Árpád Érsek prišiel pred týždňom v utorok do Višňového na ďalší kontrolný deň, aby zhodnotil vývoj stavebných prác na meškajúcom úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, ktorého dokončenie a sprevádzkovanie je pre tisíce vodičov kľúčové. Ako však zhodnotil po utorkovom rokovaní, situácia sa stále zhoršuje a na stavbe sa nepracuje tak, ako by sa malo. Podľa Érseka, ktorý v júni apeloval na kompletné prerazenie tunela do konca augusta, sa v súčasnosti nepracuje ani len na polovici objektov, ktoré majú vydané právoplatné stavebné povolenia.
DÔVODY MEŠKANIA SÚ NEZNÁME
„V prvom rade som sa poďakoval, že tunel sa prerazil v takom termíne, ako sme sa dohodli počas mojej poslednej návštevy. Táto stavba však dosť mešká a ako som dnes počúval, neviem si ani predstaviť, koľko meškania sa môže ešte nahromadiť. Máme tu dokopy 226 objektov, v tejto chvíli sa ale stavia len na 20. Právoplatné stavebné povolenia sú vydané na 75 objektov, pýtam sa, prečo sa nestavia na všetkých 75?“ zdôraznil minister dopravy a výstavby Árpád Érsek. Výstavba sa podľa jeho ďalších slov naťahuje a projektovanie sa vraj nerobí tak, ako by sa malo. „Jednoducho mám pocit, že tu niečo „smrdí“. Nevedia mi totiž povedať ani len termín dokončenia križovatky, ktorá by sa mohla používať.“
UPLYNULO 80 % TERMÍNU
Po uplynulom týždni minister pokračuje v ďalšom stanovovaní lehôt, do mesiaca sa plánuje na pôde Národnej diaľničnej spoločnosti stretnúť so zastúpením slovensko-talianskeho konzorcia, ktoré stavbu realizuje. „Niekoľkokrát som sa opýtal, ako môžeme pomôcť, nič neodpovedali. Mám z toho jednoducho obavy a musím na rovinu povedať, že neviem, kedy sa táto stavba ukončí. Dajme si však odpoveď sami, keď z 226 objektov stavajú na dvoch desiatkach, pričom tak môžu robiť na 75,“ podotkol. Ako ďalej potvrdil, meškanie môže byť spôsobené aj avizovanými nezhodami medzi zhotoviteľom, ktorým je slovenská spoločnosť Dúha a talianska spoločnosť Salini Impregilo.
ZAKROČÍ KOMISIA
Podľa generálneho riaditeľa NDS Jána Ďurišina uplynulo takmer 80 % termínu výstavby a prebehlo finančné plnenie vo výške 41 %. „Takýchto stavieb máme niekoľko a na žiadnej z nich nemáme podobné problémy,“ upozornil Ján Ďurišin. Taliani majú v súčasnosti údajne diskutovať o takzvanom dodatku k zmluve. NDS však už za oneskorené prerazenie tunela Višňové vymerala pokutu 6 miliónov eur a rezort dopravy sa v blízkej dobe plánuje obrátiť aj na medzinárodnú komisiu. „Dnes sme definitívne pochopili, že pravdepodobne čítame rozdielnu zmluvu. Spolu s ministrom sme sa preto rozhodli, že situáciu necháme posúdiť komisii zloženej z nezávislých odborníkov,“ načrtol ďalší postup investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek. V krajnom prípade, pokiaľ sa situácia nezmení, môže dokonca hroziť, že štát vypovie konzorciu zmluvu a práce na stavbe sa zastavia. Zmluvný termín dokončenia výstavby úseku diaľnice D1 bol pôvodne stanovený na koniec roka 2019, skutočný rok sprevádzkovania je však vzhľadom na narastajúce meškanie neznámy. Tunel Višňové, dlhý 7,5 kilometra, ktorý je súčasťou úseku diaľnice D1, bol kompletne prerazený v prvý septembrový týždeň.