MARTIN VAVRÍK ZO ZNAČKY HABESH - Kritika ma určite posunula a neodradila ma
Čo vás motivovalo zúčastniť sa reality show v Jama levová? Čo ste si od takejto skúsenosti očakával?
Najväčšou motiváciou bolo dokázať sám sebe, že to zvládnem, ísť do Jamy levovej, aj keď som mal z toho obrovský rešpekt. Veľmi som váhal, či do toho ísť, ale vedel som, že ak to neskúsim, budem to neskôr ľutovať. Celý čas pri sledovaní prvej série som nad tým uvažoval. Motivovalo ma najmä to, že som chcel nájsť mentora, ktorý by ma vedel posunúť v podnikaní. Nebolo to len o finančnej podpore, ale o možnosti učiť sa od skúsených investorov.
Ako ste sa cítili po reakciách investorov? Všetci sa zhodli, že podnikanie s kávou je extrémne ťažké, a doslova, Igor Kolla povedal, že nechce zažiť "traumu pri predaji kávy" alebo Igor Rattaj povedal: "Kávový business, nechoďte do toho!" Boli podľa vás kritickí? Čo vás povzbudilo a čo možno vnímate ako dobrú radu do budúcnosti?
Reakcie investorov boli úprimné a priame. Ich kritika ma posunula a povzbudilo ma, keď ma ako osobu pochválili. Napriek tomu, že niektoré ich rady boli náročné na spracovanie, vnímam ich ako cenné usmernenie. Kávový business je ťažký, to už dávno viem. Avšak poradili mi aj iné veci. Možno by som sa mal znovu zamerať na predaj kávy do firiem, čo je jedna z ich rád, ktorú sa už snažím aplikovať. Niektoré veci, ktoré povedali, som tušil alebo vedel, ale niektoré som možno podvedome ignoroval. Určite budem analyzovať a bilancovať na konci roka, aké zmeny urobím. Najviac ma teší a povzbudzuje, že som výzvu zvládol a nesklamal sám seba.
Bola pre vás kritika alebo pochvala od levov niečím, čo vás posunulo, alebo skôr demotivovalo?
Kritika ma určite posunula a neodradila ma. Pochvala bola zase dôkazom, že autentický prístup sa oplatí. Ľudia oceňujú príbeh za naším produktom a záleží mi na tom, aby som to robil správne, aj keď je to ťažká cesta.
Čo si myslíte, že si ľudia na vašom produkte najviac cenia a v čom možno ešte máte priestor na zlepšenie?
Ľudia si na mojom produkte cenia autenticitu a osobný prístup. Kvalitný produkt je samozrejmosťou. Najviac sa mi darilo osloviť nových klientov pri osobnom predaji, keď som im dokázal vysvetliť, o čom naša káva je. Chcem pokračovať v marketingu, ale tiež posilniť osobné kontakty a dostať sa bližšie k ľuďom – či už osobnými stretnutiami alebo tým, že dostanem produkty do viacerých predajní.
Ako vnímate šou Jama levová? Je to naozaj také, ako to môžeme vidieť v televízii?
Pred levmi som stál asi hodinu, ale do televízie sa dostane len krátky zostrih. Všetko je tam reálne a každý moment bol autentický, čo vytvára obrovský tlak, ale aj jedinečnú skúsenosť. Táto show vás núti pozrieť sa na biznis z rôznych uhlov a poriadne sa pripraviť. Pomohlo mi to nastaviť nové ciele a zlepšiť to, čo už mám. Myslím si, že mnohým podnikateľom táto reality show pomáha.
Aký je váš celkový pocit z účasti v jame Levová? Prinieslo vám to niečo nové, nečakané, či už v podnikaní, alebo na osobnej úrovni?
Bol to pre mňa najväčší zážitok roku 2024. Dokázal som si, že viem prezentovať svoju značku aj pod tlakom, a získal som veľa tipov a nápadov. Určite budem všetko dôkladne prehodnocovať, a verím, že ma to posunie ďalej v podnikaní aj na osobnej úrovni.
KTO JE MARTIN VAVRÍK (35)?
Rodné mesto, súčasné bydlisko: Žilina
Rodinný stav: ženatý
Vzdelanie: vysokoškolské 2. stupňa
Pracovné skúsenosti: od roku 2017 podnikateľ s kávou
Typická vlastnosť: len tak ľahko sa nevzdávať
Obľúbené jedlo: kôprová omáčka
Cestovateľský sen: precestovať Etiópiu
Životné krédo: Nemám. Snažím sa len všetko čo robím, robiť najlepšie ako viem a stále sa niekam posúvať.
