Aj keď trend veľkých obrazoviek nie je vo svete automobilov žiadnou novinkou, jeho plošné rozšírenie prišlo až v posledných rokoch. Spôsobil to zvýšený záujem veľkých technologických gigantov, akými sú Google či Apple, ktorí uvideli v budúcom vývoji vozidiel rastúci potenciálny trh. V súčasnosti preto väčšina výrobcov automobilov spolupracuje práve s podobnými spoločnosťami, ktoré im dodávajú potrebné know-how pre vytvorenie stabilného a funkčného multimediálneho rozhrania. Technologické firmy budujú infotainmentové systémy na základe svojich skúseností s ostatnými formami mobilných zariadení, a tak v oblasti ovládania logicky siahajú po dotykových obrazovkách. Avšak to, čo môže byť dokonale bezpečné a použiteľné pri chôdzi či iných bežných činnostiach, môže mať pri riadení vozidla katastrofálne následky.
Používanie dotykovej obrazovky vášho nového vozidla počas jazdy tak môžeme prirovnať k používaniu smartfónu či tabletu za volantom. Rovnako ako pri telefonovaní či písaní textových správ sa vodič ani v tomto prípade nemôže sústrediť a o situácii odohrávajúcej sa pred autom zväčša nemá ani tušenie. V skutočnosti môže však byť dotykový panel vášho auta dokonca ešte nebezpečnejší, pretože na rozdiel od telefonovania za volantom, ktoré je aktom číreho nerozumu, nemáte často pri ovládaní funkcií moderných áut na výber. Dôvodom je čoraz častejšie odstraňovanie fyzických ovládačov základných funkcií a ich náhrada v menu systému infotainmentu. Nehovoríme tu, samozrejme, o ovládaní audiosystému, ale každodenne používaných funkciách, akými sú klimatizácia či vyhrievanie sedadiel.
Za čoraz častejším používaním dotykových panelov môžeme vidieť tiež dizajnový aspekt, čisté a hladké línie sú pre nás vodičov lákadlom a prinášajú do interiérov bežných áut dotyk budúcnosti. Podobná myšlienka stojí aj za používaním kapacitných snímačov. Tie síce klamú telom a vyzerajú ako bežné tlačidlo, avšak taktiež nedávajú vodičovi fyzickú odozvu a ich použitie si vyžaduje pozornosť očí. Aj napriek faktu, že negatívne vplyvy používania dotykových rozhraní sú dobre známe, nemôžeme očakávať ukončenie ich pôsobenia na palubných doskách automobilov. Naopak, čoraz viac nových vozidiel prichádza s ovládaním kompletne integrovaným v jedinej dotykovej obrazovke.
Riešenie tejto nebezpečnej otázky tak ostáva v nedohľadne. Viaceré automobilky experimentujú s hlasovým ovládaním funkcií auta, avšak vyzerá to tak, že na funkčný systém si budeme musieť ešte chvíľku počkať. Zaujímavú koncepciu, ktorá by mohla vyriešiť otázku bezpečnosti dotykových plôch v autách, však predstavila firma Bosch. Dotykový panel navrhnutý touto spoločnosťou totiž dokáže meniť štruktúru svojho povrchu, vďaka čomu dáva používateľovi potrebnú hmatovú odozvu.
Dotykové obrazovky – nový nepriateľ bezpečnosti
Človek nemusí byť automobilový expert, aby si uvedomil, že technológie sa v autách dostávajú k slovu čoraz viac. Moderné vozidlá postupne strácajú funkciu bežných dopravných prostriedkov a menia sa na pojazdný multimediálny priestor. Viac technológií v našich autách nie je samo osebe vôbec na škodu. Horšie je to už však s ich ovládaním, ktoré je čoraz častejšie úlohou dotykových displejov. Tie predstavujú obrovské bezpečnostné riziko, pretože vodičovi neposkytujú hmatovú odozvu a odvracajú jeho pozornosť od riadenia vozidla.
23.01.2017 | 13:47