V aktuálnom vydaní motoristickej rubriky potešíme všetkých fanúšikov úžitkových vozidiel. Isto sa už takmer každý z nás stretol so situáciou, keď je potrebné previesť niečo skutočne veľké a rozmerné, niečo, na čo klasický osobný automobil už nepostačuje a práve v týchto situáciách prichádzajú na rad úžitkové vozidlá. Tomuto svetu na našom trhu už dlhodobo kraľuje práve taliansky FIAT DUCATO. Tento model predstavuje najväčšie úžitkové vozidlo, ktoré značka FIAT PROFFESIONAL ponúka. Na úvod ešte doplňme, že DUCATO vzišlo z dlhodobej a veľmi úspešnej spolupráce medzi talianskym FIATOM a francúzskym koncernom PSA. Nový FIAT DUCATO MAXI so špičkovým dieselovým agregátom 3,0 180 Multijet Power v kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a vo verzii so skriňovou nadstavbou nám na test zapožičala spoločnosť Auto Becchi, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel FIAT PROFESSIONAL v našom regióne.
História úžitkového radu DUCATO sa začala písať už v roku 1981, keď bola predstavená prvá generácia. Preto je celkom zrejmé, že FIAT má s výrobou úžitkových vozidiel už veľmi bohaté skúsenosti a určite i preto sa radia medzi to najlepšie, čo trh ponúka. Aktuálne sa u nás predáva už tretia generácia DUCATA, ktorá bola predstavená v roku 2006. Najnovšie DUCATO vtedy vyvolalo v automobilovom svete pomerne veľký rozruch, pod ktorý sa podpísal najmä jeho zaujímavý a určite nadčasový dizajn. Posledná výraznejšia modernizácia, resp. facelift modelového radu DUCATO, prebehla v roku 2011. Bola zameraná predovšetkým na modernizáciu motorovej palety, bezpečnostných systémov, ale napríklad aj na nové možnosti čalúnenia či farebného spracovania v interiéri. Veľkou zaujímavosťou je i fakt, že s DUCATOM sa najnovšie môžete stretnúť už aj v Amerike. Vďaka partnerstvu koncernov FIAT a Chrysler sa totiž toto populárne úžitkové vozidlo predáva aj na miestnom trhu a to pod značkou RAM. Aj na našom trhu ponúka FIAT pre DUCATO veľmi pestrú paletu motorizácií či karosárskych verzií. Celkovo je v ponuke 180 verzií FIATU DUCATO. Základné členenie DUCATA pozostáva z troch verzií. Prvú predstavujú verzie na prepravu osôb, ktoré sú schopné odviesť okrem vodiča až 16 pasažierov. Ďalšou alternatívou je klasický valník, resp. šasi vhodné pre ďalšie prestavby, s možnosťou výberu jednoduchej, resp. predĺženej kabíny vhodnej pre pracovné tímy. Najčastejšie sa však s DUCATOM stretávame práve v testovanej verzii klasickej skriňovej dodávky. V tejto konfigurácii ponúka FIAT hneď 3 dĺžky rázvoru, 4 celkové dĺžky vozidla a 3 alternatívy pre celkovú výšku. DUCATO okrem toho ponúka až 8 alternatív veľkosti objemu skrine. Objem nákladného priestoru tak môže dosahovať 8 – 17 m3. Nosnosť vozidla sa pohybuje v rozmedzí 1000 – 2000 kg a taktiež závisí od zvolenej verzie. Motorová paleta zahŕňa 4 dieselové agregáty s výkonom od 115 do 177 konských síl a tiež napríklad i CNG verziu na zemný plyn. My dnes však testujeme verziu FIAT DUCATO MAXI s najvýkonnejším motorom 180 Multijet Power (177 koní), ktorá ponúka objem skrine až 15 m3. Naša otázka aj preto znie jednoznačne:
Potvrdí FIAT DUCATO svoje kvality aj v našom teste?
Vzhľad
Mnohým sa určite vybaví otázka, či má pri úžitkovom vozidle vôbec zmysel nejaká diskusia o dizajne. FIAT DUCATO však rozhodne patrí do tej kategórie vozidiel, kde je práve dizajn často skloňovaný. Málokto možno vie, že pod celkový vzhľad posledného DUCATA sa podpísal renomovaný a slávny taliansky dizajnér Giorgeto Giugiaro. Ten sa v konečnej podobe inšpiroval tvarom a aerodynamikou rýchlovlakov, s ktorými nesie toto vozidlo hneď niekoľko spoločných čŕt a zrejme aj to má za následok, že táto dodávka aj po niekoľkých rokoch od začatia výroby pôsobí stále veľmi moderne a mladistvo. Predná časť vyzerá veľmi robustne. To najmä vďaka výraznému a odolnému plastovému nárazníku. Najzaujímavejším prvkom sú však bezpochyby predné svetlomety, ktoré ponúkajú zaujímavý tvar a sú umiestnené netradične vysoo. Rozmery testovanej verzie MAXI boli pomerne majestátne aj vzhľadom na to, že ide stále o vozidlo s celkovou hmotnosťou nepresahujúcou 3,5 tony, ktoré môže šoférovať každý s vodičským preukazom typu B. Celková dĺžka vozidla predstavuje 6363 mm, šírka má hodnotu 2050 mm, výška atakuje 2539 mm a rázvor náprav má hodnotu slušných 4035 mm.
