V prvom rade, príspevok sa týka len osobných a ľahkých úžitkových vozidiel s hmotnosťou do 3,5 tony, ktoré sú vybavené čisto elektrickým alebo plug-in hybridným pohonom. Na motocykel alebo vozidlo s jednoduchším hybridným pohonom vám štát ešte neprispeje. Príspevok neposlúži na kúpu jazdeného vozidla, to musí byť nové, ešte neregistrované vozidlo, ktoré je predávané v sieti autorizovaných predajcov a jeho výroba musí mať oficiálne zastúpenie na území Slovenskej republiky. Tento zástupca (importér) musí zmluvne garantovať splnenie technických podmienok, ktoré sú od vozidla požadované (ak ste si práve chceli vybrať novú Teslu, máte smolu, nemá na Slovensku oficiálne zastúpenie). Ako sme už spomínali, aby sa predišlo špekuláciám, príspevok nedostanete celý hneď pri kúpe a, samozrejme, nebude ani odpočítaný z ceny vozidla na predajni. V prípade elektromobilu získate po kúpe a prihlásení vozidla 2000 €, po uplynutí prvého roka získate ďalších 1500 € a zvyšných 1500 € po uplynutí toho druhého. Pri plug-in motoroch to bude po kúpe a prihlásení 1000 € (po 1. roku 1000 €) a po 2. roku 1000 €. Vozidlo musí byť po celú dobu registrované na Slovensku a nesmie zmeniť majiteľa. Štát bude tieto úkony kontrolovať v spolupráci s Prezídiom Policajného zboru (evidencia vozidiel). V prípade, že vozidlo predáte, ale zostane v registrácii na Slovensku, príspevok tak či tak dostanete. Ak však vozidlo opustí evidenciu na Slovensku, ďalšia časť vám už vyplatená nebude!
A ako dlho bude podpora trvať a odkiaľ pochádzajú finančné prostriedky?
Projekt bol spustený 11. novembra tohto roka a potrvá do konca roka 2017 alebo do vyčerpania finančných prostriedkov. Podmienkou na ich vyplatenie je registrácia daného vozidla na území Slovenska do 31. 12. 2017. Finančné prostriedky pochádzajú z recyklačného fondu (5 miliónov eur) a 200-tisíc eur prispel Zväz automobilového priemyslu (ZAP) SR.
Aktuálne nám chodí po slovenských cestách maximálne okolo 1000 vozidiel s pohonom plug-in alebo hybrid, čo je veru na to, že sme automobilová veľmoc, naozaj príliš málo. Práve tento krok by mal túto nie veľmi peknú situáciu na našich cestách zlepšiť. Je to v podstate ten istý recept, ktorý ovládol Slovensko v roku 2009 pod názvom šrotovné. Akurát, že vzhľadom na ich zatiaľ neprimerané ceny a približne päťdesiat elektronabíjacích staníc po celom Slovensku (nie všade si však ten svoj elektromobil nabijete, nabíjačky sa líšia typom koncovky aj rýchlosťou nabíjania) nám masové vykupovanie elektromobilov tentokrát určite nehrozí. Dostupnosť týchto áut ešte stále nie je pre každého. Ceny tých najlacnejších elektromobilov na našom trhu sa pohybujú tesne pod hranicou 25 000 €, čo nie je vôbec málo, a to ešte nekúpite žiadne rodinné MPV, ale mestské miniauto Volkswagen e-up s dojazdom 160 km na jedno nabitie. Plug-in je ešte o niečo univerzálnejší, no aj drahší. Jeho plusom však je, že po vyčerpaní elektrického dojazdu môže vozidlo pokračovať v jazde v hybridnom režime. Určite sa budeme snažiť vám do blízkeho čísla Žilinského večerníka priniesť aj zoznam a prehľad najdostupnejších automobilov na slovenskom trhu s týmito konkrétnymi pohonnými jednotkami.
Teraz je už na čase navštíviť svojho obľúbeného autorizovaného predajcu v Žiline. Tam už vám svoj model sami veľmi radi ponúknu, veď o možnostiach príspevku sú informovaní všetci a podmienky veľmi dobre poznajú.