký problém sa nám javí aj podmienka veku 24 rokov, odkedy môže vodič získať oprávnenie na vedenie autobusu. Vekovú podmienku stanovuje aj európska legislatíva, táto je však stanovená na 21 rokov. Legislatíva SR je jedna z mála štátov, kde sú zavedené prísnejšie podmienky. Ide o to, že ak nepodchytíme pre toto povolanie mladých ľudí už vo veku 21 rokov, tak takíto ľudia si nájdu iné zamestnanie, kde takéto podmienky nie sú. Následne dochádza k nedostatku vodičov. Toto je len jeden z mnohých dôvodov, prečo u nás dochádza ku kritickému stavu. Uvedenú problematiku už riešia všetky združenia dopravcov v rámci SR. Aj združenie prevádzkovateľov MHD, ktorého sme členom, pripravuje návrhy na legislatívne zmeny s cieľom zjednodušiť podmienky pre vykonávanie povolania vodiča,“ uviedol riaditeľ DPMŽ.