Vdnešnom vydaní rubriky automoto skúšame jeden z najnovších prírastkov v triede SUV, FORD KUGA druhej generácie. Značka FORD aj pri novej KUGE dodržiava svoju filozofiu OneFORD, čo znamená, že nové SUV je globálnym modelom určeným pre viaceré trhy. Ako už napovedá titulok, nová KUGA prináša hneď niekoľko zásadných noviniek v podobe prepracovaného dizajnu, väčšieho priestoru, ale hlavne mnohých inovatívnych technológií, ako je napríklad inteligentný pohon 4x4, inovatívne otváranie a zatváranie piatych dverí, systém FORD SYNC a podobne. Nový FORD KUGA s pohonom všetkých kolies, naftovým motorom 2,0 TDCi pod kapotou a vo výbavovom stupni Titanium X, nám na test zapožičala spoločnosť VIP auto, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel FORD v našom regióne.
História modelu KUGA sa začala písať v roku 2008, keď uzrela svetlo sveta jeho prvá generácia. Aktuálna druhá generácia, ktorú dnes testujeme, bola predstavená v roku 2012 pri príležitosti ženevského autosalónu. Novinka najskôr odštartovala svoj predaj za veľkou mlákou pod názvom FORD ESCAPE. Prednedávnom sa však tento očakávaný model, už pod názvom KUGA, začal predávať aj u nás. Zákazníci na našom trhu si pri novej KUGE môžu zvoliť hneď niekoľko konfigurácií. Novinka môže mať pod kapotou benzínové i dieselové agregáty. Ak nazrieme do akciového cenníka, zistíme, že benzín v ponuke zastupuje motor 1,6 EcoBoost a dodáva sa výhradne len s pohonom prednej nápravy. Dieselový agregát 2,0 TDCi ponúka dva výkonové varianty, 140, resp. 163 koní, kde pri slabšom je možnosť voľby medzi pohonom 4x2, resp. 4x4. Silnejší turbodiesel sa dodáva výhradne s pohonom 4x4. Možnosť voľby máte taktiež medzi 6-stupňovým manuálom a automatom. My dnes testujeme KUGU s pohonom všetkých kolies a so slabším turbodieselom, ktorému sekunduje 6-stupňová manuálna prevodovka.
Naša úvodná otázka preto znie: Ako funguje nový FORD KUGA v bež- nej praxi, a aké sú jeho silné stránky v nabitej kategórii vozidiel typu SUV?
Vzhľad a rozmery
Na začiatok si nový FORD KUGA priblížime z hľadiska dizajnu a rozmerov. Novinka už na prvý pohľad vyzerá veľmi dynamicky a podľa nás aj atraktívne. Pri celkovom návrhu karosérie sa obzvlášť myslelo na aerodynamiku, čo dokazuje napríklad aj možnosť nastavenia systému aktívneho uzatvárania mriežky chladiča. Pri pohľade spredu novinka zaujme robustne tvarovaným nárazníkom rozdeľujúcim masku chladiča. Efektne sú navrhnuté i Bi-Xenónové svetlomety s LED denným svietením. Okrem nich sú v spodnej časti nárazníka umiestnené hmlovky s funkciou osvetlenia zákrut, vedľa ktorých sú zamaskované i smerovky. Bočná časť KUGY pôsobí vďaka kinetickému dizajnu a pozvoľna klesajúcej línii strechy taktiež veľmi dynamicky. Pri pohľade zozadu sa nám veľmi páči výrazný a mohutný dvojfarebný nárazník s dvojitou koncovkou výfuku a tiež efektné zadné svetlá s LED technológiou. V úvode sme naznačili, že nová KUGA z hľadiska priestoru pre posádku vyrástla. V reči čísel to znamená, že meria 4529 mm (medzigeneračný nárast 81 mm), šírka vozidla dosahuje 1838 mm, výška atakuje 1689 mm a rázvor náprav má hodnotu 2690 mm. Výrazného nárastu sa dočkal i batožinový priestor, ten teraz po novom ponúka 406 litrov. Ak si namiesto dojazdového kolesa zvolíte lepiacu sadu, objem narastie o ďalších 50 litrov. Po sklopení zadných sedadiel síce nezískate úplne rovnú podlahu, ale objem pre batožinu narastie až na 1603 lit- rov. Mimochodom, schod sa dá čiastočne zakamuflovať polohovateľným dnom kufra. Posledný údaj, ktorý zvykneme pri vozidlách typu SUV uvádzať, je parameter svetlej výšky. Tu KUGA ponúka cca 19,5 cm.
