V dnešnom teste sa nám dostala do rúk špičko- vá verzia modelu FREEMONT od FIATU. Model FREEMONT kombinuje mohut- ný a robustný dizajn exteriéru v americkom duchu spolu s ta- lianskou eleganciou a osobit- ným štýlom uplatnenom v in- teriéri. Taliansky FIAT dlho nedisponoval veľkým rodinne orientovaným vozidlom kategó- rie SUV, resp. crossoverom. Urči- te aj preto celkom logicky využil spojenectvo s americkým kon- cernom CHRYSLER a túto me- dzeru v modelovom portfóliu vyplnil práve modelom FREEMONT. Toto na prvý pohľad zvláštne spojenectvo zafungo- valo veľmi dobre a novinka sa hneď po svojom debute zara- dila k top modelom turínskej značky. Nový FIAT FREEMONT s „brutálnym“ šesťvalcovým motorom 3,6 V6, s pohonom všetkých kolies, v najvyššom výbavovom stupni LOUNGE, nám na test zapožičala Žilinská spo- ločnosť Auto Becchi, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel FIAT v našom regióne.
Taliansky kocern FIAT v roku 2009 vstúpil do vtedy problémami sužovaného amerického koncernu CHRYSLER, čím sa stal de facto jeho vlastníkom. Tým sa odštartovala veľmi úzka spolupráca oboch výrobcov nielen v Amerike, ale aj na starom kontinente. Je všeobecne známe, že FIAT FREEMONT, ktorý dnes testujeme, vychádza z modelu Dodge Journey. Taliani však Journey pre potreby a požiadavky európskeho trhu zásadne prepracovali, čo je najmarkantnejšie cítiť v interiéri, a tak uzrel svetlo sveta úspešný FIAT FREEMONT. Toto rodinne orientované SUV ponúka v štandarde až 7 miest a veľmi slušnú výbavu so všetkými bezpečnostnými prvkami, bezkľúčový vstup i štartovanie, rádio s USB vstupom s podporou iPodu s dotykovým displejom a ovládaním na vo- lante a iné. Možnosti konfigurácie pohonu len prednej nápravy alebo i všetkých kolies si je možné zaobstarať za veľmi atraktívnu cenu už od 19 900 €. Bohatá motorová paleta obsahuje osvedčené a populárne naftové jednotky 2.0 Multijet s výkonom 140 a 170 koní a tiež výkonné benzínové agregáty 2,4 a 3,6 V6. Nami testovaný FREEMONT poháňa najvýkonnejší agregát z ponuky, benzínový šesťvalec 3,6 V6 Pentastar, pôvodom z Ameriky.
Naša úvodná otázka aj preto znie: Ako nový FIAT FREEMONT funguje v bežnej praxi, a čo s vozidlom tejto kategórie dokáže V6 agregát?
Dizajn a vzhľad
Na začiatok sa pristavme pri dizajne. Už na prvý pohľad je jasné, že FREEMONT pochádza z Ameriky. Celému vozidlu dominujú hranaté tvary a súmerné línie. Pri pohľade spredu pôsobí veľmi drsne, čo podčiarkuje mohutný nárazník. Zaujímavým prvkom je jedna línia, ktorú tvoria predné svetlomety i maska chladiča. Pri bočnom pohľade vozidlu dominujú výrazné lemy blatníkov, ktoré ukrývajú krásne 19´´ kolesá. Zozadu FREEMONT zaujme pomerne veľkými a dizajnovo zaujímavými svetlometmi, ale najmä dvoma pochromovanými koncovkami výfuku, ktoré prezrádzajú veľký a výkonný motor. Pri dizajne FREEMONTU je zaujímavé i to, ako umne maskuje svoju veľkosť. Aj keď sa to na pohľad nezdá, ide o poriadny kus auta, čo si najlepšie uvedomíte napríklad pri parkovaní vedľa nejakého rodinného vanu, a aj tak FREEMONT bude zrejme vytŕčať. Keď už sme pri rozmeroch, vedzte, že FIAT FREEMONT meria úctyhodných 4888 mm, šírka vozidla dosahuje 1878 mm, výška 1745 mm, rázvor náprav má hodnotu 2890 mm a svetlá výška dosahuje 175 mm. FIAT FREEMONT sa štandarde dodáva ako 7-miestny. Pri využití všetkých miest na sedenie má batožinový priestor kapacitu 145 litrov, v najčastejšej 5-miestnej konfigurácii je objem kufra 540 litrov a pri sklopenom druhom rade až 1461 litrov a rovná podlaha. Manipulácia s druhým, resp. tretím radom sedadiel je veľmi jednoduchá a intuitívna. Na sklopenie sedadla v treťom rade stačí potiahnuť za jeden popruh a schová sa do podlahy. Na opätovné nastupovanie na posled- né dve miesta stačí zase zatiahnuť za popruh a sedadlá sa rozložia, pričom potiahnutím za páčku na boku druhého radu sedadiel sa tieto posunú tak, že vznikne dostatočne široká medzera aj pre dospelého chlapa. Ako mierny nedostatok sa nám však javí azda až privysoká nakladacia hrana kufra. Pochváliť naopak musíme detaily, ako sú kotviace oká, zásuvky na 12 V, resp. samostatná LED baterka, ktorú máte vždy poruke.
