Testované SUV momentálne boduje atraktívnym cenovým zvýhodnením v rámci Anniversary bonusu. Ford Kuga v kombinácii s prepĺňaným zážihovým motorom 1,5 EcoBoost (176 koní), 6-stupňovou automatickou prevodovkou a v atraktívnej výbave Anniversary Edition Plus nám na test zapožičala spoločnosť JR-Cars, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel Ford v našom regióne.
Kompaktné SUV s označením Ford Kuga prvýkrát uzrelo svetlo sveta už v roku 2008. Momentálne má „modrý ovál“ v ponuke už druhú generáciu, predstavenú v roku 2012, ktorá v roku 2016 podstúpila plánovanú modernizáciu.
Na rozdiel od niektorých konkurentov je model Kuga v ponuke „len“ v 5-miestnej konfigurácii. Neponúka kompromis v podobe núdzového tretieho radu, ktorý má v reálnom živote len veľmi obmedzené možnosti využitia. Karoséria vďaka tomu pôsobí kratším a zároveň vyváženejším dojmom.
Veľmi rozumne má automobilka nastavenú aj ponuku dostupných verzií. V ponuke nájdeme modely s pohonom predných kolies, ako aj verzie s pohonom 4x4. Motorová paleta pozostáva podľa očakávania zo zážihových i vznetových verzií.
DIZAJN PÔSOBÍ STÁLE SVIEŽO A NADČASOVO
Práve celkový vzhľad dnes patrí medzi najdôležitejšie atribúty, ktoré predávajú automobily. Dizajnérom značky Ford sa v tomto smere podaril husársky kúsok. Kuga vďaka nadčasovým tvarom a krivkám totiž pôsobí atleticky a športovo, ale zároveň i robustne a odolne. Prednej časti dominuje tradične tvarovaná maska chladiča s dvojicou vodorovných lamiel. Predné svetlomety dynamických tvarov ponúkali v našom prípade bi-xenónovú technológiu s veľmi dobrým svetelným účinkom. Charakter vozidiel kategórie SUV podčiarkuje ochranné oplastovanie karosérie po celom jej obvode. Predný i zadný nárazník dostal efektné dvojfarebné lakovanie. Bočné plastové panely zároveň dobre chránia lakované časti karosérie pred kamienkami odskakujúcimi spod kolies. Predné blatníky zdobí aj naďalej dobre známy dekór, ktorý je už od počiatku typický práve pre model Kuga. Športový charakter značky Ford ale najlepšie odzrkadľuje zadná časť testovaného SUV. Práve tá nás po dizajnovej stránke najviac chytila za srdce. Podpísali sa pod to dve plné funkčné koncovky výfuku, ktoré vďaka pochrómovanému prevedeniu vyzerajú naozaj dobre.
PRIESTRANNÝ A HODNOTNÝ INTERIÉR
Už samotný vizuálny zážitok z exteriéru modelu nabáda presunúť sa za volant. Ford si dal podľa očakávania aj v tomto prípade skutočne záležať na výbere použitých materiálov, ako aj na ich precíznom dielenskom opracovaní. Dizajn palubnej dosky s ostrými hranami a zaujímavo zapravovanými výduchmi ventilácie pôsobí stále originálne až futuristicky. Aj vďaka tomuto riešeniu pôsobí kabína vzhľadom na segment mimoriadne vzdušným dojmom. Za silnú stránku možno považovať aj ergonómiu s rozmiestnením ovládacích prvkov. Na prvý pohľad neprehľadný a „pretlačidlovaný“ modul klimatizácie je v praxi prekvapivo intuitívny. Páči sa nám, že každé tlačidlo tu má svoju presne stanovenú funkciu. Tlačidlami sa nešetrilo ani na volante. Aj v tomto sú však prehľadne usporiadané do jednotlivých modulov, určených na ovládanie audia + telefónu, palubného počítača či tempomatu. Na príjemne hrubom volante si je možné taktiež aktivovať funkciu hlasového ovládania. Táto funkcia je síce dostupná „len“ v českom jazyku, no Ford v tomto prípade predbehol väčšinu konkurencie. Zadávanie jednotlivých príkazov je po krátkom zoznámení vskutku jednoduché. Reálne si je možné takýmto spôsobom skutočne značne uľahčiť ovládanie spárovaného smartfónu či navigácie. Multimediálne rozhranie SYNC 3 s 8-palcovým dotykovým displejom vyobrazuje okrem navigácie v prehľadnej podobe aj ďalšie údaje. Monitor je aj napriek svojmu zapracovaniu do palubnej dosky umiernený v optimálnej výške, vďaka čomu nie je nutné „klopiť zrak“. Nevýhodou je „utopenie“ obrazovky spôsobené dizajnom palubnej dosky, čím sa prstom o niečo náročnejšie triafa do spodného riadku. Silnou stránkou modelov značky Ford je aj prístrojový panel. Prehľadné „analógové budíky“ dopĺňa efektný displej palubného počítača, ktorý dokáže v jednom okne vyobraziť všetky dôležité údaje o jazde.
