Vernisáž mal pod palcom galerista Ján Gašparovič, ktorému práve na deň vernisáže pripadli narodeniny (24. 3.) a kurátorka expozície Katarína Gatialová. Výstavu Kovy tu uskutočnili dvaja mladí slovenskí šperkári Lucia Gašparovičová a Matej Bezúch.
Kurátorka vysvetľuje, že Lucia Gašparovičová používa kov ako médium svojho vyjadrovania, komunikačný prostriedok, a zároveň vie zužitkovať význam daného kovu. Napríklad komentuje šperky, ktoré majú svoje príbehy – niekto ich trebárs nosil. V tomto prípade robila s kovom ako s nejakou historickou hodnotou – aj ako platidlom, jednotkou.
Práca Mateja Bezúcha, rovnako ako jeho práce predtým, má určitý emblém minulosti. „Matej takisto spracováva i generuje staršie šperky, či používa estetiku súčasných médií prostredníctvom internetu, počítačov a vždy to má nejakú druhú rovinu, nejaký význam, ktorý na niečo jednoducho odkazuje, takisto ukazujúc a neštítiac sa aj politických tém,“ zdôrazňuje Katarína Gatialová.
Lucia Gašparovičová tvrdí, že názov Kovy sa údajne dlho hľadal, keďže vo vzduchu visela otázka, čo ju s Matejom spája. Kov je šperk, a to je de facto obsiahnuté vo vybranom názve. Bezúch pracuje s rôznymi technológiami, pretože sú preňho dôležité rovnako ako výsledné objekty. A ide ešte ďalej – vystavuje laboratórium v podobe fungujúcich elektrolytických kúpeľov. V nich sú založené objekty, ktoré sú remakom – ich tvar je generovaný z fotografií šperkov zakladateľa moderného a klasika svetového šperku, Antona Cepku. „Prebieha tu proces zhmotňovania diela. Väčšina výtvarníkov uznáša potvrdenú tézu, že dielo nezvykne byť uzatvorené, ale skôr otvorené, vždy sa v jeho rámci dá posúvať niečo ďalej,“ upresňuje Matej. Zároveň objasňuje jednoduchý proces svojej voľby. Ide o princíp galvanoplastiky, objavený v prvej polovici 19. storočia Moritzom Hermannom von Jacobim pôsobiacim v cárskom Rusku. Matej dáva na zreteľ, že ľudia vnímajú svet najmä cez obrazovku a jeho princípom tvorby do istej miery je úkaz práve toho virtuálneho.
Petra Vörösová
Snímka autorka