DÁVID PAUČIN Z JUSTIN PAUKIN - Teraz jednoducho musíme dokázať, že to má potenciál
Čo vás motivovalo zúčastniť sa reality show v Jama levová? Čo ste od takejto skúsenosti očakával?
Motivovala ma túžba posunúť svoj projekt na novú úroveň a získať cenné skúsenosti a rady od ostrieľaných podnikateľov. Hľadali sme tam aj strategického partnera na ďalšiu expanziu značku. Veríme v potenciál toho, čo robíme a radi by sme to dostali medzi viac ľudí, či už u nás alebo aj v zahraničí.
Ako ste sa cítili po reakciách investorov? Boli podľa vás kritickí? Čo vás povzbudilo a čo možno vnímate ako dobrú radu do budúcnosti?
Po natáčaní som mal zmiešané pocity. Priamo na mieste ma „grilovali“ viac ako hodinu, bolo to celkom náročné, avšak veľmi dlho to vyzeralo nádejne. Padlo tam z ich strany veľmi veľa pozitívneho, páčila sa im naša značka, produkt, ako to robíme, atď. Nakoniec však prišla aj kritika a levy sa rozhodli do nás nezainvestovať. Na jednej strane ma určite mrzí kritika, napríklad to, že naša jedinečnosť v oblasti prístupu a servisu bola zmietnutá zo stola, pretože práve na tom staviame náš celý koncept (smiech). Predsa len ide o predaj konfekcie, kde máte vyhradený individuálny termín s osobným stylistom/krajčírom, čo na Slovensku v našom segmente nikto nerobí. Hovoria o tom aj všetky naše recenzie a myslím, že také niečo tu chýbalo. Na druhej strane sa na to dívam aj sebakriticky. Určite som sa mohol lepšie pripraviť v niektorých veciach a tým pádom nedať levom toľko priestoru na možné pochybnosti. Chýbalo mi tam trochu energie a taktiež stratégia rastu bola nastavená opatrne (nechal som sa ovplyvniť obdobím covidu, kedy nás to doslova zachránilo) a nezaujímavo z pohľadu investora. Takže úplne rozumiem argumentácií levov, prečo do toho nešli. Nakoniec padlo aj niekoľko užitočných rád, ktoré si rozhodne beriem k srdcu. Napríklad z oblasti cenotvorby, nastavenia procesov či už spomínanej stratégie.
Bola pre vás kritika alebo pochvala od levov niečím, čo vás posunulo, alebo skôr demotivovalo?
Jednoznačne ma to posnulo a obrovsky motivovalo. Teraz jednoducho musíme dokázať, že to má potenciál.
Čo si myslíte, že si ľudia na vašom produkte najviac cenia a v čom možno ešte máte priestor na zlepšenie?
Mnoho zákazníkov si chváli náš prístup a servis, snažíme sa robiť odborné poradenstvo, styling a úpravy na mieru tak dobre, ako len vieme. Taktiež dostávame pozitívnu spätnú väzbu na dizajn našich oblekov, ponuka je veľmi pestrá, moderná a pevne verím, že by obstála aj v zahraničnej konkurencií. A v neposlednom rade je to cenová relácia. Vďaka nášmu efektívnemu biznis modelu dokážeme nastaviť férové a prijateľné ceny. Do budúcna by sme radi ešte rozšírili sortiment pre mužov, najmä z oblasti voľnočasovej módy. A rovnako netreba zabúdať ani na naše milé ženy. Verím, že v budúcom roku niečo pekne vymyslíme aj pre ne.
Ako vnímate show Jama levová? Je to naozaj také, ako to môžeme vidieť v televízii?
Vnímam ju určite pozitívne, sám sledujem takmer každú epizódu. Robí dobrú robotu ohľadom vzdelania v biznise. Nájde sa mnoho ľudí, ktorí nemajú predstavu, čo všetko podnikanie obnáša, prípadne pre ostatných to môže byť zaujímavá inšpirácia či tipy na zlepšenie. Naživo je to podľa mňa trochu drsnejšie ako to pôsobí v televízii. Celé vystúpenie sa natáča na jeden záber, je tam značný stres a tlak, diskusia je intenzívna a zaujímavá, škoda, že sa všetko nezmestí do vysielania.
Aký je váš celkový pocit z účasti na tejto televíznej šou? Prinieslo vám to niečo nové, nečakané, či už v podnikaní, alebo na osobnej úrovni?
Účasť v Jama levová bola pre mňa rozhodne cenná skúsenosť, ktorá mňa a značku posunula ďalej. Vďaka nej sme získali mnoho nových zákazníkov, ktorých zaujala naša značka a rysujú sa aj nové príležitosti, o ktorých sa snáď dozviete čoskoro (smiech).