Pre lepšiu predstavu aké organizácie sú v zriaďovateľskej pôsobnosti kraja a aké služby poskytujú?
ŽSK má v zriaďovateľskej pôsobnosti 112 príspevkových organizácií – stredné školy, zdravotnícke zariadenia, sociálne zariadenia, kultúrne zariadenia a správu ciest. Všetky tieto organizácie sa starajú o nás, o naše obyvateľstvo, berieme to ako samozrejmosť a ani si neuvedomujeme, že tam pôsobí takmer 9000 zamestnancov, ktorí vykonávajú služby pre nás. Nachádzajú sa v takmer 800 budovách, každá budova vyžaduje starostlivosť a potrebuje na svoju prevádzku energie (elektrická energia, teplo, voda), ktoré v posledných rokoch zaznamenali značný cenový nárast z dôvodu rôznych globálnych okolností. V súčasnosti sa veľmi mení štruktúra týchto služieb. Populácia nám starne, takže potrebujeme menší počet škôl a naopak, pribúda staršia generácia, ktorá potrebuje starostlivosť, či už v domácej opatere alebo v inštitucionálnej opatere.
Čo kraj podniká na zlepšenie situácie?
ŽSK má pripravené reformy, sú popísané odborníkmi z rôznych oblastí, preniesli sa do viacerých stratégií, ktoré schválilo zastupiteľstvo a začínajú sa postupne implementovať. Každá reforma však prináša turbulencie, pretože zmena spôsobu správania sa k hodnotám, je dlhodobý proces a výsledky nevidno za pár mesiacov, niekedy až za niekoľko rokov, desaťročí. Počas reforiem zohráva dôležitú úlohu zmena myslenia, ktorá musí ísť ruka v ruke so vzdelávaním detí a mladých ľudí, pretože tí najlepšie prijímajú nové myšlienky, majú v sebe životnú iskru, ktorú máme síce všetci, len ju uhasíme rýchlejšie ako sa rozhorí pre dobrú vec. Jedným z veľmi pozitívnych krokov, ktoré pripravilo vedenie kraja a následne schválilo rozumné zastupiteľstvo, bolo zriadenie organizácie EES, ktorá začala reálne fungovať od 1.9.2024. V novembri sme zriadili prvé Regionálne centrum udržateľnej energetiky v kraji. Veríme, že postupne pribudnú v priebehu piatich rokov ďalšie, počíta s tým národný projekt „Kapacity pre regióny“, ktorý by mal zvýšiť ľudské kapacity v oblasti energetického plánovania v kraji. Projekt je na národnej úrovni pripravený, EÚ poskytla SR finančné zdroje, čaká sa na jeho spustenie. Ďalšou úlohou je pripraviť tzv. podporné zdieľané služby pre naše organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti, ktoré sa musia venovať odborným službám (sociálne, výchova a vzdelávanie...) a ostatné služby ako účtovníctvo, spracovanie miezd, právne poradenstvo a podobne sú tzv. podporné služby, ktoré budeme centralizovať a profesionalizovať.
Vidíte už konkrétne možnosti na prínos úspor?
V oblasti energetiky vidíme veľký potenciál v realizácii jednoduchých opatrení, ktoré nevyžadujú vysoké finančné investície. Ide napríklad o inštaláciu úsporného osvetlenia, zariadení na úsporu vody alebo reguláciu vykurovacieho systému. Našim cieľom je postupne zavádzať takéto jednoduché efektívne opatrenia v objektoch, ktoré kraj spravuje. Plánujeme však pracovať postupne – najskôr s vybranými skupinami zariadení. Veľmi dôležitou skupinou sú zariadenia poskytujúce sociálne a zdravotnícke služby v kraji. Najzraniteľnejšou skupinou sú obyvatelia domov sociálnych služieb, ktorí potrebujú zabezpečiť energetickú pohodu, keďže sú v prevádzke 24 hodín denne.
Aké zdroje plánuje kraj použiť na financovanie úsporných opatrení?
