Módne kompaktné crossovery sú momentálne v kurze a veľkej obľube a popularite sa tešia nielen u nás. Bokom nechcel zostať ani taliansky FIAT a práve preto sme sa dočkali modelu FIAT 500X. Najnovší člen rodiny 500 sa u nás oficiálne začal predávať len pred pár dňami a my sme ho vďaka žilinskému zastúpeniu značky FIAT podrobili tradičnému testu medzi vôbec prvými na Slovensku! Novinka ponúka podľa očakávania vzhľadný retro dizajn v duchu ikonického modelu FIAT 500. Okrem toho pridáva prepracovaný moderný interiér či dostupnosť najnovších technológií, vrátane jazdných asistentov. Samozrejme, ako sa na túto triedu vozidiel patrí, v ponuke je i pestrá paleta jednotlivých verzií. Nový FIAT 500X v tzv. mestskej verzii City look, s vynikajúcim turbodieselom 1,6 Multijet a vo výbavovom stupni Plus nám na test zapožičala spoločnosť Auto Becchi, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel FIAT v našom regióne.
Dlhoočakávaný FIAT 500X patrí medzi najvýznamnejšie tohtoročné novinky talianskej značky. Štýlový crossover 500X zdieľa technický základ na čele s podvozkovou platformou s modelom Jeep Renegate. Značka Jeep totiž taktiež patrí pod krídla aliancie Fiat Chrysler (FCA). Platforma, ktorú využíva „off-road“ špecialista, akým je bezpochyby značka Jeep, je zárukou, že i FIAT 500X bude patriť k tomu najlepšiemu v danej triede vozidiel. Podľa očakávania FIAT k tomuto všetkému pridáva aj značnú dávku emócií, resp. osobitného štýlu. Novinka sa ponúka v dvoch základných vyhotoveniach alebo optických verziách: City look a Off-road look. Verzia s prívlastkom City s pohonom 4x2 je určená prevažne do mestskej premávky. Vyznačuje sa mnohými chrómovými dekoráciami, ako aj nárazníkmi lakovanými vo farbe karosérie. Druhá, tzv. off-road verzia, ponúka, samozrejme, pohon 4x4, vyššiu svetlú výšku a napríklad aj robustne pôsobiace plastové ochranné nárazníky, resp. zvýšenú ochranu podvozka. FIAT má v ponuke aj zaujímavý medzistupeň v podobe verzie s prívlastkom cross. Tá ponúka pohon 4x2, ktorý ale kombinuje s tzv. elektronicky ovládanou trakciou (Traction+), ktorá by mala byť postačujúca na zdolávanie nástrah ľahkého terénu. Na našom trhu sa momentálne nový FIAT 500X ponúka v piatich samostatných výbavách, ktoré ešte dopĺňa výhodná úvodná edícia Opening Edition. Pestrá je aj motorová paleta. Benzínový základ predstavuje atmosférický štvorvalec 1,6 E Torq s výkonom 110 koní. Výkonnejšiu alternatívu ponúka prepĺňaná motorizácia 1,4 Multiair s výkonom 140 , resp. až 170 koní. Pre slabšiu verziu tohto motora je okrem manuálnej prevodovky k dispozícii aj dvojspojková prevodovka DDCT. Pre priaznivcov nafty zaradil FIAT do ponuky hneď tri motorizácie. Základom je motor 1,3 Multijet (85 koní). Výkonnejšiu alternatívu predstavujú motorizácie 1,6 Multijet (120 koní), resp. 2,0 Multijet s výkonom 140 koní. Pohon všetkých štyroch kolies sa kombinuje len s najvýkonnejšími motorizáciami z oboch táborov. Zaujímavou novinkou dostupnou v tejto triede vozidiel vôbec po prvýkrát je aj možnosť zvoliť si 9 stupňovú automatickú prevodovku pri najvýkonnejšej naftovej verzii. My sme si na test zvolili mestskú verziu 4x2 s úsporným motorom 1,6 Multijet v prostrednej výbave Plus, ktorá by mohla byť veľmi častou zákazníckou voľbou. Naša úvodná otázka preto znie: Čo všetko ponúka nový FIAT 500X v bežnej praxi?
Vzhľad a rozmery
Taliani odjakživa prikladali dizajnu značnú dôležitosť, čo platí dodnes, a to nielen vo svete automobilov. Väčšina nových modelov značky FIAT nesie odkaz legendárneho modelu FIAT 500 a inak to nie je ani pri FIAT 500X. Predná časť vozidla preto ponúka tradičné vertikálne usporiadanie okrúhlych svetlometov. Typická je i veľmi úzka mriežka chladiča. Nad ňou je umiestnená pochromovaná lišta, ktorá nesie fabrické logo. Pri pohľade zboku padne do oka ochranný plastový lem blatníkov, resp. prahov, ktorý efektne dotvára líniu crossovera. Palec hore dávame aj veľkým kolesám (18 palcov), ktoré novinke veľmi pristanú. Konštruktérom a dizajnérom sa celkovo podarilo zachovať veľmi vyvážené proporcie celého vozidla. Z nášho pohľadu neváhame zaradiť FIAT 500X k momentálne absolútne najatraktívnejším vozidlám zo stajne tejto talianskej značky. Príslušnosť ku kompaktným crossoverom podčiarkujú aj celkové rozmery vozidla. Tie sme pre zaujímavosť porovnali s rodinne orientovaným modelom FIAT 500L. Nový FIAT 500X meria 4248 mm (+101 mm), jeho šírka dosahuje 1796 mm (+12 mm), výška atakuje 1600 mm (-65 mm) a rázvor náprav má hodnotu 2570 mm. Batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní pravidelný tvar a dostatočný objem 350 litrov. Z praktickej stránky chválime polohovateľné dno kufra. To umožňuje vytvoriť celkom rovnú podlahu s objemom rovných 1000 litrov pri konfigurácii so sklopenými zadnými sedadlami. Posledný údaj, ktorý pri novinke rozhodne stojí za zmienku, je hodnota svetlej výšky podvozka. Nami testovaná verzia 4x2 ponúka 162 mm. Pri verzii 4x4 táto hodnota dosahuje slušných 179 mm.