Interiér
Po presunutí sa do interiéru najviac cítiť prácu FIATU. Posed vpredu je aj vďaka veľkým a pohodlným sedadlám veľmi príjemný. V druhom rade je miesta taktiež dostatok, delené zadné sedadlá sú posuvné s polohovateľným operadlom a palec hore dávame aj integrovaným detským sedačkám. Pochvalu si zaslúžia i doširoka sa otvárajúce dvere, ktoré uľahčujú nastupovanie do tretieho radu. Ten by sme definovali pre dospelých skôr ako núdzový s limitujúcim priestorom pre chodidlá, vhodný skôr pre deti. Veľkú pochvalu si FREEMONT zaslúži i pre dostatok odkladacích priestorov či schránok, spomeňme napríklad praktickú schránku pod sedadlom spolujazdca alebo zamaskované priehradky pod nohami v druhom rade. Palubná doska FIATU FREEMONT má veľmi prehľadné usporiadanie ovládacích prvkov. Jej dominantou je veľký multifunkčný dotykový displej s navigáciou, na ktorom sa okrem multimédií nastavujú i mnohé funkcie sa- motného vozidla, ako je napríklad vyhrievanie sedadiel. Prístrojový panel je graficky veľmi pekne stvárnený, menu palubného počítača ponúka množstvo funkcií a na jeho ovládanie si každý používateľ určite veľmi rád zvykne. Veľmi príjemne sa v rukách drží i samotný volant s dostatočne hrubým vencom. Vyslovene komfortne americky je zase riešená napríklad nožná parkovacia brzda alebo tiež združené ovládanie stieračov a smeroviek páčkou vľavo pod volantom. Testovaný FREEMONT v najvyššom stupni výbavy LOUNGE obsahoval takmer všetko, čo vám napadne, mnohé prvky sú však dostupné už v základe. Spomeňme napríklad 3-zonovú klimatizáciu so samostatným ovládaním pre zadné rady, parkovacie senzory s cúvacou kamerou, bezkľúčový prístup a štartovanie, prémiové audio ALPINE, samostatný výklopný LCD displej pre zadných cestujúcich a podobne. Osobit- ný punc testovanému vozidlu dodávala i luxusná biela koža.
Jazda:
Ako sme už v úvode naznačili, pri testovanom FREEMONTE sme boli obzvlášť zvedaví na benzínový agregát 3,6 V6 Pentastar s celkovým výkonom až 276 koní. Ten očarí určite všetkých pasažierov, ale aj okoloidúcich okrem iného uchvacoval krásnym a výrazným zvukovým prejavom. Testované vozidlo vážilo takmer 2 tony, pre 6-valec pod kapotou to však nebol žiaden problém, motor FREEMONTU udeľoval až neskutočnú dynamiku. Jazda s týmto agregátom je naozajstný pôžitok, kde veľký FREEMONT bez problémov poráža i mnohé športovo sa tváriace vozidlá. Motor spolupracoval so 6-stupňovým automatom, ktorý pomerne citlivo reaguje na intenzitu stláčania plynového pedála, od ktorej sa značne odvíja samotný jazdný prejav. Pohon 4x4 je pri tejto motorizácii už samozrejmosťou. FIAT FREEMONT však aj napriek tomu nemá prílišné terénne ambície. S príjazdom ku chate po lesnej ceste si poradí bez akýchkoľvek ťažkostí, ale najistejšie sa aj tak cíti na spevnených komunikáciách. No kto by chodil s 276-koňovým krásavcom po lese? Jazdné vlastnosti spojené s riadením či odladením podvozka sú pri FREEMONTE taktiež na špičkovej úrovni. Jediným neduhom tak zostáva pomerne vysoká spotreba paliva, ktorú ale radi tomuto špičkovému motoru odpustíte, pretože aj tak nutnosť nakŕmiť takéto stádo pod kapotou už každý potencionálny majiteľ predpokladá.
Celkový dojem?
FIAT FREEMONT s motorom 3,6 V6 je jednoducho výnimočné vozidlo. To v sebe kombinuje zdanlivo nezlučiteľné aspekty, ktorými sú praktické, úžitkové a priestorové prednosti rodinne orientovaného vozidla spolu so špičkovými jazdnými vlastnosťami a neuveriteľným výkonom či dynamikou výnimočného agregátu Pentastar a veľmi zaujímavou cenou. Z vlastnej skúsenosti tvrdíme, že je to veľmi nákazlivá kombinácia, ktorá si vás veľmi rýchlo chytí za srdce. V Žiline si FIAT FREEMONT môžete prísť pozrieť či vyskúšať k autorizovanému predajcovi vozidiel FIAT v našom regióne, spoločnosti Auto Becchi, s. r. o na Ulici Saleziánov, kde na vás čakajú i ďalšie modely značiek FIAT a ALFA ROMEO.
Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor
Technické parametre:
Model: FIAT FREEMONT 3,6 V6 AWD Lounge
Motor: benzín
Pohon: 4x4
Počet valcov: 6
Výkon: kW/koní 206/276
Točivý moment: Nm 342
Maximálna rýchlosť km/h: 206
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,4 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba: 11,3 l na 100 km
Výbava: 2,4 16V Plus (4x2, Benzín) Cena: od 19 900 €
Výbava: 3,6 V6 AWD Lounge (testovaný model) Cena: od 30 990 €