Žilinský Večerník

22. november 2024 | Cecília
| -5°C

Právo a dane

Elektronická komunikácia II

Už sme si povedali, ktorých fyzických osôb sa od 1. 7. 2018 týka povinná elektronická komunikácia s finančnou správou a vymedzili sme inštitúcie, ktoré sú súčasťou finančnej správy.

10.06.2018 | 14:15

Povinná elektronická komunikácia (EK) sa od 1. 7. 2018 vzťahuje na fyzické osoby (FO), ktoré spĺňajú dve podmienky: 1. FO je podnikateľ v zmysle podmienok obchodného zákonníka, 2. FO je ako podnikateľ registrovaná pre daň z príjmov (má DIČ).

Ak má niekto pridelené DIČ, napr. osoba, ktorá prenajíma nehnuteľnosť podľa § 6 ods. 3 zákona o dani z príjmov (nemá živnostenské oprávnenie), táto povinnosť sa na ňu nevzťahuje.

Elektronická komunikácia sa môže uskutočňovať:
- prostredníctvom elektron. podateľne Finančnej správy Slovenskej republiky na www.financnasprava.sk podpísané kvalifikovaným elektron. podpisom,
- prostredníctvom elektron. podateľne Ústredného portálu verejnej správy www.slovensko.sk.

Elektronická podateľňa www.slovensko.sk slúži na EK s verejnou správou na území SR. Elektronická schránka občanov a podnikateľov je určená na prijímanie elektron. úradných dokumentov od orgánov verejnej moci a tiež opačne. Komunikácia cez elektron. schránku nahrádza klasický listinný spôsob komunikácie. Prostredníctvom schránky je tiež možné prijímať správy, notifikácie o odoslaní a doručení a zisťovať stav odoslaných podaní.

Finančná správa oznámila, že zatiaľ nebude doručovať dokumenty do elektron. schránok daňovníkov na www.slovensko.sk. Občania aj podnikatelia majú plnohodnotný servis v podobe portálu finančnej správy www.financnasprava.sk. Platí, že pri komunikácii s finančnou správou niektoré podania nie je možné vykonať cez portál www. slovensko.sk. Preto je nutné vykonať elektron. registráciu s finančnou správou prostredníctvom portálu finančnej správy.

Pre elektronické odosielanie dokumentov je potrebné, aby podnikateľ:
- uzatvoril dohodu s daňovým úradom o elektron. doručovaní (platí iba pre FO),
- aktivoval kvalifikovaný elektron. podpis (KEP), – aktivoval eID kartu.

KEP na elektronickom dokumente zabezpečí možnosť:
- overenia identity subjektu, ktorému elektron. podpis patrí,
- preukázania nemennosti údajov uvedených v dokumente,
- určenia zodpovednosti za podpis pripojený k elektron. dokumentu.

KEP je náhradou vlastnoručného podpisu. Pomocou KEP sa autorizujú právne úkony v elektron. podobe pri komunikácii s orgánmi verejnej moci. Na vytvorenie KEP je potrebný kvalifikovaný certifikát a aplikácia na vytvorenie podpisu.

KEP je možné vytvoriť uložením na prenosnom médiu alebo na zriadenie KEP poslúži nový občiansky preukaz (OP) s elektron. čipom, tzv. eID karta, ktorá je nosičom troch certifikátov: kvalifikovaného certifikátu (ACA), certifikátu na podpisovanie (PCA) a certifikátu na šifrovanie (SCA). ACA je uložený na OP s čipom, má platnosť 5 rokov, ostatné certifikáty sa vydávajú na 10 rokov.

Na EK samotný OP s čipom nepostačuje. Je potrebná jeho aktivácia, potom čítačka čipových kariet a nainštalovaný softvér: ovládače k čítačke kariet, aplikácia na prihlasovanie, balík aplikácií pre KEP, osobný bezpečnostný kód BOK a PIN.

Foto: Ilustračná

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod