Do redakcie nám prišiel e-mail od pána Mariána zo Žiliny, ktorý chcel reagovať na vyjadrenia hygienika Martina Kapasného uverejnené v minulom vydaní Žilinského večerníka. A tak vznikol rozhovor, ktorým pán Marián chcel upokojiť Žilinčanov, aby sa zbytočne nešíril strach.
Prečo ste sa rozhodli odcestovať s rodinou na exotickú dovolenku do Zanzibaru?
Školy boli v januári zavreté, deti to cítili najviac a potrebovali sme určitú psychohygienu, lebo tento stav bol neskutočne ubíjajúci. Zlom, že ideme na dovolenku, nastal vtedy, keď mi kamarát poslal zo Zanzibaru video z futbalu a pár nádherných fotografií. Tam sa koronavírusu nikto nebojí, nie sú tam takmer žiadne opatrenia. Avšak netvrdím, že COVID-19 tam neexistuje, len tlak od politikov nie je taký, aby sa ľudia báli ako na Slovensku.
Viete s odstupom času, kde ste sa mohli nakaziť?
Na Zanzibare sme išli na jeden výlet. Mohli sme ísť autobusom či taxíkom. Vybrali sme si taxík. Taxikár trochu smrkal a cesta trvala vyše dvoch hodín tam aj späť. Podľa mňa sme sa nakazili tam.
Ako prebiehalo ochorenie u vás a ostatných členov rodiny?
Naspäť domov do Žiliny sme leteli 11. februára, teda doma sme už vyše mesiaca. Manželka začala mať príznaky 12. februára, išla na antigén a ukázal jej pozitívny výsledok. Mala síce mierny priebeh, ale asi polovicu možných príznakov. Trvalo to u nej asi 9 dní. Ja som mal dva dni slabšiu nádchu a jeden deň kašeľ, potom akoby uťalo a nič. Deti nič vážne, obe mali pár dní hnačku, avšak nevedno, či to s týmto variantom mutácie súvisí.
Ako ste sa dozvedeli, že práve vy máte juhoafrickú mutáciu?
V médiách sa hovorilo, že vzorky sa budú sekvenovať. Najprv ich nesprávne priradili a až potom sa to napravilo. Môj PCR pozitívny test mal potvrdenú juhoafrickú mutáciu, celkovo nás bolo 7 potvrdených na Slovensku. Mne z hygieny volali až 9. marca, kde sa pani pýtala detailne na všetko. Vysvetlili sme, že z letiska sme išli domov autom, nákupy sme riešili cez služby obchodných reťazcov či donáškové služby. Sama vyhodnotila, že za čas našej karantény sme pravdepodobne nemohli nikoho ďalšieho nakaziť. Preto ma prekvapilo, ako sa straší touto mutáciou v Žiline. Chcem, aby ľudia v Žiline vedeli, že práve my sme ten jeden medializovaný prípad a že už dávno sme bez príznakov a dávno nám skončila karanténa.
Regionálny hygienik v našom rozhovore uviedol, že ste stále v karanténe. Ako si to vysvetľujete?
Dôvera v štátne inštitúcie je pri pandémii veľmi dôležitá. Človek nemusí vždy veriť tomu, čo hovoria autority. Horšie je, keď človek pozná pravdu a v médiách ju štátna autorita pozmení. Nie je pravda, že naša rodina je v karanténe. Pravda je, že naša rodina bola v karanténe pred 5 týždňami a už viac ako 3 týždne sme všetci kompletne zdraví a bez príznakov. Určite už nie sme infekční.
Máte pre Žilinčanov po prekonaní tejto mutácie vlastný odkaz?
Som veľkým kritikom zatvárania škôl aj mnohých ďalších opatrení. Sami máme prevádzku už 8 mesiacov zatvorenú. Dopady vidím hlavne na mojich deťoch. Je pre nich náročné byť celý týždeň len doma. Rád by som ľudí upozornil, aby si dávali pozor, my sme mali ľahší priebeh, no nie každý môže mať také šťastie ako my. Možno nám pomohlo aj dlhodobé užívanie vitamínu D či snaha o zdravšie stravovanie. Bol by som nerád, aby ľudia po príchode zo zahraničnej dovolenky boli vykreslení iba v zlom svetle. Nakaziť sa dá rovnako doma ako v zahraničí. Kde je väčšie riziko, je veľmi otázne.
Je najväčším problémom v tomto smere poctivé dodržiavanie karantény po prílete z exotiky?
My sme išli do karantény, poctivo ju dodržiavali a som si istý, že to tak robí aj 99 % ďalších ľudí. Štát musí robiť niečo s tým jedným percentom, ale kontroly sú žalostné. Nás nikto po príchode domov nekontroloval a viem, že ani nikoho z môjho okolia, ktorí boli pozitívni. Toto sa musí zmeniť. V „zanzibarskej“ skupine som čítal, že niektorých ľudí prišla skontrolovať polícia či vojaci, tak možno v iných mestách je to lepšie.
HYGIENIK S DIPLOMATICKOU REAKCIOU
Vyjadrenia pána Mariána sme chceli skonfrontovať aj s regionálnym hygienikom Martinom Kapasným. Na naše otázky, kde mohlo dôjsť k pochybeniu ohľadom uvedenia karantény dotyčného pána, sme dostali túto odpoveď. „Pokiaľ by som sa k e-mailu vyjadril, automaticky by som s poskytnutými údajmi stotožnil konkrétnu osobu smerom k novinám, čo v žiadnom prípade nemôžem urobiť. Na základe vašej požiadavky môžem údaje doplniť len v tom rozsahu, že šetrením bolo preukázané, že pri rodine, ktorá bola podkladom pre vyjadrenie regionálneho hygienika, bolo zistené, že rodina bola v izolácii a ďalšie kontakty neboli preukázané. Ochrana osobných údajov v tomto prípade je prioritná, takže ďalšie vyjadrenia k danej veci nepovažujem za možné a ani vhodné. RÚVZ vo svojich správach zásadne neuverejňuje osobné údaje ani údaje, ktoré by mohli stotožniť konkrétnu osobu s poskytnutými informáciami.”
Rovnako nás zaujímalo, ako sa zvýšené opatrenia v Žiline prejavili pri kontrolách dodržiavania opatrení a zamedzení načierno otvorených prevádzok. „V minulom týždni sa uskutočnilo viacero kontrol prevádzok. Pri spoločnej kontrole s príslušníkmi PZ bola jedna prevádzka otvorená v rozpore s platnými predpismi. Išlo o zariadenie poskytujúce služby verejného stravovania. Voči zariadeniu bude uplatnená sankcia podľa správneho konania.“