Interiér a úžitková hodnota
Kabína DUCATA je v základe koncipovaná ako 3-miestna, s možnosťou sklopenia operadla stredného sedadla. To po sklopení vytvorí stredový stolček s držiakmi na poháre. Sedadlo vodiča i volant ponúkajú pomerne širokú škálu individuálnych nastavení. Na dlhých cestách určite oceníte i pomerne vzpriamený posed, ktorý je veľmi príjemný a neunavuje. Palubná doska i napriek hojnému využitiu plastov pôsobí seriózne, slušne a kvalitne. Veľmi dobre je zvládnutá i jej ergonómia a logika jednotlivých ovládačov. Z tohto pohľadu je zaujímavé i umiestnenie páky parkovacej brzdy. Tú nájdete naľavo pri sedadle vodiča, neprekáža tak strednému pasažierovi, resp. neobmedzuje pohyb v kabíne. Každý kuriér určite ocení i veľké množstvo rôznych schránok či odkladacích priestorov, ktoré sú v hojnom počte rozmiestnené po kabíne. Spomeňme napríklad samostatne uzamykateľnú priehradku pred spolujazdcom, praktickú policu nad čelným sklom či držiak dokumentov na vrchu palubnej dosky. To, že konštruktéri DUCATA si dali záležať na detailoch, dokazuje i malé posuvné okienko, cez ktoré môže vodič skontrolovať prepravovaný náklad bez toho, aby musel vystúpiť z kabíny. Testované DUCATO disponovalo nákladným priestorom s objemom až 15 m3. Z praktickej stránky veľmi chválime množstvo fixačných ôk, ktoré sú rozmiestnené v nákladnom priestore. Z hľadiska prístupu mal testovaný model okrem klasických zadných krídlových dverí na pravej strane i veľké bočné posuvné dvere, cez ktoré tiež nie je problém naložiť i europaletu. Tie sú dnes už štandardom pre všetky ponúkané verzie. Samozrejmosťou je i to, že dvere nákladného priestoru je možné otvárať i zvnútra a ako veľmi praktické hodnotíme aj od seba nezávislé centrálne uzamykanie kabíny a nákladného priestoru.
Jazda
Testovaný FIAT DUCATO poháňal najvýkonnejší agregát z ponuky, ktorým bol turbodiesel 3,0 Multijet s maximálnym výkonom 177 konských síl. Ide o veľmi vydarený agregát s priaznivou spotrebou paliva, ktorý svojím výkonom udeľuje i veľkému DUCATU veľmi slušnú jazdnú dynamiku a je mu pritom úplne jedno, či je vozidlo prázdne alebo plne zaťažené. Agregát si veľmi dobre rozumel aj so 6-stupňovým manuálom, ktorý je pre vozidlo tohto typu asi tou optimálnou voľbou. Vcelku prekvapení sme boli i z celkového jazdného prejavu, ktorý zahŕňal: riadenie, držanie stopy či brzdy. Napriek tomu, že je DUCATO v prvom rade úžitkové vozidlo určené na prácu, je jeho ovládanie veľmi jednoduché a presné, za čo si zaslúži veľkú pochvalu. Za mierny neduh by sa tak dala označiť snáď len zvýšená hlučnosť, ktorá preniká do kabíny pri prejazde viacerých nerovností za sebou v spojení s prázdnym úžitkovým priestorom, v ktorom sa to dosť ozýva.
A náš celkový dojem?
FIAT DUCATO v našom teste potvrdil, že je jednoznačne právom najpredávanejším úžitkovým vozidlom na našom trhu už štyri roky po sebe. Obzvlášť sa nám páči jeho zaujímavý a netradičný dizajn. Kabína i nákladný priestor sú akoby ušité presne na mieru potrebám kuriérskych, resp. prepravných spoločností. DUCATO ďalej ponúka i veľmi slušné ovládanie, riadenie a obratnosť. Aj napriek jeho veľkosti sa s ním, keď je to treba, pohodlne dostanete napríklad i do centra mesta či úzkej uličky. Špičkový motor 180 Multijet je ideálny i na dlhé diaľničné presuny a podľa nás dokonca ďaleko presahuje možnosti, ktoré dovoľuje úžitkové zaťaženie DUCATA, za čo si zaslúži jednoznačnú pochvalu. Okrem toho DUCATO boduje naozaj širokým spektrom úžitkových verzií a v neposlednom rade i atraktívnou cenou. V Žiline si FIAT DUCATO môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel FIAT PROFESSIONAL v našom regióne, spoločnosti Auto Becchi, s. r. o. na Saleziánskej ulici, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky FIAT a ALFA ROMEO.
Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor
Technické parametre:
Model: FIAT DUCATO MAXI 180 Multijet
Motor: diesel
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 130/177
Krútiaci moment Nm: 400
Maximálna rýchlosť km/h: 161 - 171
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: neudáva sa
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba: 8,0 – 8,5 l na 100 km
Motorizácia: 115 Multijet - Cena: od 13 333€
Motorizácia: 180 Multijet Power (testovaný model) - Cena: od 17 523€