DOLNÝ HRIČOV. Výstavba novej rýchlostnej trate cez Dolný Hričov je už na spadnutie. Spolu s ňou plánujú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vybudovať v obci novú železničnú zastávku. Tá však bude zriadená na úkor starej, ktorú železnice budú rušiť. To nie je po vôli niektorým obyvateľom, najmä tým na hornom konci. Stanicu majú rovno za domami a ak by im ju zrušili, k najbližšej autobusovej zastávke by museli merať vyše kilometra a k novej železničnej skoro dva. Pred dvoma rokmi spísali petíciu, ktorú podpísalo 292 ľudí.
O nich, ale akoby bez nich...
„Zastávka na dolnom konci obce by bola bližšie k centru obce, ale na takom mieste, kde je len pole a nič viac. Záleží nám na tom, aby nám pôvodnú vlakovú stanicu, ktorá tu je už 120 rokov, zachovali. Keď tak neurobia, postavia tam protihlukovú stenu a tým nám zrušia najbližšiu autobusovú zastávku, čo by nám podstatne sťažilo cestovanie,“ argumentuje člen petičného výboru a obyvateľ Dolného Hričova Peter Dobroň.
Téma „stanica“ pritom rezonuje v obci už od roku 2006. V tomto roku, ešte pred vydaním právoplatného územného rozhodnutia na výstavbu rýchlostnej trate, pripomienkovala obec projektovú dokumentáciu. „My, obyvatelia, sme sa vtedy rázne vyjadrili, aby sa železničná stanica zachovala. Ako sa nakoniec rozhodlo, to sme sa už nedozvedeli. Mysleli sme si, že keď sme dali argumenty, tak tam železničná stanica zostane,“ hovorí Peter Dobroň a pokračuje: „Že sú už projekty na obecnom úrade, sme sa dozvedeli pred dvoma rokmi. Dostali sa nám k nahliadnutiu a vtedy sme zistili, že železnice plánujú pôvodnú stanicu zrušiť. Prvého apríla 2012 sme urobili petíciu.“
Podľa vyjadrenia ŽSR vyplynulo zrušenie pôvodnej zastávky z požiadaviek obce vybudovať novú v zmysle územného plánu. „V rámci tejto požiadavky ŽSR zabezpečili spracovanie dokumentácie pre územné rozhodnutie a následne prebehlo územné konanie, v priebehu ktorého obec Dolný Hričov súhlasila s navrhovaným riešením,“ uvádzajú ŽSR na svojej stránke.
Kde sa stala chyba?
Starosta Dolného Hričova Vladimír Sadloň hovorí, že s novou zastávkou na mieste, kde je podľa územného plánu naplánovaná do budúcnosti výstavba priemyselného parku, síce súhlasil, ale zároveň trval na tom, aby sa pôvodná stanica, na opačnom konci, pre cestujúcu verejnosť zachovala. „Keď prišlo rozhodnutie, priznám sa, že som si ho dôkladne neprečítal. Nepredpokladal som totiž, že keď sme sa na niečom dohodli a dával som podmienku, tak to odtiaľ vymažú. Neviem, či to bolo z ich strany účelové alebo náhodné,“ bráni sa štatutár obce.
Odvtedy, už osem rokov, intenzívne komunikuje so ŽSR o zachovaní starej stanice. „Zatiaľ sme stále v štádiu riešenia. Tento týždeň mám dohodnutú schôdzku s predsedom Žilinského samosprávneho kraja, začiatkom marca s predstaviteľmi železníc a ministerstva dopravy, kde budú prizvaní aj členovia petičného výboru. Spolu budeme hľadať riešenia, aby sme došli k nejakému kompromisu. V každom prípade budeme trvať na tom, aby stanica zostala zachovaná, pretože má svoj veľký význam,“ dodal Vladimír Sadloň.
Definitívne riešenie by konečne uvítali aj obyvatelia Dolného Hričova. Z celej situácie sú už unavení. „Sme z toho nespokojní, nervózni. Už je šibeničný termín a my stále nevieme, ako to bude. Máme z toho zlý pocit. Boli by sme radi, keby sa to už konečne pohlo, stretli sa všetci zainteresovaní a vyjadrili sa k tomu,“ hovorí Peter Dobroň.
S modernizáciou trate začínajú Železnice SR už tento mesiac. Výstavba by mala trvať tri roky.
Michala Stehlíková
Snímka autorka