Interiér a výbava
Príjemným prekvapením je aj nová kabína modelu FIAT 500X. Samozrejmosťou je, že aj tu sú v hodnej miere zastúpené retro prvky s odkazom na legendárne cinquecento. Za všetko spomeňme veľmi originálne kľučky otvárania dverí. Motív 500 nesú aj nové, veľmi pohodlné a zároveň štýlové sedadlá. Príjemný posed za volantom dotvára okrem pohodlných sedadiel aj dostatočný výhľad a veľmi dobre zvládnutá ergonómia. Ideálne do rúk padne optimálne tvarovaný multifunkčný volant, ako aj hlavica radiacej páky. Retro nádych nesie podľa očakávania aj samotná palubná doska s veľmi dobrým dielenským opracovaním. Úplnou novinkou je prehľadný prístrojový panel s 3,5 palcovým TFT displejom, ktorý si našiel svoje miesto v kruhovom tubuse medzi rýchlomerom a otáčkomerom. Palubný počítač prostredníctvom neho dokáže zobrazovať veľké množstvo rozmanitých údajov v atraktívnom grafickom zobrazení. Okrem toho sa v strede palubnej dosky nachádza dotykový displej s priemerom 5 palcov multimediálneho systému UConnect. Ten okrem rádia, resp. multimédií zobrazuje rovnako údaje palubného počítača, môže obsahovať navigáciu a pridáva i zaujímavé aplikácie, ktoré napríklad vyhodnocujú štýl jazdy. Na stredovom tuneli s karbónovým vzhľadom sa nachádza volič jazdných režimov, a to i pri verziách 4x2. Okrem východiskovej polohy (Auto) disponuje aj režimom All Weather určeným do nepriaznivých poveternostných podmienok, resp. režimom Sport. Pri jeho aktivovaní sa citeľne mení charakteristika odozvy posilňovača riadenia, ako aj citlivosť stláčania akcelerátora. Z priestorového hľadiska sa na nedostatok miesta nebudú sťažovať ani zadní pasažieri. Nami testovaný FIAT 500X už vo výbavovom stupni Plus s niektorými prvkami v opcii ponúkol napr. aj prvky výbavy ako: predné hmlovky s funkciou osvetlenia zákrut, el. ovládanie všetkých okien, elektrickú parkovaciu brzdu, systém štart/stop, automatickú dvojzónovú klimatizáciu, zadné parkovacie senzory, bezkľúčový prístup a štartovanie, spomínaný multimediálny systém UConnect a podobne.
Jazda
Nový FIAT 500X nás o kvalitách presvedčil aj svojím jazdným prejavom. Ako prvé chceme vyzdvihnúť vynikajúci podvozok s viacprvkovým zavesením kolies. Aj napriek tomu, že na testovanom vozidle boli obuté nízkoprofilové pneumatiky a efektné 18 palcové kolesá, nijako zvlášť v tejto konfigurácii neutrpel ani jazdný komfort. FIAT 500X s prehľadom filtruje nerovnosti našich ciest a zároveň mu nerobí problém ani dynamickejšia jazda, kde vozidlo veľmi dobre drží zvolenú stopu i v zákrutách a aj napriek vyššej stavbe sa nakláňa len minimálne. V tomto kontexte nám preto plne dáva zmysel i voliteľný jazdný režim Sport. Testovaná motorizácia 1,6 Multijet (120 koní) spriahnutá s veľmi presnou 6 stupňovou prevodovkou je pre FIAT 500X v kombinácii s pohonom 4x2 optimálna voľba. Ponúka dostatočný výkon, solídnu jazdnú dynamiku a pritom si za svoje služby nepýta vôbec veľa paliva. Je vhodná do mestskej premávky, ako aj na dlhšie presuny po diaľnici.
A náš celkový dojem?
Nový štýlový crossover FIAT 500X posúva variácie značky FIAT na tému 500 o hodný kus ďalej, ako to bolo doposiaľ. Novinka boduje atraktívnym dizajnom, prepracovaným interiérom, z ktorého je stále cítiť originálny retro štýl. Bonusom sú aj suverénne jazdné vlastnosti. Ďalšou silnou stránkou modelu 500X je aj výber mestskej, resp. off-road verzie, ktoré sa od seba dostatočne líšia a každá z nich dokáže osloviť iný okruh zákazníkov. V Žiline si FIAT 500X môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel FIAT v našom regióne, spoločnosti Auto Becchi, s. r. o. na Saleziánskej ulici, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky FIAT.
Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor
Technické parametre
Model: FIAT 500X 1,6 Multijet II Plus
Motor: diesel
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 88/120
Krútiaci moment Nm: 320
Maximálna rýchlosť km/h: 186
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,5 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba 4,1 l na 100 km
Výbava: 1,6 E-Torq Pop Cena: od 12 990 €
Výbava: 1,6 Multijet Plus (testovaný model) Cena: od 17 390 €