Na palube nie je núdza ani o výlisky, resp. odkladacie schránky. Dnes prakticky nevyhnutné USB sloty ukrýva Kuga v lakťovej opierke. Vyšší posed za volantom je veľkou výhodou vozidiel typu SUV. V tomto prípade však posed môžeme označiť zároveň aj za športový. Dostatočne dimenzované a pohodlné predné sedačky disponujú náznakom bočného vedenia. Výhľad z kabíny aj napriek tradične hrubým áčkovým stĺpikom hodnotíme ako dostatočný. Palec hore si zaslúžia aj „netradičné“ stierače, známe napr. z autobusov. Za dažďa či sneženia v praxi čistia väčšiu plochu čelného skla.
Príjemným prekvapením sú aj priestorové pomery v druhom rade. Opticky pôsobí zadná lavica menej pohodlným dojmom. Čalúnenie je tu aj napriek vizuálnemu pocitu dostatočné. Sedacia časť by ale predsa len mohla byť o pár milimetrov dlhšia. Zadné sedačky nemožno posúvať. Nastaviť sa dá, naopak, sklon operadla. Pochvalu si zaslúžia doširoka sa otvárajúce zadné dvere, ktoré uľahčujú inštaláciu detských sedačiek. Veľkým prekvapením je aj takmer neviditeľný stredový tunel. Batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní objem 406 litrov. Pár litrov z celkového objemu v tomto prípade ukrojila dojazdová pneumatika ukrytá pod podlahou. Z praktických riešení spomeňme elektrické otváranie dverí batožinového priestoru. Veľmi dobre v tomto smere funguje aj praktická funkcia s podkopnutím pod nárazník. Maximálna prepravná kapacita dosahuje 1603/1653 litrov. Vyslovene vtipne si konštruktéri poradili s nepraktickým schodíkom. Ten je možné úplne eliminovať zaistením pohyblivej podlahy vo vyššej polohe.
JAZDÍ EŠTE LEPŠIE, AKO VYZERÁ
V dnešných časoch akejsi neistoty spojenej s budúcnosťou naftových motorizácií sme boli o to viac zvedaví, ako v praxi funguje kombinácia benzínového motora a automatickej prevodovky pri už pomerne veľkom SUV. Úplne na úvod musíme vyzdvihnúť tradične špičkový podvozok „Made in Ford“, ktorý ponúka nezávislé zavesenie všetkých kolies. Kuga aj napriek vyššej stavbe karosérie veľmi dobre drží zvolenú jazdnú stopu. Proti gustu jej rozhodne nie sú ani dynamické prejazdy zákrutami. Priam príkladné odhlučnenie dostal priestor pre posádku. Kombinácia benzín + automat v praxi prekvapila. Hydromeničovému automatu so 6 stupňami najviac sedí pokojný štýl jazdy. Okrem klasickej polohy „D“ je ale možné zvoliť aj športový mód „S“. V tomto prípade dokáže prevodovka lepšie využívať maximálny krútiaci moment agregátu. Práve v športovom režime je najviac cítiť deklarovaný výkon 176 koní. Najväčším otáznikom väčšiny z vás je pravdepodobne spotreba paliva. Nám sa celkový priemer vrátane jazdy po diaľnici a výjazdov do terénu ustálil tesne nad hranicou 9,5 litra na každých 100 kilometrov. Vzhľadom na celkové pohodlie, aké nám testovaný model dokázal poskytnúť, považujeme výslednú spotrebu paliva za stále akceptovateľnú. Najviac nás SUV s modrým oválom v znaku prekvapilo funkciou inteligentného pohonu všetkých kolies. Kuga sa rozhodne nestratí ani mimo spevnených ciest. Vodič tu síce žiadnym zásahom, resp. tlačidlom „lock“ nedokáže ovplyvniť funkciu pohonu 4x4. Nás napriek tomu inteligentná štvorkolka v teste i teréne ani raz nesklamala. Najväčšiu výhodu pohonu všetkých kolies sme si ale na vlastnej koži overili pri silnej poľadovici, ktorá „spestrila“ naše testovacie dni.
V Žiline si Ford Kuga môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k novému autorizovanému predajcovi vozidiel Ford v našom regióne, spoločnosti JR-Cars, s. r. o., na Rosinskej ceste, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Ford.
P - 2036
TECHNICKÉ PARAMETRE
Model: Ford Kuga 1,5 EcoBoost Anniversary Edition Plus
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: 4x4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 129/176
Krútiaci moment Nm: 240
Maximálna rýchlosť km/h: 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,1 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 9,3 – 9,9 l/100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,6/100 km
Výbava + cena:
Ford Kuga 1,5 EcoBoost Anniversary Edition Plus (testovaný model) od 29 590 €
Ford Kuga 1,5 EcoBoost Anniversary Edition (4x2, M6) od 22 990 €