Budovy verejnej správy potrebujú nevyhnutne obnovu, a to čiastkovú alebo hĺbkovú. Sú to staršie budovy, majú veľký investičný dlh, prevádzkové zdroje sú z roka na rok vyššie a na investície nezostáva. Odkladanie investícií nie je správne, preto potrebujeme nájsť schémy, ktoré zaplatia investície z reálnych úspor. Je k tomu potrebná spolupráca viacerých odborníkov – energetických audítorov, projektantov, ekonómov, aby investície boli návratné v horizonte 15 rokov, vtedy má zmysel obnovovať. Máme predstavu, poznáme národné aj medzinárodné schémy financovania. Každý vie, že náklady na energie budú rásť, ale elektromery, plynomery, vodomery môžu spomaliť, ak sa budeme o túto stránku starať.
Plánujete aj opatrenia na ozdravenie klímy v kraji?
Určite áno. Táto agenda je pre nás veľmi dôležitá, nakoľko úspory energie a adaptačné opatrenia musia ísť v súlade. Chceli by sme sa zamerať na areály stredných škôl, ktoré kraj spravuje, kde vieme prepojiť realizáciu opatrení so vzdelávacím procesom. Zachytávanie dažďovej vody, vytváranie dažďových záhrad, zelených stien, priepustných chodníkov a parkovísk pomôže výrazne zlepšiť klímu, zvlhčiť vzduch v horúcich dňoch, ale tiež prispieva k ochrane pred povodňami.
Čo ľudské zdroje?
Náš kraj je bohatý na ľudské zdroje, hoci kvalitné ľudské zdroje chýbajú v každej oblasti. Preto je nutné hľadať cesty spolupráce s jestvujúcimi zamestnancami úradu aj organizácií v zriaďovateľskej pôsobnosti, vyhľadávať v kraji lídrov, ktorí budú kreovať tímy a viesť ich za dobrými myšlienkami a plánmi. Ľudské zdroje sú základom pre každé dobré dielo.
Priblížte nám bližšie aj druhú programovú oblasť zdieľaných služieb.
Každá naša organizácia má okrem hlavných služieb, ktoré poskytuje obyvateľom, aj tzv. podporné služby. Tieto podporné služby v 8 oblastiach chceme zefektívniť – sústredisť do regionálnych centier, kde by sme mali dosiahnuť 50% úsporu nákladov oproti terajšiemu stavu. Usporené finančné zdroje vie kraj využiť na zmysluplné investície a zvýšenie kvality poskytovaných služieb. V roku 2025 plánujeme zriadiť prvé centrum v Žiline v prvej oblasti podporných služieb, a to spracovanie miezd pre 46 našich organizácií (sociálne a kultúrne zariadenia), kde máme spolu viac ako 2800 zamestnancov. Projekt je pripravený, bude sa určite počas prvého pilotného roka obmieňať, nakoľko veľké projekty potrebujú implementačné zmeny v priebehu a tiež pochopenie a trpezlivosť.
Kde beriete nápady a silu ísť do niečoho nového?
Dlhšie, pár rokov už vnímam veľký zvrat v spoločnosti. Nie je možné chcieť väčší a ešte väčší komfort na úkor zdrojov Zeme. Zdroje nám boli darované, aby sme s nimi starostlivo nakladali a k tomu viedli aj ďalšie generácie, ktoré tu budú žiť a tvoriť aj po nás. Konsolidácia je len začiatok väčšej reformy zo strany štátu, ktorá nás čaká a neminie. Chceme v našom kraji začať s efektívnymi reformami, aby sme nečakali na to, že nám niekto príde o pár rokov povedať, aby sme obrazne povedané zhasli a zavreli dvere. Máme sa čo učiť od starších členských štátov EÚ, kde tieto reformy prebehli alebo prebiehajú a môžeme ich odpozorovať a prispôsobiť našim podmienkam. Predstavitelia nášho kraja si uvedomujú všetky tieto súvislosti a som rada, že sa vybrali cestou reforiem, chce to zdravý rozum a odvahu postaviť sa problémom čelom. Za to si ich veľmi vážim. Žijem a pracujem v našom kraji, mám ho rada a ak mi bude dovolené a dopriate „zhora“, budem sa oň starať a nabádať k tejto starostlivosti aj ďalších spolupracovníkov, aby sme boli užitoční a aby reformy neboli postrachom, ale príležitosťou pre pozitívnu zmenu na ich konci.
KTO JE JANKA KAVCOVÁ?
Absolventka Chemicko – technologickej fakulty STU v Bratislave v odbore chemické a energetické spracovanie palív. Celý profesionálny život sa venuje hľadaniu a implementácii energetických, environmentálnych a ekonomicky efektívnych riešení pre zabezpečenie trvalo udržateľného života v našom kraji.