Stav s chýbajúcimi vodičmi, ktorí by v žilinskom dopravnom podniku riadili autobusy a trolejbusy, charakterizujú ako živý, neustále sa totiž mení a vyvíja. V dopravnom podniku je v súčasnosti zamestnaných 133 vodičov na plný úväzok, polovičný úväzok majú dnes 5 vodiči a 8 pracujú na dohodu, ktorých výkon je však obmedzený na maximálne desať hodín týždenne. „V súčasnosti však máme 19 práceneschopných vodičov, čo predstavuje 14 % z prepočítaného stavu vodičov. Medzi nimi je aj viacero vodičov, ktorí sú dlhodobo PN alebo takí, o ktorých vieme, že sa už do pracovného pomeru z titulu svojho zdravotného stavu nevrátia,“ informuje generálny riaditeľ DPMŽ Ján Barienčík. K zníženiu stavu podľa neho dôjde aj v priebehu tohto a budúceho roka, kedy odídu do dôchodku ďalší vodiči.
Ponúka dvojnásobok
Dopravný podnik zverejnil koncom roka informáciu, že pre nových vodičov ponúka náborový príspevok vo výške 2000 eur, v porovnaní s minulosťou tak ide o dvojnásobné navýšenie. Podľa generálneho riaditeľa by spoločnosť aktuálne potrebovala prijať približne desať nových vodičov. „Viac vodičov potrebujeme aj preto, aby si mohli vodiči čerpať bez problémov svoje dovolenky, ale aj preto, aby sme znížili nadčasovú prácu, ktorá momentálne dosahuje cca 10 %, čo je ale štandardom, resp. ešte skôr na nižšej úrovni ako u iných dopravcov,“ vysvetľuje Ján Barienčík, ktorý ponúknutie príspevku považuje za jednu z foriem, ako motivovať „hotových“ vodičov, aby sa zamestnali v stabilnej spoločnosti. „Ak si vodičský preukaz zadováži niekto sám, tak aj táto suma náborového príspevku im pomôže tieto náklady kompenzovať,“ dopĺňa generálny riaditeľ, podľa ktorého náborovým príspevkom rieši Dopravný podnik mesta Žiliny situáciu už tretí rok. Ponúka však aj formu náboru vodičov, ktorí vodičské oprávnenie skupiny D nemajú, no DPMŽ ich prijme a vyšle do autoškoly. „V minulých dvoch rokoch sme si takto vyškolili 18 vodičov. Je to fakt, že vodičov s oprávnením na vedenie autobusu niet, resp. nemajú dostatok financií, aby si takéto oprávnenie zaplatili sami.“
Celoplošný problém
Problematika nedostatku vodičov je v súčasnosti aktuálna celoplošne, podľa riaditeľa DPMŽ je to problém dokonca aj u českých susedov či v okolitých krajinách. „Nedostatok vodičov sa netýka len DPMŽ, ale všetkých dopravných spoločností. Jedným z problémov u vodičov autobusov je práve ten legislatívny, keďže u nás na Slovensku máme vekovú hranicu na získanie vodičského oprávnenia skupiny D až 24 rokov, pričom všade inde je to 21 rokov,“ tvrdí Ján Barienčík. Ďalším úskalím je podľa neho aj fakt, že riadenie takýchto vozidiel je náročnou a zodpovednou prácou a predovšetkým v mestskej premávke sú vodiči vystavení väčšiemu stresu. „Pri každej profesii hrá rolu mnoho ďalších faktorov. Práca vodiča MHD ponúka aj tú výhodu, že naši vodiči sú doma s rodinou prakticky každý deň,“ uzatvára generálny riaditeľ DPMŽ. Najväčším aspektom je však pri rozhodovaní podľa jeho slov finančná stránka. „V tomto smere DPMŽ a mesto Žilina aj tento rok pristúpili k valorizácii miezd.“