Interiér
Po presunutí sa do interiéru novej KUGY je jasne cítiť už spomínanú filozofiu One FORD. To v praxi znamená, že celá palubná doska vrátane rozmiestnenia jednotlivých ovládačov a logiky ich ovládania vychádza z ostatných modelov s modrým oválom v znaku. Samotná futuristicky tvarovaná palubná doska využíva kvalitné materiály s veľmi dobrým dielenským opracovaním. Prístrojový panel s analógovými ukazovateľmi pôsobí veľmi športovo, veľmi sa nám tiež páči i prehľadný displej palubného počítača, ktorý ponúka množstvo zaujímavých funkcií. Ďalší displej sa nachádza nad modulom na ovládanie rádia, ktorý je inšpirovaný logikou mobilných telefónov, no nie úplne každému môže vyhovovať pomerne veľké množstvo samostatných tlačidiel. S centrálnym displejom spolupracuje i navigácia, aj preto je možno na škodu, že nie je o niečo väčší, prípadne plnofarebný. Samotný posed za volantom novej KUGY si naopak zaslúži jednoznačne palec hore, veľmi sa nám páči skvelá ergonómia, najmä umiestnenie radiacej páky, ktorá je dokonale poruke. Sedadlá sú dostatočne pohodlné a tým vhodné i na dlhé cesty. Z hľadiska priestoru pre zadných pasažierov si nová KUGA medzigeneračne polepšila. Po novom sa za seba bez problémov usadia i osoby s výškou nad 180 cm. Z hľadiska cestovného komfortu je veľmi príjemné i polohovanie zadných operadiel. Testovaný FORD KUGA vo verzii Titanium X bol vybavený naozaj ukážkovo, spomeňme napríklad automatickú klimatizáciu, automatické svetlá, dažďový senzor a podobne. K tejto výbave pribudlo i niekoľko praktických bonusov, ako je napríklad vynikajúci parkovací asistent, resp. systém SYNC s funkciou privolania pomoci v núdzi.
Jazda
Vozidlá FORD vždy vynikali nad konkurenciou svojimi špičkovými jazdnými vlastnosťami a v tomto smere nás nesklamala ani nová KUGA. Ako prvé musíme vyzdvihnúť takmer dokonalé ticho v interiéri, ktoré zotrváva aj pri vyšších rýchlostiach, čo je dôsledok skvelej aerodynamiky. Podvozok novinky je nastavený vcelku komfortne, KUGA tak bez problémov zvláda aj prejazdy sérií nerovností za sebou bez toho, aby z vás vytriasla dušu. Na druhej strane sa na podvozok a jeho dokonalé držanie stopy môžete spoľahnúť aj pri rýchlom prejazde zákrut. Ak to s nájazdovou rýchlosťou do zákruty predsa len preženiete, k slovu sa dostane inteligentný systém Ford Curve Control. Testovaný turbodiesel s výkonom 140 koní udeľuje vozidlu veľmi dobrú dynamiku a jeho spolupráca so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou je naozaj ukážková. FORD KUGA nás navyše veľmi príjemne prekvapil i mimo spevnených ciest, kde sa vďaka inteligent- nému pohonu všetkých kolies taktiež nestratí.
Náš celkový dojem?
Nový FORD KUGA v teste jednoznačne potvrdil, že medzigeneračne zaznamenal veľký posun smerom vpred. Vozidlo sa po stránke jazdných vlastností radí na vrchol segmentu SUV. Okrem toho boduje i mnohými špičkovými technológiami vrátane inteligentného pohonu 4x4, ďalej väčším batožinovým priestorom a rovnako i priestorom pre posádku. Každý, kto sa obzerá po novom SUV, by preto nový FORD KUGA rozhodne nemal prehliadnuť. V Žiline si nové SUV FORD KUGA môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k auto rizovaného predajcovi vozidiel FORD v našom regióne, spoločnosti VIP AUTO, s. r. o. na ulici Pri celulózke – výjazd zo Žiliny smerom do Martina, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky FORD.
Technické parametre
Model: FORD KUGA 2.0 TDCi Titanium X
Motor: diesel
Pohon: 4x4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 103/140
Krútiaci moment Nm: 320
Maximálna rýchlosť km/h: 188
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,7 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba: 5,9 l na 100 km
Výbava: 2,0 TDCi Titanium X (testovaný model) Cena: od 26 990 €
Výbava: Nový FORD KUGA Cena: už od 20 890 €